Köpa Vapen

Ska köpa mig ett bra övningsvapen inför älgjakten.
Tänkte stå och skjuta på löpande kortbana för vildsvin för ammon är billigare än 30-06.

Vad är det för bössor jag ska satsa på? Vill att den ska fungera bra på småvilt/fågeljakt.
är 22:an för klen? kanske skulle satsa på en 22MG eller en 222?
vad är det för skillnad på 22mg och 222?
 
Stoooor skilnad!

.22 Winchester Magnum Rimfire är en klass 3-kaliber som används för att jaga småvilt. Kulans diameter är .224 (5,7 mm) och beteckningen är 5,6×26R. R står för att det är kantantändning och alltså ingen tändhatt på patronen.

Här hittar du info om 222 rem
http://en.wikipedia.org/wiki/.222_Remington

Att jämföra dessa kalibrar är som att jämföra en smäll av en snickar hammare med en av en rejäl slägga.

222 rem går att använda till fågel, rådjur o mm och gör jobbet bra och förhållandevis billigt.
 
För att skjuta småälgar på "grisbanan" funkar en .22LR, billiga smällar, bara snäppet kraftigare än en luftbössa. Men den är ju förståss inget att ha till att jaga med.
.22WM kan man i alla fall använda till att skjuta kråkor mm.
222 är kanske inte det vapen jag skulle välja om det primära är att övningsskjuta, men som jaktvapen är det helt klart bäst.
 
använder själv en 22Lr till prickskyttet på inomhusbana samt på ripjakten till fjälls. Funkar bra för mig. En 222 har jag också men den är till toppjakten.
 
Låter som ett bra val. 22 lr är utmärkt för övning.
Vad gäller toppjakten så kan det väl vara onödigt omständigt att låna ett gevär. 30-06 med helmantlad amunition, gärna torpedkula, har utmarkta prestanda att sköta uppgiften. trivs du med gevärets trycke och har ett bra kikarsikte är det väl onödigt att krångla till det.

Bosse
 
Tack för alla svar!
Nu när jag mer eller mindre bestämmt mig för en 22 LR så kanske ni kan komma mer lite förslag på olika märken modeller?
funderat på att köpa en begagnad bössa för ca 3tusen.
Får man något för det? den ska givetvis inte vara en enkelladdare.
 
Jag har en gamal Anshütz 1415 som inköptes av fadern ca 1980. Otroligt mycket skjuten med, fungerar bra med lite uppladdad ammo typ win highspeed men inte med höghastighetsskott typ cci stinger. bra trycke och enkel superfunktionell mekanism. För att sticka ut hakan tror jag inte att en 22 blir mer välgjord än en anshutz.

Bosse
 
Brno

Jag har en BRNO CZ 452 med kikarsikte 4x32 som fungerar alldeles utmärkt och som inte kostar så mycket.
Den har det skjutits många tusen skott med, och även kråkor och duvor i skogar och på sopstationer.
22 LR är en mer kapabel kaliber än vad många tror men det beror ju på ammunitionsval och hantering, lika mycket som med alla andra kalibrar.
 
Brno är en riktigt fin bössa för en bra peng. Trycket är däremot bland det sämsta man kan ha på en fabriksny bössa. Hårt och släpigt. Smed föreslår en del. Det blir ca 1500-2000 kr . Jag köpte en ombyggnadssats för mitt trycke i USA för sköna usd 18. http://www.yodaveproducts.com och problemet är fixat på 30 min. Nu har jag ett matchtryck på ca 600-700 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
kenneth1 Vapen för isbjörn? Jakt 53
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...