Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

VEM här har pratat om att cyklisterna skall ta allt ansvar själv? Det enda jag ser är att du (och möjligen nån till) kräver att fotgängarna skall ta allt ansvar.

Som cyklist får du ta ansvar och sakta in och se till att fotängaren upptäcker dig i tid och ges möjlighet att kliva åt sidan på lämplig plats.

Att kräva att fotängaren ska kliva åt sidan direkt, precis där han är, är INTE att visa hänsyn. Då kan väl du lika gärna cykla brevid stigen om du nu har så bråttom?

Fotgängaren ska inte behöva kliva åt sidan för att det är enklare för dig, att visa hänsyn handlar om att se till att det blir en lösning som gynnar eller drabbar bägge parter lika mycket. Kliver fotgängaren åt sidan direkt så drabbar det fotgängare (som får göra ett stopp, tappar tempo, kanske riskerar att trampa snett eller trampa ner sig i sankmark osv) och gynnar bara dig (du slipper sakta in för mycket eller köra på sidan av stigen).

Men hallå - ta nu gärna och läs igenom vad jag skrivit OCH ANDRA innan du påstår en massa saker.
Läs tex camoscios inlägg ang "VEM här har pratat om att cyklisterna skall ta allt ansvar själv"?
Var har jag skrivit " kräver att fotgängarna skall ta allt ansvar"?`

Jag anser att alla, enl allemansrätten, har rätt att vistas i naturen och att alla skall visa hänsyn och artighet när man möter andra.
Kommer jag med cykel, springer eller går och stöter på ryttare, cyklister eller gångare är det självklart att jag saktar ned, håller åt sidan och hälsar glatt.
Jag förväntar mig att andra gör på samma sätt.
Jag förväntar mig INTE att jag skall behandlas på specialsätt som camoscio gör.
 
Att det finns idioter i all läger som Patric skriver kan vi vara överens om. Och det flest visar hänsyn så fort det har fått ögon kontakt gående som cyklist. Jag har sällan stött på en cyklist som inte saktat ner eller stannat om det är trångt ner jag promenerat, har heller aldrig fått sura kommentarer när jag cyklat och mött vandrare (en 75åring frågade var han kunde köpa en "sån" cykel för det såg så kul ut). Men är man är ute och där det inte är ok, cyklar i reservat där det inte är tillåtet eller bränner med motorfordon i skogen då vet man om att man är fel ut, de är säkert glada att hjälm och googels på sig då de slipper få ögonkontakt. Dessa människor kommer aldrig att visa hänsyn, sakta ner eller stanna, då de kan bli tvungna att ta en konflikt. Men i allmänhet sköter sig de flesta.

Att fota eller anmäla är bra men ett foto på en kille på cross och hjälm gör ingen glad. ända sättet är att det kommer in så pass många anmälningar att polisen anser att det är ett större problem så att de kommer till platsen.
Därefter måste ju dessa cross åkare också komma till denna plats för att det ska hända saker.

Kommer en lag som säger att jag inte får cykla på allmänningar så kommer även jag sluta med det. tills dess får vi samsas.
 
Hej!

Motorfordon borde enligt min mening verkligen inte köras i skog och natur, om det då inte är ett speciellt område för detta eller under speciella omständigheter.
Hälst ingenstans alls, om jag får bestämma. ;)

Ganska nyligen faktiskt, hände det att jag stötte på en crossförare som kom körandes från en stig jag cyklar lite på ibland. Vi stötte på varann på parkeringen nedanför då han såg ut att komma från stigen, och sedan körde han tillbaks in eller något åt det hållet, innan mig.
Stigen är bred, en allmänt välvandrad plats, men ingen som lätt skadas. Inte på huvudleden i alla fall.
Hur som hälst, som ni kanske redan förstått, så tyckte jag inte om det. =)
Men jag kände samtidigt, även om jag nu kanske bara lekte med tanken angående ett klagomål, att om jag nu skulle klaga så riskerar jag väl själv att åka dit. Och kanske kommer även en skylt som förbjuder cykling. Jag vet ej om cykel är tillåten, och om det nu är förbjudet så skulle det ju endå kunna bli värre. Jag har inte sätt några skyltar som förbjuder något, motorfordon lär väl inte vara tillåtna i vilket fall som hälst.

Killen som satt på såg ut att vara ung, inte omöjligt att han till och med var väldigt ung.

När jag kommit farande på cykel har jag upplevt att jag skrämmer folk lite ibland, men jag visar ju hänsyn såklart. Ser jag att de har koll på mig och är medvetna att jag kommer kan jag köra förbi med hyffsad fart, annars saktar jag ju in, såklart? :)
Jag försöker väl för det mesta visa hänsyn och hoppas att inte folk blir upprörda, det leder sällan till bra saker. Som ett ganska snabbt objekt, tycker jag ju mig ha ett speciellt ansvar mot de långsammare.
Om jag skulle köra in i en vandrare så gör det ju mer skada, än om en vandrare skulle gå inte i mig. :)

Hästar, eller egentligen dess ryttare, är en underlig avdelning. Där är även jag kluven.
På något sätt gillar jag dem inte ibland, då det lätt blir tråkiga stigar där de gått fram och då de gösslar ganska friskt.
Men å andra sidan, så är det väl kanske ett ganska naturligt fenomen, eller framför allt i mitt huvud lite nostalgi i det i vissa meningar.
Hur som hälst, trasiga stigar är aldrig roligt.

Mvh Roger!
 
För övrigt, så kan även vi cyklister ibland skapa trasiga stigar. :)

Och en annans sak angående hästar, jag möter dem väldigt sällan.
Så, det är väl mest deras spår jag bedömmer. ;)
 
Enligt allemansrätten har du rätta att cykla i naturen, men inte köra terrängmotorfordon. I vissa resarvat är det förbjudet att cykla.
Och visst kan du förstöra med cykeln speciellt när det är blött, men då är det upp till dig att inte cykla där, enkelt.

Föresten har jag nu mött ett par av dessa cross och fyrhjulingar, vid ett tillfälle hände detta. Stoppade en en kille och frågade snällt(eller inte) vad han pysslade med. - vad va menarú? var 45åringens svar(för här satt ingen lite oskyldig grabb).
- du vet väl antagligen om att du inte får åka här, det är olagligt och du sabbar ju spåren.
- Vad då ra det finns ju redan spår här ju.
- Jo men inga andra kan ju använda dem nu som de ser ut eller hur.
Då krossar han mitt försvar totalt , förvirrar mig och sänker mig fullständig med en ganska rolig men helt allvarligt menad kommentar.
- Joho Jag har sett flera som åker cross här.
Mitt svar blir inte så bra.
-Är du dum eller spelar du bara. Du vet fotgängare och andra.
Och lämnar stället.

Den andra killen också en äldre herre skylde på samma sak, att det fanns redan spår. Fast dessa spår används nästan bara av crossar, men det är liktförbannat inte ok . Den killen åkte snällt upp på vägen. Men vad han gjorde där nest vet vi ju inte...
 
Nu har ju inte jag varit med sedan Hedenhös, men har problemet med "motorburen" ungdom ökat i naturen eller är det bara jag som tänker på det. Kanske tillgången på billiga EU-mopeder och fyrhjuligar har gjort att kreti och pleti skaffat en.

Man kanske skulle sätta upp ett staket med grindar eller en färist. I något bostadsområde så har jag sett att de satte upp dels en bom, så högt att barnvagnar kom under med lite hjälp, och en kringelikrok (du får gå åt höger, sedan vänster) för att få stopp på den tidens (ungefär 1970) problem med mopeder.

Här i området satte de upp staket (rejäla motorvägsräcken) för att stoppa bilkörning på gräset. Tyvärr är det inte så "tätt" att fyrhjulingar inte kommer igenom.
 
Nu har ju inte jag varit med sedan Hedenhös, men har problemet med "motorburen" ungdom ökat i naturen eller är det bara jag som tänker på det.

Jag skulle säga att just killar i 45-års åldern är de som verkar ha sämst omdöme vad gäller terrängkörning med fyrhjuling, inte motorburen ungdom. Har tyvärr träffat sådana grabbar/gubbar som nog helst av allt skulle vilja ha en monstertruck och "börna" runt i. Verkar som om div regler inte gäller dem. Ungdomar skäms iaf när man påpekar det för dem, att de inte gör riktigt rätt just nu.

En kommentar jag fått som jag gillar är: "men vadå, det är ju bara gräs och mossa och sådan skit. Det växer ju ändå överallt."

Sen kan jag förstå tjusningen att åka på skogsstigar. Under min korta karriär som blivande enduro-/motorcrossåkare så var det mycket roligare att åka i skogen än på banorna...
 
Men hallå - ta nu gärna och läs igenom vad jag skrivit OCH ANDRA

Jag förväntar mig INTE att jag skall behandlas på specialsätt som camoscio gör.


Specialsätt? Jag har skrivit att jag väntar mig att cyklister som hinner ikapp mig bakifrån i god tid ger sig till känna och saktar farten. Alternativet skulle vara t ex att jag går och vrider på huvet hela tiden, eller att nån tvärnitar med skrikande bromsar (vilket jag varit med om, dock inte i Sverige)
och kanske rentav skriker "ur spår" e.d., eller att nån bara susar förbi tätt intill. Jag förstår inte vad som är så speciellt med det första alternativet och vad som är så värdefullt med de senare.

Igår gick jag förresten i Vallaskogens naturreservat i Linköping på en skogsstig som definitivt inte var särskilt angiven för cykeltrafik och blev omkörd av två mtb-are. Ska dock sägas att de höll rimlig fart och rimligt avstånd, dvs. tog fulla ansvaret för situationen - det får därmed anses bevisat att det är möjligt.
 
Missade kanske att det var när cyklisterna kom bakifrån du menade. Eller kanske du inte uttryckte det nog klart...Men då är vi överens till slut:)

...Igår gick jag förresten i Vallaskogens naturreservat i Linköping på en skogsstig som definitivt inte var särskilt angiven för cykeltrafik...
Om inte reservatet är uttryckligen förbjudet område för cykling så gäller allemansrätten...
 
Verkar som tråden började med motocrossåkande men att det nu handlar mest om mtb v.s. vandring. Kanske lika bra det eftersom det inte blir mycket debatt utan att några crossåkare försöker försvara sig.

Jag själv, liksom de andra jag åker mtb med, visar vad som nog kan kalla nästan överdriven hänsyn för vandrare. Just för att undvika sura miner, arga insändare, krav på förbud och så vidare. I den mån det går. Förstås även för att man inte dör av att vara trevlig och bjuda på ett leende. Jag sänker farten rejält när vandrare är i sikte, stannar oftast på sidan av stigen om de kommer åt mitt håll, eller passerar försiktigt efter att gjort dem uppmärksamma på min närvaro när jag kör om dem bakifrån. Om vi är en utspridd grupp kanske man även säger typ "det kommer 3 till efter mig", så att de inte blir överraskade av det. När man säger "hej-hej" med ett leende är det sällan vandrare kastar arga blickar tillbaka. Om någon stumt vägrar vika en millimeter när man försöker med största försiktighet köra om bakifrån får man väl hoppa av cykeln och springa förbi med den på axeln. Inte hela världen och något att garva åt efteråt.. Det finns plats i skogen även för surkartar som tur är.

Vi/jag visar även så stor hänsyn för natur som det går, t.ex. undviker att låsa hjulen för sladdmärken, undviker att bredda stigen genom att cykla runt pölar, etc. Ändå är viss påverkan svår att undvika. Men som redan skrivits, hästar gör större skada, motocross och fyrhjuling är i en helt annan division, och även en större grupp vandrare kan slita mer än enstaka cyklister.

Vidare måste nog vandrare acceptera att mtb-cykling på skogsstigar är här för att stanna. Det är ett nytt (nåja, typ 20 år, men relativt sett) sätt att röra sig i naturen som uppskattas högt av utövarna och är en bra kombination av adrenalin, motion, utmaning och naturupplevelser. Det är nog bättre att man är ute och rör på sig på det sätt man vill än att man sitter hemma och slappar och i förlängningen blir en högre kostnad för sjukvården genom fetma, diabetes etc.

Dvs, vandrare kanske önskar att alla som rör sig i naturen också skulle vara vandrare, men så kommer det aldrig att bli, oavsett lagstiftning. Det går inte att placera poliser i varje skog, etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.