Vart köpa kemisk ren bensin?

Kostar inte alkylatbensin på pump vid sjömacken ungefär detsamma som BF95 på pump vid sjömack. Möjligen någon krona mer per liter men större skillnad än så är det väl inte?
 
Jag har aldrig tankat på en sjömack som verkligen haft alkylat på pump.

Att hitta en sådan när man inte ens är ute och åker båt, verkar ännu knepigare.

Alkylat finns per dunk till trädgårdsredskap och liknande på de flesta mackar, men då kostar det som sagt mer än 25 kr litern.
 
Jag var till min lokala färghandlare för att köpa lite färg.
Så jag kollade på heptan. Färghandlaren tar 59 SEK för en liter heptan och Bauhaus som ligger granne med färghandlaren tar 40 SEK för en liter heptan från samma tillverkare.

Per Brune
 
Men det betyder ju inte att dom köper in dom till samma pris, jämnför att köpa lådor med 12 med att köpa pallar..

Men visst är det en stor prisskillnad alltid.
 
lleberg; sa:
Men det betyder ju inte att dom köper in dom till samma pris, jämnför att köpa lådor med 12 med att köpa pallar..

Men visst är det en stor prisskillnad alltid.

Men om man är prismedveten/snål kan spara 19 SEK på en flaska genom att gå 100 m. Går man 100 m åt andra hållet ”från min lokala färghandlare” kommer man till Biltema. Nu ids jag inte kolla, men dom kanske också har heptan.

Per Brune
 
Men asså...?

Kan jag, med mitt primus MF gå till macken, tanka min 5liters reservdunk med 95/98 oktan bensin och sen köra med det under en 3veckor lång tur.?.

Eller är jag helt ute och vandrar? Jag har aldrig använt annat än gas förut....

Tacksam för svar!

/Jimmy.G
 
Är sot och lite dålig lukt det ända jag behöver bekymra mig över eller finns det andra negativa saker jag bör veta om?

Som tidigare nämnts, så innehåller vanlig mackbensin en del otrevligheter, som du slipper med alkylatbensin och heptan. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av filmen på http://s116.photobucket.com/albums/o8/WILLIAMFGREENE/?action=view&current=swedentrip2007077.flv

En bieffekt med mackbensin torde bli att köket kräver mer service än med alkylat och heptan. En annan bieffekt är att åtminstone 95-oktanig mackbensin innehåller en del etanol, som skadar kökets o-ringar.

F.ö. varför vill du köra med just mackbensin? Ett bensinkök, som körs på kemiskt ren bensin, går klart billigare än ett motsvarande gaskök.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Är sot och lite dålig lukt det ända jag behöver bekymra mig över eller finns det andra negativa saker jag bör veta om?

Det är snarare giftgaser än sot och dålig lukt som brukar framhållas som anledningen till varför man ska undvika mackbensin:
Unleaded car gasoline contains a lot of additives that are needed for smooth engine operation etc, but these additives are extremely health hazardous and they are not burnt off properly when used in a stove. Instead, they escape as hazardous fuel vapour and exhaust fumes. Therefore, never use car gasoline of any kind for your stove! (Optimus.se)
 
Det är snarare giftgaser än sot och dålig lukt som brukar framhållas som anledningen till varför man ska undvika mackbensin:
Unleaded car gasoline contains a lot of additives that are needed for smooth engine operation etc, but these additives are extremely health hazardous and they are not burnt off properly when used in a stove. Instead, they escape as hazardous fuel vapour and exhaust fumes. Therefore, never use car gasoline of any kind for your stove! (Optimus.se)

Mycket tydligt och klart :) tackar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.