Vart köpa kemisk ren bensin?

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Håller med om att man kunde tro annat.

Kan även upplysa om att "färghandeln" kan ordna 5-litersdunk i klassisk blank plåt. Samma literspris 49:-.
Det stod även sådana dunkar på min färghandel. Inget man stoppar i ryggsäcken dock.

Om ni har 2,5 liter bensin, hur mycket kaffe bär ni då??

Mycket kaffe blir det :)

Troligen kommer det att gå lite mindre bensin i år eftersom jag krypit till korset och bestämt mig för att äta ett mål Real per dag.

Dessutom blir det kaffepress och vanligt kaffe under vårens färd.
 
Vanlig blyfri i tappen har ungefär lika många tillsatser i sig som blyad motorbensin dvs ett 80-tal. Alla är inte snälla....I alla fall stod de så i senaste tekniska bladet jag läste.
 
Svensk bensin?

Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."
 
Jag utgår ifrån att mitt OF funkar med lite av varje.

Heptan är dock trevligare att hantera än mycket annat, och det är ju bra. Skulle det nån gång på resa behövas så är det ju bra att det går att köra på det mesta.

Ska dock hem och kolla hur alkylatbensinen är, luktar den inte besvärande när man spillt den på fingrarna?
 
Mezzner; sa:
Jag utgår ifrån att mitt OF funkar med lite av varje.

Heptan är dock trevligare att hantera än mycket annat, och det är ju bra. Skulle det nån gång på resa behövas så är det ju bra att det går att köra på det mesta.

Ska dock hem och kolla hur alkylatbensinen är, luktar den inte besvärande när man spillt den på fingrarna?

Luktar inte speciellt besvärande (inte värre än kemisk ren bensin) och dunstar snabbt => inget behov av att tvätta fingrarna vid ev slabb. Se bara till så att du inte får tvåtakts-varianten med oljeinblandning.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Svensk bensin?

Anders262; sa:
Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."

Anledningen till att jag kör heptan är att jag vet att det inte sotar och att jag förvärmer med samma bränsle som jag sedan eldar på med - enkelt.

Att jag sedan har möjlighet att i värsta fall köpa lite bensin av skoteråkare eller andra brännbara vätskor ser jag mest som en fördel.

Och även om jag kan spara 30-40 kronor per liter så utslaget på min årsförbrukning är det en mycket liten del av min totala kostnad för friluftsliv.
 
Rengöringsmedel

Några droppar kemisk ren bensin (heptan) är ett utmärkt rengöringsmedel på vissa fläckar, där jag inte har en tanke på att använda "motorbensin".

Per Brune
 
Re: Re: Svensk bensin?

avslutad210712; sa:
Anders262; sa:
Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."

Anledningen till att jag kör heptan är att jag vet att det inte sotar och att jag förvärmer med samma bränsle som jag sedan eldar på med - enkelt.

Samma anledning som jag kör alkylatbensin.
 
Alkylatbensin kostar ju f ö en dryg hundring för 4 liter (ett par kronor till för oljeblandat), och lite mer per liter vid litersflaska.

Dvs den kostar ju inte ungefär som vanlig bensin även om man kan tro det om man lyssnat till båtbensindebatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.