Lös hund i fjällen?

Regler hit och dit:har ofta hunden/hundarna lösa,men INTE på fjälltur.Fåglar, renar...de ska inte få springa efter nån,springa bort,springa sej trötta i onödan:eek:mtanke om hunden själv och andra djur.
Dock avlivade min hund ett antal lämlar trots vanligt kort koppel ifjol.
 
Jag vill bara förtydliga innan jag får allas illvilja riktad mot mig. Jag har min hund kopplad i skogen och på fjället av hänsyn till djur och människor under de tider som föreskrivs i lagen.

Jag tycker bara inte om att man jagar fåglar som hobby som IXA gör. Eller det kanske finns folk som gör det som yrke?
 
Precis samma sak för oss. Omöjligt att undvika då de små pälsbollarna springer över tassarna. Och det var inte snack om att det bara var lite spännande. Han gjorde tydligt att lämmeln skulle avvecklas från jordens yta. Dock inget intresse för att äta någon av dessa små djur som fick sätta livet till. Smakar nog inget vidare.

Dock avlivade min hund ett antal lämlar trots vanligt kort koppel ifjol.
 
Jag vill bara förtydliga innan jag får allas illvilja riktad mot mig. Jag har min hund kopplad i skogen och på fjället av hänsyn till djur och människor under de tider som föreskrivs i lagen.

Jag tycker bara inte om att man jagar fåglar som hobby som IXA gör. Eller det kanske finns folk som gör det som yrke?
OT
Du konsumerar också döda djur. Tydligen har du ju stort intresse av att äta köttfärssås och torka avlivad fågel i ugnen. Din lilla hycklare där.

OnT
Är man besökare på en plats tex fjället då bör hund vara kopplad. På fjället kan man dock planera "koppel-på" på ett bättre sätt än om man befinner sig i tätare skog.
 
Håller med, stort hyckleri. Det känns bättre att jaga och äta eget kött. Jakten sker med stor respekt för viltet och det blir inga mängder. Tror det skjuts 100 000 ripor per år och får jag 10-20 så är jag nöjd. Känns 100 ggr bättre att äta vilt eller fisk man fångat själv än det som ligger i frysdisken - som man knappast vill veta hur de är uppfödda.

Klart jag äter kött och fågel. Det var ju inte det det var fråga om.
 
Aha

Håller med, stort hyckleri. Det känns bättre att jaga och äta eget kött. Jakten sker med stor respekt för viltet och det blir inga mängder. Tror det skjuts 100 000 ripor per år och får jag 10-20 så är jag nöjd. Känns 100 ggr bättre att äta vilt eller fisk man fångat själv än det som ligger i frysdisken - som man knappast vill veta hur de är uppfödda.

Så har jag inte sett på saken förut. Debatt gör en lite klokare i alla fall. Hyckleri är det i alla fall inte. Möjligen okunskap om varför folk jagar. Men det skulle jag tro är en helt annan tråd.
 
Du känner din hund bäst, spana av området, och känn efter, är det någon risk för vilt eller andra människor eller hundar? Ja då bör du nog ha din hund kopplad, sunt förnuft.
När det gäller koppel hatar jag flexi, du har inte den kontrollen över din hund som med ett vanligtvis, och de är helvete och dra in hunden.
Inför vår första fjällvandring köpte vi ett elastisktkoppel, som hade stretch från 2-3 meter, funkade bra, vår hund går allt med oss ändå, men denna gav lite frihet och kunde antingen spännas runt midjan eller ryggsäcken. Funkade mycket bra och dra in hunden med och även göra den stum.

Så att rekommendera är det ett sådant koppel eller vanligt.

Så använt sunt förnuft, är du/ni osäker på att du/ni får stopp på hunden eller har det så kallade mentala kopplet, ha den inte lös. Finns det risk att den stör djurliv och andra männsikor för ni/du inte har koll, ha den kopplad.

OCH nej det kommer inte första din hunds upplevelse av att få gå flera timmar om dagen i ett extremt vackert område med koppel, det är konstigt tänkande.
 
Du känner din hund bäst, spana av området, och känn efter, är det någon risk för vilt eller andra människor eller hundar? Ja då bör du nog ha din hund kopplad, sunt förnuft.
När det gäller koppel hatar jag flexi, du har inte den kontrollen över din hund som med ett vanligtvis, och de är helvete och dra in hunden.
Inför vår första fjällvandring köpte vi ett elastisktkoppel, som hade stretch från 2-3 meter, funkade bra, vår hund går allt med oss ändå, men denna gav lite frihet och kunde antingen spännas runt midjan eller ryggsäcken. Funkade mycket bra och dra in hunden med och även göra den stum.

Så att rekommendera är det ett sådant koppel eller vanligt.

Så använt sunt förnuft, är du/ni osäker på att du/ni får stopp på hunden eller har det så kallade mentala kopplet, ha den inte lös. Finns det risk att den stör djurliv och andra männsikor för ni/du inte har koll, ha den kopplad.

OCH nej det kommer inte första din hunds upplevelse av att få gå flera timmar om dagen i ett extremt vackert område med koppel, det är konstigt tänkande.

Jag håller helt med dig i det mesta du säger men har lite svårt för de där "att dra in hunden". När är det nödvändigt att med kopplet hala in hunden till din sida? Visst kan det finnas undantag då man snabbt vill få bot hunden från där den står/går men det är inte ofta det händer, iaf inte under mina turer.
 
Jag håller helt med dig i det mesta du säger men har lite svårt för de där "att dra in hunden". När är det nödvändigt att med kopplet hala in hunden till din sida? Visst kan det finnas undantag då man snabbt vill få bot hunden från där den står/går men det är inte ofta det händer, iaf inte under mina turer.

JA det jag menar är ju att jag drar min hund till mig, som en tillrättavisning och eller för att ha hunden nära så jag har större möjlighet att kontrollera den när djur eller annat finns i närheten, om jag känner av att min hund kan reagera (vilket hon sällan gör).

Vi vandrade med vår lapskvallhund i Lofsdalen för någon vecka sedan, hade elastiska kopplet som funkade kanon, hon är mycket van att vara lös i skog mm. Men uppe på fjället kände vi att hon får vara kopplad, vi känner inte djur eller natur, även om hon lyssnar till 95% hehehe..
Men hon njöt till 120%, aldrig sett en nöjdare och lyckligare hund.
Så koppel är inget problem.
 
JA det jag menar är ju att jag drar min hund till mig, som en tillrättavisning och eller för att ha hunden nära så jag har större möjlighet att kontrollera den när djur eller annat finns i närheten, om jag känner av att min hund kan reagera (vilket hon sällan gör).

Vi vandrade med vår lapskvallhund i Lofsdalen för någon vecka sedan, hade elastiska kopplet som funkade kanon, hon är mycket van att vara lös i skog mm. Men uppe på fjället kände vi att hon får vara kopplad, vi känner inte djur eller natur, även om hon lyssnar till 95% hehehe..
Men hon njöt till 120%, aldrig sett en nöjdare och lyckligare hund.
Så koppel är inget problem.

Ok. Jag använder bara inte kopplet som en metod för tillrättavisning. Ser liksom så obekvämt ut att få ett ryck i nacken. Föredrar då att använda röst och kropp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...