Vilket kök vid elavbrott?

Jag tror kommentaren handlade om att man inte behöver hålla på och frysa in vattnet, utan man köper PET-flaskor med vatten före apokalypsen bara.
 
... Att preppa för en veckas strömavbrott är ju ingen idé.
Man kan ju alltid äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten.
Nu är det ju så att Regeringens nya rekommendation är att vi ska klara en vecka själva, så uppenbarligen räknar de med haveriläge motsvarande minst en veckas strömavbrott. Så det kravet är nog exakt det som vi normala sansade svenskar ska "preppa" för. Den där zombieapokalypsen kan vi lämna åt hysterikerna...

Har strömmen gått så kan man säkerligen inte " äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten " - alla restaurangerna lär då också vara utan ström. Till sina kassasystem, sitt lyse, sina diskmaskiner osv. Visst, spisarna är kanske gasoleldade men jag har då inte träffat på någon restaurang med eget reservkraftverk, det kanske finns men jag har aldrig träffat på någon - trots att jag numera arbetar nästan heltid med reservkraftverk. (Och vi har av MSB framhållits som ett föredöme i ämnet, vid Reservkraftdagarna på Arlanda.)

Vad gäller vatten så är vattentornets tryckhållningsbassänger garanterat tömda redan inom de första dygnen - så då har restaurangen inte heller något vatten...

Det frysta vattnet i PET-flaskorna är avsedda att agera kylklampar under tiden de sakta tinar i den strömlösa frysen och/eller kylen. Svårt att ersätta med ofrysta Ramlösaflaskor, men som dricksvatten under veckan fungerar bägge sorterna utmärkt. Det viktiga är att de redan finns hemma när den där oväntade veckans minuter börjar ticka iväg...
/Odd
 
Men vid Zombieapocalypsen är nog både läsk och petflaskor slut på en vecka. Det är då det blir intressant. Att preppa för en veckas strömavbrott är ju ingen idé.Man kan ju alltid äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten.

Redan dag 1 så lär restaurangen stå utan el till spis och vatten i kranen. Affären kan i te ta emot din betalning för flaskvatten för kassan har ingen el. Efter två dar har restaurangen inget att laga mat på för grossisten får inte iväg nåt när el inte finns. Välkommen till verkligheten
 
Vi människor brukar lösa de problem som uppstår. Finns mat i affären och människor behöver mat så löser vi problemet. Restaurangen har ni förstås rätt i. Vi får ta en vedugnsbakad pizza då ;)
 
Återstarten av elen och samhället är inte så enkel och precis som civilförsvaret nere på kontinenten nu börjar tala om upp till tre månader av självförsörjning.
Bränsle, vatten och mat fyller och skall förvaras.
När vi bodde i krigszoner hade vi individuella14 dagars förråd. Det går åt många ljus och gaskanistrar för 3 i ett rum som kunde hållas varmt.

Fundera på framtiden!

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...