Såg o pinnar

Undrar kring två utrustningsdetaljer vid vintertältning i fjällen.

Är det någon som har tillverkat egna snötältpinnar? De är ju så förbannat dyra! Jag har haft med mig trälattor, ca 5mm tjocka, 4cm breda, 30 långa som snötältpinnar. Andra lösningar? Pvcrör? Eller någon som hittat lågprisalternativ på tex aliexress el dyl?

Jag brukar bara ha med mig spade men när jag byggt igloo har vi använt en vanlig fogsvans. Känns lite onödigt tungt men skulle vara skönt om en behöver bygga snömur tex. Har ni någon snösåg med er?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
3-4dm långa pinnar kan man kapa när man passerar genom skog. Passerar man ingen (fjällbjörk-) skog under några dar så får man se till att göra ett gäng i början på turen. Dom är gratis, väger mindre och fryser dom fast under natten så lämnar man dom helt enkelt kvar i snön.
 
Snöblock till iglo och vindbänk skärs lätt med bakkanten på skidorna.
Istället för snöpinnar kan man ha plastkassar som man fyller med snö och gräver ner.

Att tänka utanför boxen behöver inte vara tungt eller dyrt.

go tur
 
Istället för snöpinnar kan man ha plastkassar som man fyller med snö och gräver ner.

Låter ju smidigt men håller de? Fäster du linorna i handtagen?

Jag har snöankare men har haft svårt att få till ett bra fäste, enda sättet var att gräva ner dem, stampa och sedan vänta 20 min till dess de var infrusna, annars åkte de upp igen. Eftersom fästena är i ankarets ytterkanter kan man ju inte gräva ett "T" som man kan med tältpinnar man gräver ner vågrätt.
 

Bilagor

  • b656945a-9a0c-457c-bc5e-1e14d24c0f95.jpg
    b656945a-9a0c-457c-bc5e-1e14d24c0f95.jpg
    16.2 KB · Visningar: 422
Låter ju smidigt men håller de? Fäster du linorna i handtagen?

Jag har snöankare men har haft svårt att få till ett bra fäste, enda sättet var att gräva ner dem, stampa och sedan vänta 20 min till dess de var infrusna, annars åkte de upp igen. Eftersom fästena är i ankarets ytterkanter kan man ju inte gräva ett "T" som man kan med tältpinnar man gräver ner vågrätt.

Sådana där har jag också skaffat till årets vintertur, jag får hoppas att de fungerar bra. Dock har jag med ett gäng av hellsports snöpinnar, 8st för 300:-

https://www.xxl.se/helsport-pluggar-50cm-pk-a-8-stk/p/1011484_1_style

Sågen har jag inbyggd i min spade.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.