Läderfria turpjäxor

Mina gamla salomonpjäxor tycks ha gjort sitt, så jag är på jakt efter ett par nya. Läderfritt ska det vara (och helst kompatibelt med salomonbindningar) av etiska skäl så diskussion om den premissen undanbedes. Har kikat på Alpina Traverse som tycks vara ok. Helst skulle jag dock vilja ha några som knytes ihop med skosnören (enligt KISS) och inte med dragkedja. Någon som har något tips?
 
Du behöver inte vara orolig för att de saknar snörning, den finns under dragkedjan! Men däremot passar den inte Salomonbindningar utan NNN Bc.
 
Är det Salomon SNS Profil eller den bredare BC-bindningen du har? Den senare är inte i produktion och det finns nog inte nya skor för den bindningen längre.

Thure
 
Jag har alpina traverse och de funkar bra så länge man för sig men de är inte varma, fryser när man står still om det är några minus. Rätt så smala i foten så får inte plats med tjocksocka. Annars bra, sköna att åka med etc! Inte haft dem så länge så kan inte uttala mig om hållbarheten.
 
Du behöver inte vara orolig för att de saknar snörning, den finns under dragkedjan! Men däremot passar den inte Salomonbindningar utan NNN Bc.

Jo, vet att det finns en underliggande snörning, precis som på mina nuvarande Salomon Xadv 69. Problemet med blixtlåset är att där samlas blötsnö som sen fryser över natten. Har fått hålla dom över bensinköket för att tina någon gång...
 
Är det Salomon SNS Profil eller den bredare BC-bindningen du har? Den senare är inte i produktion och det finns nog inte nya skor för den bindningen längre.

Thure

Lite oklart vad jag har för bindning faktiskt. Köpt 2012 och ser ut såhär:
 

Bilagor

  • 20171108_073046.jpg
    20171108_073046.jpg
    32.8 KB · Visningar: 459
Jag har alpina traverse och de funkar bra så länge man för sig men de är inte varma, fryser när man står still om det är några minus. Rätt så smala i foten så får inte plats med tjocksocka. Annars bra, sköna att åka med etc! Inte haft dem så länge så kan inte uttala mig om hållbarheten.

Aha, det där låter ju endast lite halvbra. Fryser väldigt sällan om fötterna dock...
 
Aha, icke kompatibla med Alpina Traverse alltså? Låter som att jag får fixa ett nytt par skidor alltså, alternativt slänga på andra bindningar...

Ingen som har tips på andra lämpliga pjäxor?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.