Älg och vildsvin!

Ja, det låter ju sannolikt. En elefant med en vikt på tre ton behöver ju bara hitta typ femhundra kilo väl jästa fikon, så är saken klar. Och eftersom de är flockdjur så behöver det finnas ett antal ton såna fikon på plats.

Hade de fått nyckel till fikonvinsfabriken, eller? :)

Halaj!

Jag hakar också upp mig på det här med mängden. Hur många procent alkohol kan det egentligen bli i en fallfrukt? Nån procent? En älg (eller en elefant) måste ju käka ohemulska mängder för att bli packad! Men då jämför vi med oss själva.

Grisen i mitt inlägg ovan känns irrelevant, med tanke på älgar (dock inte vildsvin!), för grisars metabolism är antagligen väldigt lika vår egen. Vi är båda blandätare.
Men älgar är idisslare. Deras smältningssystem kanske inte bryter ner alkohol på samma sätt som våra och grisars?

Om vi räknar: en människa har ca 5 liter blod. Vid en promillehalt på 1 promille är man redigt packad. På 5 liter motsvarar det 5 kryddmått alkohol.

Så om man antar att älgens system inte bryter ner alkohol pss som vi och grisar är det inte konstigt att den blir packad av fallfrukt.
Jag anser att frågan är öppen.

//T
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...