Utrustning för " större" personer

Hej Schiller!
Jag har själv samma problem med utrustning, om man mäter 140 cm runt vid axlarna blir en standardsovsäck helt värdelös.
Jag hittade en Stooor sovsäck hos Vildmarks (som tyvärr gått i konkurs) jag tittade på globetrotter, de har ganska stora sovsäckar, titta där, kläder kan jag rekommendera itab, de har byxor i D-storlekar, liggunderlag finns i xl-storlekar med en bredd om 70 cm, lycka till i jakten och när du hittar prylar så får du gärna lägga upp det här så att vi andra som väger +100 kan få tips.
 
Pratade med ThermaRest för några år sedan där dom sa att dom testade deras modeller för 150 kg. Nu minns jag inte om det gällde alla modeller, men det går väl att fråga igen.
Men frågan är ju inte om vanliga fasta liggunderlag är bäst för tyngre. För ju tyngre man väger desstå känsligare är det med uppblåsbart.

Stora kläder.
Finns ju på dom flesta army shoppar om du vill ha militära varianter.
Annars finns ju dessa förutom det som har tagits upp tidigare:
https://www.army-star.eu/sv/shop-xl
https://www.engelsons.se/

Sovsäckar så har ju Carinthias Large modellerna 87 cm över axlarna. Det är väl ganska brett. Tropen är en 3-säsongs och Defience 4 en 4-säsongs säck. Dessutom så ingår dessa två säckar i Carinthias sovsäckssystem för att klara riktigt kalla extrema temperaturer.
Detta är inga dum sovsäckar utan syntet som värmer även om dom blir fuktiga.
 
Engelssons har ju en massa kläder upp till xxxl

Nu vet jag inte hurpass överviktig du är eller längd men nog tror jag tre x brukar räcka ganska långt
 
Det som är bra med Engelsons är att deras måttabell anger faktiska plaggmått, inte kroppsmått. Det som är mindre bra är att senaste åren har en del plagg avvikit ganska markant från det angivna måttet, senaste var ett par brallor 12 cm mindre runt midjan än angett. De sa att de varit "lite ojämna i stolekarna". Skulle säga att 12 cm inte är lite... Nåja, fri retur och pengarna tillbaka. Bara besvikelsen att hantera. ;)
 
Bra ämne!

Är själv en rundare varelse och kvinna. Inte lätt det inte. Vi har inte bara två puckar bak utan två fram och är man tjock då har man oftast ett tredje eller tom fjärde parti här och där.

Konkret utrustningstips efter testat själv:

Sovsäck samt kläder: Mountain Hardware. Sovsäckarna är riktigt underbara och rymliga.

Ytsäck/bivi: Snugpak: Kan fås skräddarsydd för mindre peng.

Engelssons som redan tipsar hag en del bra kläder. Framförallt överdelar verkar rymliga. Byxor är av varierande kvalitet och varierande storlekar, men för det mesta stämmer det. Både på herr och dam.

Stormberg.se Norsk företag som säljer bra robusta kläder i många större storlekar med bra hållbarhet till rymlig pris.
Dock är jag tveksam till deras underställ.

Jag försöker tjata på Northern Playground att de ska starta en XL linje. Deras kläder är riktigt kalas med bra funktionaliteter, synd, små i storlekarna..

Tält har jag testat främst: MSR, Hilleberg, Fjällräven, Helsport och Bergans of Norway. MSR och Fjällräven har rimligast, med betoning på Fjällräven som har tunneltält med högt i tak.

Hestra har robusta handskar som passar dom flesta händer

Skor vet ej.


REI säljer kläder i mååånga storlekar och de har också prylar för detsamma. Från USA. De jobbar aktivt för inklusivitet inom friluftsliv.

Columbia har byxor i större storlekar
REgatta i England har större kläder och skor

bergans och Norway tycker jag har bäst ryggsäcksmodeller för speciellt långa personer.

Efter testat Aarn förälskade jag mig i deras fullkomliga modulära ryggsäckar där man kan bygga ihop den efter ens porprotioner och ändå så väger väskan lite. Äger en, hittils väldigt stadig och hållbar (med tanke på mitt missbruk av den)

Har ännu inte hittat klätterutrustning som passar. Dock vet jag att Bauhaus har sele som kan användas till klättring i större size.

Kajak, ja, lost cause där.

Inte mycket men hoppas det kan vara till nån hjälp.
 
XXXL har jag som har minimal övervikt. Det bästa hade vart om TS berättat sina mått och vikt, om han nu vill ha hjälp.

Vad som är minimal övervikt eller mycket övervikt är väl kanske relativt utifrån ens preferenser men när jag enligt BMI klassades som lidande av fetma och som 1,84 lång vägde 120kg brukade jag ha xxxl på överdelar.

Fast det kan säkert skilja sig åt beroende på muskler benstomme osv. Jag är ju inte direkt stark.. Numer behöver jag som tur är bara L eller XL.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.