KingSwing i Stockholmstrakten

Skulle tro

att Kingswing = Pendeldive, dvs fästa ett rep i mitten av bron och hoppa från brohuvudet med sträckt rep. Stor pendel, eller swing om man så vill.

Pendeldive är av någon anledning olagligt och dessutom farligt. Jag avråder alla från att göra dylika utsvävningar. </MORALKAKA>

Rent hypotetiskt känner jag till att bron vid gamla Pripps bryggeri, mellan Solna och Bromma lämpar sig väl för ändamålet.

Saker att tänka på:
- Repet påfrestas mer ju närmare mitten man hoppar, givet samma längd "ute". Minska fallfaktorn genom att fästa repet en bit bort och led det till mitten av bron genom ett block.
- Använd minst 1 extrarep. Tänk på att dessa har olika flex och belastas olika.
- Koppla bröstsele / slinga runt bröstet.
- Tänk på hur urkoppling ska ske. Ner i vattnet eller upp längs repet.
- Eftersom aktiviteten är olaglig kan någon i uniform komma och påpeka detta. För att undvika denna pratstund kan någon form av quick-release vara bra. Dessa blir dock lätt farliga...

Det finns 1000 broar i Stockholm...
 
Farligt????

----------------------------------------------
Pendeldive är av någon anledning olagligt och dessutom farligt. Jag avråder alla från att göra dylika utsvävningar. </MORALKAKA>
----------------------------------------------

Varför skulle det vara farligt? Lär i alla fall vara mindre farligt än klättring...
Man kan maximalt komma upp i ett faktor 1-fall och det skulle vara om man kör Bungy-varianten, dvs hoppar rakt ner.

Räkna lite vinklar: Låt lodlinjen vara 0 grader. När jag har bildar 90 grader med lodlinjen belastar jag repet med 0 kg.
Vid 60 grader med halva min kroppsvikt.
Vid 45 grader med 70% av min kroppsvikt.
Vid 30 grader med 86% av min kroppsvikt.
Vid 0 grader 100% av min kroppsvikt.

Som synes en rätt skonsam påfrestning på repet...Lasten smygs ju på... Vid hopp har jag aldrig upplevt ett ryck som varit ens i närheten av rycket då jag fallit som försteman vid klättring....

----------------------------------------------
Använd minst 1 extrarep. Tänk på att dessa har olika flex och belastas olika.
----------------------------------------------

Den backupen är nog mest nödvändig ur psykologisk synvinkel...men av erfarenhet vet jag att den "underlättar" :)

----------------------------------------------
Eftersom aktiviteten är olaglig kan någon i uniform komma och påpeka detta. För att undvika denna pratstund kan någon form av quick-release vara bra.
----------------------------------------------

Är det verkligen olagligt? Har hört om folk som fått besök av polisen när de hoppat men det har mest rört sig om att allmänheten har ringt och sagt att nån tomte ska ta livet av sig. I DET fallet blev det ingen påföljd.
Nån som vet? Olagligt eller inte?
Hur lyder brottsrubriceringen? Det kanske är viktigt att befinna sig på "rätt" ställe när snuten kommer. Gissar att man enligt lag inte får vistas t.ex. under en bros vägbana...

/M
[Ändrat av mattiase 2001-08-07 kl 14:07]
 
Spänn av

Gör så här:Åk till Södertälje. Bron är omöjlig att missa. (naturligtvis den paralella tågbron, inte motorvägen knasbollar). Knyt med diverse slingor ett rekorderligt ankare på ena sidan bron. Böka repet under. Hoppa. Har blivit överraskad av uniformsmän som gned sina hakor länge utan att hitta någon lag som bröts. Kontenta: lagligt!
 
Vi var ett gäng som "lekte Tarzan" (KingSwing begreppet hade i alla fall inte vi hört talas om då) under Västerbron i början på 80-talet. Vi fäste rep vid lämplig bropelare och hoppade sen från Långholmssidan över vattnet mot Riddarfjärden. Det gick bra då att klättra upp på spannet från Långholmssidan, sen satte dom upp nåt stängsel med taggtråd och grejer. Vet inte hur det ser ut nu.
Vi gjorde knutar på repet som vi höll oss i, det var tufft att hålla i när centrifugalkraften verkade när stigningen började.

När vi hade övat ett tag fäste vi repet nära högsta punkten under bron och lillbrorsan gjorde ett provswing och hamnade i vattnet i midjehöjd. Vi hade missbedömt höjden och använt för lång lina. Han fick en ordentlig smäll och pissade blod några dar. Kontenta: Farligt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...