Kvikkjokk-Tarraluoppalstugorna-Vaimok/Pieskehaurestugorna-Kvikkjokk

Hej!
Jag håller på att planera en skidtur nu i slutet av mars, start och avslut i Kvikkjokk och har några frågor som någon kanske har svar på!
Jag kommer att skida med ryggsäck och bo i stugor ens med där jag skidar. Vindsäck och spade följer med, termos lika så dessutom tänkte jag ta med mitt Svea kök+ bränsle så jag kan göra mat/smälta snö mellan stugorna om det skulle knipa! Liggunderlag sovsäck och stighudar(korta) har jag också med mig.
Karta och kompass naturligtvis men även gps följer med +extra batterier till den, gps:en ligger i fickan så det är inget jag "går efter" utan det är karta som gäller.

Hade tänkt skida Tarradalen upp till Tarraluoppalstugorna (padjelantaleden) , vet att inte STF sköter dom, och därefter vända tillbaka och skida till Vaimok om jag hinner även Pieskehaurestugorna.
Kan man räkna med skoterspår fram till Såmmarlappa och kanske till och med fram till Tarraluoppalstugorna?
Vet att det tidvis är tät skotertrafik i området.
Skulle vilja göra en dagstur in i Sarek (längre in) om vädret tillåter från Tarraluoppalstugorna vad tror ni, är det möjligt att göra en topptur till Vassjabakte 1735m från stugorna?
Bestigning sommartid har jag läst om här på utsidan men jag har inte lyckats hitta någon som gjort det på vintern.
Ni får gärna komma med tips om vad man kan göra/inte får missa vid Tarraluoppalstugorna.

Från Såmmarlappa: går det att skida oledat genom Fierrovagge till Vaimok?
Sommartid är ju den vägen möjlig att gå om "linfärjan" är på plats men hur är det på vintern? Tanken är att gå upp ens med Vuoksakjåhkå till Fierrovagge och skida fram till stugan i Vaimok. Vet att det inte är någon markerad led där men om vädret är med mig borde det vara möjligt att skida den vägen.
Lavinrisk?
Djup snö att skida i runt området kring stugan?
Ogenomtränglig skog innan man kommer upp och bort från stugan?

Är vädret/sikten dålig blir det vinterleden till Vaimok, säkerheten främst!

Sommartid har jag gått padjelantaleden upp till Tarrekaisestugan svängt av till nordkalottleden (Guravagge) för att från den gå ner i sartavagge. Så jag har lite erfarenhet om området.

Jag räknar med att jag kan vara borta 10 skiddagar plus tid för resan till/från Kvikkjokk två nätter på fjällstationen blir det också eftersom bussförbindelsen kräver det.
Jag har säkert glömt någon fråga som jag funderat på men då får jag återkomma!

/Tomas
 
Fierrovagge

Jag åkte andra hållet, Vaimok till Såmmarlappa genom Fierrovagge i slutet av april ifjol. Det gick bra men sista biten ner i Tarradalen bar snön dåligt i björkskogen så det blev lite besvärligt med pulkan. Jag upplevde det som rätt glest mellan träden där jag åkte iallafall. Det regnade och var dimma av och till men inga problem att hitta eftersom stugvärden i Vaimok kört där med skoter nån dag innan. Jag åkte ner ungefär längs med Vuoksakjåhk. Tarraälven hade gått upp lite men gick bra att ta sig över ändå. I mars är det nog inga problem. Lycka till med turen!
 
Härligt... precis det svar jag ville ha!
Tack för informationen då vet jag att det är personer som skidat den vägen!
Dagsform och väder får bestämma om jag tar vägen över Fierrovagge, det är ju tryggare att skida på led men samtidigt slipper jag ta samma väg till o från Vaimok om jag går via Fierrovagge.
Ska bli fint att få komma iväg på en skidtur igen, är nu 6 år sedan jag gjorde en "riktig" vintertur!
Semesteransökan är beviljad och klar så nu kan jag boka resan till Kvikkjokk.
/Tomas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...