Kroppsfett & muskelmassa, missvisande?

Hej!

Jag har en fundering här, som jag egentligen inte förväntar mig ett konkret svar på. Vill mest höra från någon utomstående om jag är helt ute och cyklar eller ej!

Min sambo har länge försökt gå ner lite i vikt, och hon köpte nyligen en våg som ger en uppskattning gällande kroppsfett, muskelmassa osv. Vill poängtera att varken jag eller min sambo litar blint på denna våg, men tänker att den inte kan vara helt felaktig även om den inte är exakt heller. Saken är den att min sambo är f.d. elitidrottare. Hon har spelat hockey på högsta nivå, till för 1-2 år sen, och vi är nu i 30-årsåldern. Hon har alltid varit hyffsat "biffig", sett "hård" ut liksom, men aldrig varit direkt "stor" (som i att hon sett/ser överviktig ut). Som hockeyspelare har hon alltid haft mycket muskler, och hennes BMI har alltid visat henne som "överviktig" pga musklerna (därför tycker vi att BMI är skit). Efter vi båda har lagt av med våra elitkarriärer har vi såklart dragit ner enormt mycket på träningen, men vi tränar/motionerar fortfarande flera ggr/vecka. Såklart har hon tappat muskler sen dess, men det syns ändå att hon har en hel del muskler kvar. Hur som helst, den här vågen visar att hennes kroppsfett ligger på 36%, och att det skulle vara alldeles för mycket. Visst skulle hon kunna tappa lite vikt utan att det gör något, men hon ser knappast ut att ligga i kategorin "mycket överviktig". Hon ser fortf "hård/biffig" ut. Hon mår såklart skit över detta, och jag är lite orolig att hon ska bli besatt av vikthets nu... min fråga är egentligen: Den procentuella andelen kroppsfett kan väl vara missvisande på så sätt att det har betydelse över VAR på kroppen fettet finns? Jag menar... jag vill inte att hennes hälsa ska vara i fara på något sätt (vilket den här jäkla vågen antyder...) men det kan väl inte stämma att hon har en hälsofarlig andel kroppsfett, när hon inte ens ser överviktig ut, och då hon elitidrottade så sent som för 1-2 år sedan?
 
Våg

Hej,

Jag antar att vågen bygger på att man matar in ett antal variabler (t.ex kön, ålder längd och ev ytterligar kroppsmått så som hals, midja och höfter). Utifrån dessa variabler och vikten kan man skatta andelen kroppsfett. Hur exakt detta är har jag inte gjort någon sökning i litteraturen men det är självfallet en uppskattning på samma sätt som BMI är ett mått med inbyggda svagheter. Det finns ett antal andra mått som kan användas när det gäller hälsa som t.ex.

Mätmetoder för att mäta farlig övervikt (2)

Body mass index (BMI): Grad av övervikt/fetma – mäter både kroppsfett och muskelmassa
Midja–höftkvot (WHR): Bukfett i relation till kroppsstorlek
Bukens höjd (sagittal abdominell diameter): Fettet inne i buken
Midjemått: Fettet inne i och utanpå buken

Jag skulle inte ta vågen på något större allvar annat än möjligen använda den för att följa förändring över tid.

MVH

Magnus
 
En sån där våg kan inte mäta kroppsfettet, den beräknar det utifrån en massa parametrar, bland annat brukar de mäta impedansen i kroppen (det brukar vara två metallplattor man står på). Jag tror principen där är att fett isolerar så är det hög impedans antar man att det beror på att kroppen har mycket fett.

I mina ögon är det rent båg, formlerna för beräkningen är inte universella och visar fel för alla som inte är "genomsnittliga".
 
Ingen använder bmi på ett diagnostiskt sätt, inte heller inom vården. Allt måste utgå från en bedömning där sunt förnuft spelar en avgörande roll. Säger sunt förnuft att en människa är överviktig så kan bmi vara ett matematiskt verktyg att styrka och gradera utlåtandet om övervikten.

Det finns även flera olika typer av fett, och fett är olika skadligt beroende på vart det sitter. Kvinnor har generellt sett en högre andeö fett än mån, och även en sundare fettfördelning med högre andel placerad över rumpa, lår och bröst, medans männen i högre utsträckning blir bukfeta.
Fett kan lagras på olika sätt, lite förenklat så är det underhudsfett och inkapslande fett. Underhudsfett är den mest sunda fettypen, och kan kännas igen som dallrig/hängande och lätt att få en nypa om mellan fingrarna. Tänk på magen eller kinden på ett barn.
Denna fettyp karaktäriseras av att den oftast är nytillkomna och även lätt att förbränna. Om underhudsfettet inte försvinner eller byggs på så antar det en stabilare och rigidare form och kan enklast förstås om man tänker på en gubbmage, alltså en spänd "kula" som inte dallrar och som är svår att nypa hudveck på. Denna fettyp är mycket svårare att förbränna och brukar även kapsla in organen i buken, vilket på sikt kan skada organen.

Vad som är ett sunt fett, och vem som är fet är därför en subjektiv bedömning som får göras av var och en. Det har utvecklats mätverktyg för att på ett objektivt sätt mäta och bedömma fettandelar osv, men inget av dessa verktyg kan användas ensamt, allt bygger på sunt förnuft och subjektiva bedömningar.
 
Varför vill hon gå ner i vikt? Muskler väger som bekant mera än fett. Håller med Almgren. Ge henne en kram, be henne slänga ut vågen och känna efter. Vikt är bara siffror och säger ingenting om hennes hälsa. Hur mår hon? Det är det enda som är viktigt. Och att du tycker om henne som hon är. Sedan gör ni det ni trivs med och äter det ni mår bra av. Ha det gott!
 
Det finns inget instrument för hemmabruk som mäter kroppsfett på ett korrekt sätt. Om man vill följa en förändring kan en kaliper och en person som är van samt vet felkällorna funka skapligt, det intressanta är inte värdet utan skillnaderna mellan mätningarna.
Exakta siffror kan man få med mätning inom vården (ev ett idrottslab) men det är sällan intressant.
En kul grej man kan göra med en impedansvåg är att mäta sig och sedan torka av fötterna med en fuktig handduk och sen mäta sig igen.

Hur det ser ut det aktuella fallet med mängden fett går inte att säga något om utom att man bör vara försiktig med synpunkter (inklusive mina) från okända på Internet. Sen finns det psykiska, estetiska, prestations och hälsoskäl för förändringar så även om man inte befinner sig i hälsoriskgrupp så kanske individen vill minska fettmängden eller bara vikten. Återigen omöjligt att bedöma för oss som inte känner individen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Förlust av muskelmassa? Träning och hälsa 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...