Vilken PLB?

Jag hade min PLB i ryggsäcken (incheckat bagage) när jag flög hem från Luleå efter förra sommarens vandring. Inget som helst problem.
 
Tack för snabba svar @sachsaren @smux !

Det lutar åt att ta den i ryggsäcken, det där med litiumbatterier kan ju vara kinkigt.
Nu ska jag bara beställa en också...
Som sagt, tack för snabbt svar!

/Andreas
 
Jag har beställt en Fastfind 220 nu, men eftersom jag är en otålig själ så letade jag upp instruktionsboken på nätet och i den svenska utgåvan står det (s11) att den kan normalt transporteras i handbagaget och "deklareras till flygbolagets personal på samma sätt som en bärbar dator eller videokamera"

Sen att tillverkaren uttrycker sig så är ju inte samma sak som att personalen i säkerhetskontrollen (eller motsvarande) delar den uppfattningen.

/Andreas
 
Fick idag min faktura från Telemar i Gbrg på min ResQlink+ PLB

Belopp . 2981kr inkl moms/frakt/Exp Avg
 
Hej,

Har tittat i dettta forum samt på leverantörers sidor på följande modeller:
- ACR ResQLink+™ PLB
- Ocean Signal rescueME PLB1

Om någon här kan ge information/svar på följande frågor är jag tacksam:
- Hur gör man vid batteribyte för respektive samt vad kostar det (ungefär)?
- Driftstemperatur ner till -20 C (enbart Ocean Signal rescueME PLB1?), hur ser ni på detta vid tex en skidtur?
- Personliog erfarenhet/jämförelse av de två?

Mvh/Rickard
 
Äger en PLB1.

Batteribyte vet jag inte, men en nackdel med PLB1 är att man får ha nån slags snodd över locket för att vara säker på att den inte bränner av i fickan. Jag använder gummisnodden som kom i paketet för det.

-20-grejen är väl en av grejerna som är specade i plb-kraven? Att en elektrisk apparat fungerar i 24 h i såpass kallt väder är enligt mig rätt enastående. Det är nog inte någon större skillnad mellan modellerna nedanför den temperaturen, alla borde rimligtvis gå sämre.

Sorry, men har ingen erfarenhet av ResQLink+:en, men i retrospekt så är ju ett sådant säkerhetslock att föredra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...