Sveriges största undervattensgrotta

Jag ska till Korallgrottan i sommar och titta på den. Bjurälven ligger ju i samma område, kan det vara så att dom har samband med varandra eller är det för långt mellan dom?
 
Samband i form av att både bjurälven och bäcken från korallgrottan hamnar i sjön Leipikvattnet. Fågelvägen ca 1500m mellan platserna men det är en höjdrygg mellan dem.

Klart sevärda ställen alltihop!!!!
 
Jag ska till Korallgrottan i sommar och titta på den. Bjurälven ligger ju i samma område, kan det vara så att dom har samband med varandra eller är det för långt mellan dom?

Jag antar att du menar om det skulle vara möjligt att sammanbinda Korallgrottan med någon av grottorna i Bjurälvsområdet (dvs så att det blir en grotta). Det är knappast troligt enligt min mening, delvis på grund av att kalkstråken är så pass åtskilda, åtminstone på ytan. Alltså på sitt sätt på grund av avståndet, även om en så lång grotta inte är någon omöjlighet. Hur kalkstråken ligger i förhållande till varandra under markytan vet jag inte, men man måste nog gå väldigt djupt för att de ska vara förenade (längs ett snitt t ex Krateringången-Kratersjön).

Jag är ingen grottdykare, så jag uttalar mig bara efter den erfarenhet jag har av utforskning av Korallgrottan ovan vattenytan...eftersom tråden utgick från grottdykning så kan man förstås spekulera lite i möjligheten att det skulle gå att förbinda områden genom dykning, men personligen tror jag inte på det heller.

Bjurälvskalken gör iofs en böj österut under Leipikvattnet och tillbaka mot Korallgrottan så tanken på att de skulle gå att sammanbinda är förstås lockande:)

/Kalle G
 
Årets expedition kommer även vara med i SVTs Mitt i Naturen. Avsnittet sänds torsdag 13/5 kl 20:00 SVT1. Missa inte det!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...