Västerbottens grottor?!

Tjena!
Är det nån som sitter inne på lite mera info om grottor i Västerbotten. Sitter i umeå och har det tråkigt, behöver nått att sysslesätta mig med...

Har ni några bra grottor att tipsa om? Gärna i Umeås närhet?

Mvh Ingvar
 
haha, ingvar...jag var ju iväg till tavelsjö och kollade in grottorna i fredags...lite missflyt, du hade kunnat hänga på om jag visste du var intresserad men läser inte här så ofta

där finns iaf några små grottor att leka lite i...dock en engångsgrej för det är som sagt litet. ligger en bit upp längs tavelsjöleden...samma ställe som väggen man klättrar på (tavelsjöberget)
 
Hej,

Om du har vägarna förbi Hemavan/Tärnaby så finns det en hel del roliga grottor att utforska (mycket bättre än dom i Umeåtrakten).
Tidigare fanns det en bok på turistinfon i Hemavan som beskrev alla grottor i området, den kanske finns kvar (eller i ny upplaga).
Det område som har flest grottor runt Hemavan är vid Kåtaviken, där det finns en "grottstig" som tar dig förbi 8 - 9 olika grottor. En del riktigt djupa och utmanande.

Lycka till
/ Magnus
 
Ett av landets grottätaste områden

Om du är kvar i Umeå, råkar du finnas i ett av landets grottätaste områden. Ett bra tips är att bli medlem i Sveriges Speleologförbund. Det blir du genom att gå in på deras hemsida speleo.se och sedan klicka dig fram till rätt sida. I den utmärkta medelmstidskriften Grottan har det funnits artiklar om grottor i Umeås närhet i de två senaste numren. Du kan även läsa Grottan på såväl UB som stadsbiblioteket. Trots att ett drygt hundratal grottor är upptäckta inom kommunen finns det sannolikt lika många kvar att upptäcka. Sedan har du ju hela Öviksområdet, Höga Kusten m.m., m.m. Jag nämner här inte alla grotorna i Tärnafjällen! Leta vidare på detta Forum så hittar du en del tips om dessa.
Rabbe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...