Lasta Explorer 4,6 på biltaket -ensam?

Jag kan inte se att det skulle vara något problem att lägga skrovet på lastbåtarna vare sig riggarna är på eller inte.
Hm, jag missade att det då gäller att man har en väldigt bred bil. Och dessutom har jag bara haft båten på ett biltak en gång så jag borde väl inte uttala mig ;-)

På Forden i bilden nedan syns det ju tydligt att lastbågarna är betydligt smalare än båten.
 

Bilagor

  • DSC07866 besk.jpg
    DSC07866 besk.jpg
    22.9 KB · Visningar: 1,347
Hm, jag missade att det då gäller att man har en väldigt bred bil. Och dessutom har jag bara haft båten på ett biltak en gång så jag borde väl inte uttala mig ;-)

På Forden i bilden nedan syns det ju tydligt att lastbågarna är betydligt smalare än båten.


Om du först lägger två stycken längsgående reglar på takbågarna (ytterst på var sida). Sen lägger du ett par tvärgående, lite kraftigare, ovanför de ordinarie takbågarna. På så vis kan du bredda bågarna på ett säkert sätt. Använd gärna "avgasklammer" för att fixera reglarna till takbågarna.
 
Det har gått bra att köra Explorern på taket på en Volvo 745. Jag har använt 4 lastbågar -två som legat precis under riggens profiler och två som varit stöd under relingen längre fram respektive bak. sedan har jag surrat riggen mot bågarna i mitten och lagt en rem över skrovet vid vardera yttre lastbåge. Det har känts stadigt och tryggt (men kanske lite av hängslen och livrem på en gång).

Men nu vill jag kunna lasta båten på en annan bil som inte har så långt tak, och undrar därför om det räcker att använda lastbågar under riggen -det innebär att de sitter ca 70 cm isär, det känns lite osäkert (?) men jag har inte provat än. kanske borde jag lägga två träreglar så långt fram/bak som möjligt mellan båten och railsen och sen remmar som håller ner skrovet -det blir visst ungeför som på 745an.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...