Magisk tältupplevelse

Hej gott folk,

Jag har alltid varit friluftsintresserad och varit ute i skogen en hel del, men tjejen är en stadstös som jag nu har lyckats övertyga om att följa med mig ut och tälta någonstans i StorStockholmsområdet(+-10 mil).
Jag vill att den här första gången ska bli magisk för henne så att hon får mersmak.
Jag har själv mest varit uppe längs kungsleden så har inte så bra koll på bra tätl platser i Stockholms området.
Vilken plats i storstockholmsområdet skulle ni rekommendera för en helg tripp nu i April?

Fokuset är som sagt på mys och vacker natur. Mer äventyr kan det bli senare när jag har fått in henne på det här spåret :)
 
Skulle nog säga att bra,ev vattentäta kläder o bra varm sovsäck,liggunderlag ska du nog prioritera väldigt högt för henne..

Blir de blött o kallt...då är risken stor att de inte blir mer än en tur..
 
Tyresta är väldigt trevligt och nära stan men det kan vara mycket folk där på helgen. Ett annat tips är att ta pendeln till Mölnbo och vandra till vindskyddet vid Lilla Horssjön, vilket vissa menar är Sörmlandsledens bildskönaste plats. Det finns också en fin tältplats vid Akaren.
 
Tyresta är väldigt trevligt och nära stan men det kan vara mycket folk där på helgen. Ett annat tips är att ta pendeln till Mölnbo och vandra till vindskyddet vid Lilla Horssjön, vilket vissa menar är ledens bildskönaste plats. Det finns också en fin tältplats vid Akaren.

Tack för tipsen! Tyresta är den enda plats i stockholm som jag redan har tältat vid. Otroligt fint men brukar vara mycket folk där, plus att jag vill testa något nytt. Ska kolla in de andra tipsen.
 
Skulle nog säga att bra,ev vattentäta kläder o bra varm sovsäck,liggunderlag ska du nog prioritera väldigt högt för henne..

Blir de blött o kallt...då är risken stor att de inte blir mer än en tur..

Kan inte tipsa om plats men om tillfälle...
Jag hade planerat in ett par/tre helger och utifrån väderprognos valt den med bäst prognos.
hade med goda vänner upp till fjällen en gång och efter att det regnat horisontellt i ett dygn och allt var genomblött så vände vi slokörade tillbaka till fjällstationen. De torkade upp i ett dygn och vände hem 3 dagar tidigare än planerat.
Då gick vi andra ut på fjället igen ;-)
 
Hej gott folk,

Jag har alltid varit friluftsintresserad och varit ute i skogen en hel del, men tjejen är en stadstös som jag nu har lyckats övertyga om att följa med mig ut och tälta någonstans i StorStockholmsområdet(+-10 mil).
Jag vill att den här första gången ska bli magisk för henne så att hon får mersmak.
Jag har själv mest varit uppe längs kungsleden så har inte så bra koll på bra tätl platser i Stockholms området.
Vilken plats i storstockholmsområdet skulle ni rekommendera för en helg tripp nu i April?

Fokuset är som sagt på mys och vacker natur. Mer äventyr kan det bli senare när jag har fått in henne på det här spåret :)

Sörmlandsleden har väldigt fina etapper har jag hört och ska vara smidigt att ta sig till och från.
 
Nu kanske det här ligger längre bort än vad du tänkt dig men eftersom det är postat under "Södermanland" så måste jag bara tipsa om Stendörren!

http://www.lansstyrelsen.se/soderma...reservat/nykoping/stendorren/Pages/index.aspx

Vad kul att du nämner Stendörren. Det var ett alternativ jag hittade när jag googlade. Men det verkar vara ett naturområde. Finns det några bra och förberedda lägerplatser där?
Så att man enkelt kan få igång en eld?
För man får väl inte elda var som helst i naturområdet?

Möjligtvis ett utedass? Vissa platser såsom Tyresta har detta och jag tror detta skulle vara bäst för första gången ute i det vilda för tjejen.
 
Är jag helt galen som tar med henne ut i det vilda nu i April? förväntas vara ca 5 grader varmt i eftermiddag och imorgon förmiddag med växlande molnighet.

Någon erfaren här som tror att det är bättre att skjuta upp till maj?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...