Sarek eller Millenium?

Patrik

Gäst
Någon som har erfarenhet av dessa Tretorns båda stövel-typer?
Skillnader? Skall ha dem att fjällvandra i.


Tacksam för svar!
 
Äldre modell dög -99

Om jag inte minns fel ligger största skillnaden mellan Sarek Millenium kontra äldre Sarek-stövlar i sulan, både ut- och invändigt (lite bättre mönstrad utvändigt + nåt slags ventilations-/stötdämpar-hål i innersulan). Båda är ju vattentäta (!), har bra grepp och högt skaft (som är nedvikbart).
Jag velade sommaren -99 men köpte till slut den äldre modellen (Sarek Classic om jag inte minns fel) och är helnöjd med den efter en fyradagarstur i Jämtlandsfjällen.


/Niklas
 
Tretorn

Hej, jag har ingen erfarenhet av Millenium, däremot av Sarek stöveln i olika varianter. Allmänt vill jag säga att gummikvaliten har försämrats väsentligt genom åren. Jag började använda Tretorn stövlar omkring -78 men slutade för ca 2 år sedan. Sprickbildningar och nötning av gummit började uppträda redan under första säsongen. Då är det värt att notera att jag på 70 och 80 talet brukade vandra mellan 4 till 6 veckor per sommar medan jag numera som max går tre veckor. Jag har även provat Nokia som jag tycker är mycket halare på sten och även rötter. Det har varit olika inlägg i stöveln frågan tidigare i forumet. Att jag har föredragit stövlar har mycket handlat om stort intresse för fiske och mindre för toppbestigningar, men det duger inte med grejor som pajar redan första sommaren.
MVH
Stefan
 
Tretorm och Gummi

Den stora skillnaden mellan Sarek och Millenium är att: på den gamla lästen ville Tretorn bygga en modernare stövel med bättre stöd för foten, det gjorde man genom att förstärka sulan (framförallt genom att dra upp kanten på sulan en bit upp på stöveln). Jag tycer att Millenium ger mera stöd och ger en en bra passform. den är inte lika tajt i skaftet som Sarek Classic modellen. Jag tror följdaktligen att Millenium modellen är bäst, förutsatt att den passar.


Vad gäller gummikvaliten, så har den försämrats de senaste 20 åren framförallt pågrund av att numera får man inte använda svavel i gummit, allt för att bevara miljön grön och fin. Så ni som tycker att stövlarna har sämre hållbarhet numera, håll tillgodo med att fjällmiljön finns kvar.


/ Anders - utsidan.se
 
Tretorn och gummi

Det är oantastligt ur miljösynpunkt om borttagandet av svavel ur produktionen är en miljömässig förbättring,jag har svårt att förså vad detta har med prisvärdhet att göra. Det kan inte vara försvarbart att inköpa en ca 700 kr dyr gummistövel som inte håller ens för en vandringssäsong. För några år sedan pratade jag emd en sporthandlare i Arvidsjaur som hade slutat ta in Tretorn och i stället tagit in en fransk stövel av naturgummi pga av den undermåliga hållbarheten. Den dög bra för fiske men inte för vandring( ingen hård mellansula och dålig sula). Min uppfattning är att Nokias gummi håller betydligt bättre men att dessa är hala. Men det var några år sedan jag använde de, deras nya stövlar är kanske förändrade på den punkten. Jag vidhåller att Tretorns stövlar inte på något sätt kan vara ett prisvärt alternativ för vandrare, detta trots att jag fortfarande fiskar på i stort sätt alla mina vandringar. Livslängd och komfort för kängor + Lundhags coverboots gör dessa i alla avseende till ett bättre alternativ.
MVH
Stefan
 
Untitled

Hej, nej jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på dessa. Nu är antalet sporthandlare i Arvidsjaur ganska begränsat, längs huvudgatan är det, vill jag minnas, två stycken, varav den ena är affären jag nämnde. Så om inte de har slagit igen bör det inte vara så svårt att nå de och få reda på märket. Dessa stövlar är dock olämpliga för vandring.
MVH
Stefan
 

Jonas

Gäst
Le Chameau

Hej!


Det franska märket heter Le Chameau, och det finns olika modeller. Jag har ett par som är avsedd för vandring och kan konstatera att de är sköna att gå i och samtidigt stabila. Jag upplever dem mer stabila än mina Lundhags Venture-kängor som jag har.. En vän till mig som tipsade mig, han använder själva dessa franska vandrarstövlar på sina fjällvandringar. Han hade förut använt Tretorn-stövar, dvs Sarek men de gick ofta sönder.


Fördelen med Le Chameu är att de är gjorda i rå naturgummi och håller därför bättre än Tretorn-stövlar.


De finns i Sporthuset i Umeå, där har Le Chameau. Min vän köpte sina i Jokkmokk på Team Sportia, kanske de har kvar där.


Mvh
Jonas
 

ekskogen@yahoo.com (Thomas)

Gäst
Millenium-vandring

Hej


Jag har provat Millenium i blöt och allmänt knölig terräng... dom var i alla fall vattentäta.
Dvs. det är ingenting att gå med, annat än i svampskogen. Satsa på kängor, (mitt tips: HanWag Alaska).
/Thomas
 

Staffan

Gäst
Norskt

Viking gör mycket bra stövlar med en smal läst som motsvarar Tretorn i vidd. De som har bredare fötter brukar föredra Nokia. Viking har som jag upplever det bättre gummi, vidare skaft, kraftigare sula och möjlighet att dra åt skaften. Har inte köpt Tretorn sedan jag köpte mina första Viking för ca 15 år sedan men misstänker att dom fortfarande är ganska skruttiga.


/Staffan
 

TOMMYE ()

Gäst
Ömtåligt material

Min bror har ett par av dessa franska stövlar i naturgummi. Han konstaterade tyvärr att materialet i stöveln är avsevärt ömtåligare än hos "vanliga" stövlar. När han korsade ett kalhygge gick en gren rakt igenom skaftet. Det var trist på såpass dyra doningar - och i ömtåligaste laget. Vi skulle inte rekommendera stöveln till något hårdare friluftsbruk.


MVH


Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
Askel FR Sarek Reinforced vs Vidda Pro Kläder 2
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
barda swedteam Sarek Safari Fritid Kläder 1
hmmmm Tretorn Sarek Touring Kläder 3
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.