Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått?

Nu ska vi se lite på fakta.

Fallet, som förut var markerad sommarled, men inte är det längre, ligger vid siffran 2, så MAX 25 höjdmeter, inte 80. HAr passerat där, bra grusbotten, men kan vara psykologiskt jobbigt pga fallet bredvid

Vid 1 är vanligaste passagen.

Vid 3 har du den som en del nämner nedanför hela sjön , där den breder ut sig
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    27.3 KB · Visningar: 460
Om ett par veckor har tänkt mig att vandra diagonalt från Kårsavagge till Unna Allakas. När det gäller Valfojåkka förstår jag att det finns flera alternativ. Vet någon hur det ser ut öster om sjön 839 (835 på min Calazokarta), alternativt väster om samma sjö. Jag har läst beskrivningar om såväl alt 1 och 2. Vet någon något om alt 3?
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    76.2 KB · Visningar: 443
Tack alla! Jag fortsatte förbi nordöst om sjön och vadade ungefär nere vid vindskyddet. Kängor av, men annars inga som helst problem. Däremot vägrade hunden vada, så jag fick gå tre gånger. Först ryggsäck o sen tillbaka och hämta hund :)
 

avslutad210712

Gäst
Om ett par veckor har tänkt mig att vandra diagonalt från Kårsavagge till Unna Allakas. När det gäller Valfojåkka förstår jag att det finns flera alternativ. Vet någon hur det ser ut öster om sjön 839 (835 på min Calazokarta), alternativt väster om samma sjö. Jag har läst beskrivningar om såväl alt 1 och 2. Vet någon något om alt 3?

Skall kolla genom vårat GPS-spår så återkommer jag med ett förslag som är en kombination av 3A och 2.
 

avslutad210712

Gäst
Gissar att 2 fungerar men om det inte går att vada vid Gearbejavri så vadade vi enligt fotot. Enkelt vad förutom att det var snorhala stenar på botten. Höll på att göra ett bad när jag klev ner från stranden

N68 16.624 E18 14.715
 

Bilagor

  • vad.jpg
    vad.jpg
    57.8 KB · Visningar: 310
  • vad2.jpg
    vad2.jpg
    47.3 KB · Visningar: 315
Jag gick den sträckan norrut i förra veckan(Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Šielmmávággi-Alesjaure-Unna Allakas-Katterjåkk), mycket vackert och annorlunda karaktär.

Beträffande det omskrivna vadet tänkte jag spä på förvirringen ytterligare ;)
Jag valde det inringade alternativet på bilden nedan.

När jag kom fram till vadet relativt sent på kvällen var jag ganska sliten(dessutom var kanske vattenföringen större än tidigare på dagen, kan inte bedöma detta). Alternativet att vada nedanför sjön vid rastskyddet såg rent vadarmässigt ganska enkelt ut men terrängen längs norra stranden såg vansinnigt besvärlig ut så det alternativet hoppade jag.
Nästa alternativ, vinterleden, hade jag hört kunde funka "men är lurigt vid högt vattenstånd", jag passerade på lite avstånd och förkastade även detta.
Platsen där leden faktiskt går enligt kartan trodde jag skulle vara min grej men väl framme backade jag även på detta, ensam som jag var såg den släta hällen som sluttade rakt ner i strömfåran inte särskilt lockande ut. Resten av vadet verkade ganska oproblematiskt men som sagt, jag var ensam, trött och tänkte att det fanns trots allt ett sista alternativ.

Så, trots den lite sega omvägen bort till det övre vadet så kändes det som att jag borde tänka säkerhet först. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men när jag kom fram så bestämde jag mig för att köra kängor utan sulor och strumpor och med åtdragna regnbyxor och klev över strax uppströms den första "forsen" - tjong - så var det klart, med facit i hand hade kängorna(höga Lundhags) klarat att hålla vattnet ute, djupare var det inte. Innan jag kom över till norra stranden återstod ytterligare en passage men där räckte det med ett par långa kliv mellan stenarna.

Vet inte om jag har överdrivet stor respekt för vad eller om jag ramlat i vattnet som liten och blivit traumatiserad, över kom jag till slut, på ett lugnt och relativt säkert sätt.
 

Bilagor

  • vad.PNG
    vad.PNG
    47.9 KB · Visningar: 212

avslutad210712

Gäst
...

Alternativet att vada nedanför sjön vid rastskyddet såg rent vadarmässigt ganska enkelt ut men terrängen längs norra stranden såg vansinnigt besvärlig ut så det alternativet hoppade jag.

...

Första gången i mitten på augusti 2005 gick jag norrut och efter att ha läst Grundstens beskrivning var jag lite tveksam. Gick hur bra som helst även med hund. Tyckte inte alls att det kändes speciellt besvärligt.

Andra gången i början på juli 2014 gick jag söderut och då hade vi en del snöfält att gå på och då var det minst sagt lätt som en plätt. Enda lite pirriga passagen var när vi skulle upp på berget vid vadet vid vattenfallet men där behöver man inte gå om man genar lite.

Så nej jag tycker inte att norra sidan är speciellt äventyrlig och jag är definitivt inte den som riskerar/vågar något i onödan.
 
Första gången i mitten på augusti 2005 gick jag norrut och efter att ha läst Grundstens beskrivning var jag lite tveksam. Gick hur bra som helst även med hund. Tyckte inte alls att det kändes speciellt besvärligt.

Andra gången i början på juli 2014 gick jag söderut och då hade vi en del snöfält att gå på och då var det minst sagt lätt som en plätt. Enda lite pirriga passagen var när vi skulle upp på berget vid vadet vid vattenfallet men där behöver man inte gå om man genar lite.

Så nej jag tycker inte att norra sidan är speciellt äventyrlig och jag är definitivt inte den som riskerar/vågar något i onödan.

Det var som sagt hur jag uppfattade det på håll (mer jobbig än äventyrlig), såg ut som det var en hel del blockterräng som tycktes slutta ända ner i sjön så att säga, jämfört med stig/spång på södra sidan så det inte alls tilltalande ut (och så vill man ju gärna i efterhand tycka att man tagit kloka beslut... :) )
 

avslutad210712

Gäst
Det var som sagt hur jag uppfattade det på håll (mer jobbig än äventyrlig), såg ut som det var en hel del blockterräng som tycktes slutta ända ner i sjön så att säga, jämfört med stig/spång på södra sidan så det inte alls tilltalande ut (och så vill man ju gärna i efterhand tycka att man tagit kloka beslut... :) )

Japp det är blockterräng som sluttar ända ner till sjön. Så egentligen skall jag revidera min informatonlite. Var på ett ställe där man fick gå ner ända till vattnet och gå på stenarna i vattnet men det är liksom inget svårare än ett vanligt vad. Och det är tvärbrant ner i vattnet om man lyckas drutta i.

Vill inte rekommendera någon att gå där vid regnväder. Kanske en rätt viktig information. Men som sagt vid torrt väder inget problem.

Har man gått den gamla dragningen av leden uppe vid Katterjaure så var den sju resor värre ur magpirr.
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
andrevs Drunkningsolycka vid Alesjaure Fjällvandring 24
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
Nytt från Abisko-Alesjaure?? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.