inläggssula

jag ska köpa ett par Salomon Speedcross på Team Sportia, säljarn sa att eftersom jag har överpronation bör jag köpa ett par gjutningsbara inläggssulor för 649 kr.
Är det säljasnack eller bör jag köpa inläggssulor.
 
Bra grej

Jag har ett par formgjutna iläggssulor. Dom är fortfarande perfekta fast dom är säkert 5 år gamla. Det är verkligen skönt för fötterna.

Då tror jag det kostade mellan 250 och 300 kr och var väl värt pengarna. Sedan låter det ju hutlöst dyrt med det pris du fått.
 
Hum

Jag har ett par formgjutna iläggssulor. Dom är fortfarande perfekta fast dom är säkert 5 år gamla. Det är verkligen skönt för fötterna.

Då tror jag det kostade mellan 250 och 300 kr och var väl värt pengarna. Sedan låter det ju hutlöst dyrt med det pris du fått.

Gå till någon som kan iläggs sulor. Fötter är känsliga. Riktiga iläggsulor kostar 1500 och inget man gör själv. Onti fötterna är ett riktigt skit.
 
Har samma skor

Jag lider av egen diagnstiserad Mortons syndrom. Har därför en pelottsula i mina speedcross, som jag upplever som ganska smala. Trots det funkar det bra med pelottsulan, och jag har sällan ont.
 
Är absolut inte insatt i det här med sulor med vad jag har förstått så hjälper sulorna till så att man inte springer "snett" vilket i sin tur förebygger skador i rygg, knän höfter osv. Så om man inte har ett bra naturligt steg så är det väll bra att gjuta sulor om man har tänkt springa mycket?

Jag har själv köpt ett par skor från en butik och blev erbjuden att göra sulor för 500 kr. Tycker att det lät som ett bra pris, dom skulle ta 1000 kr annars.
 
Om du väljer att köpa inlägg (vilket jag tror är onödigt och meningslöst) så bör du vänja fötterna på nytt med att springa med dem.

Så fort man köper ett inlägg för att ändra hur foten belastas i löpning ökar du också skaderisken av just den anledning.

Det är möjligt (men absolut inte säkert) att ett inlägg kan på lång sikt ge dig en bättre och mer balanserad belastning. Men om du ska prova den vägen hade jag gjort det först om jag fick problem.
 
jag ska köpa ett par Salomon Speedcross på Team Sportia, säljarn sa att eftersom jag har överpronation bör jag köpa ett par gjutningsbara inläggssulor för 649 kr.
Är det säljasnack eller bör jag köpa inläggssulor.

Enkelt.
Har du problem/ont i fötterna, köp sulor.
Annars inte.
Har själv inläggssulor i vissa skor sedan 14 år tillbaka.
 
Enkelt.
Har du problem/ont i fötterna, köp sulor.
Annars inte.
Har själv inläggssulor i vissa skor sedan 14 år tillbaka.

"Foot pronation is not associated with increased injury risk in novice runners wearing a neutral shoe: a 1-year prospective cohort study" (Doi: 10.1136/bjsports-2013-092202)

"Running shoes and running injuries: mythbusting and a proposal for two new paradigms: ‘preferred movement path’ and ‘comfort filter’" (Doi: 10.1136/bjsports-2015-095054)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...