• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Trött på att vara singel i fjällen!

Jag tror inte man ska glömma den stora klick tjejer/killar eller kvinnor/män som inte springer på fjället men som bra gärna skulle vilja :)

Tycker många man pratar med som aldrig testat uttrycker sig väldigt positivt och vill testa. Och då särskilt de som gillar att träna och röra på sig i övrigt.
 
Jag tror inte man ska glömma den stora klick tjejer/killar eller kvinnor/män som inte springer på fjället men som bra gärna skulle vilja :)

Tycker många man pratar med som aldrig testat uttrycker sig väldigt positivt och vill testa. Och då särskilt de som gillar att träna och röra på sig i övrigt.

Håller med helt.

Tror det är den stora målgruppen krävs en hel del att själv dra iväg ut och tura. Min tjej har varit med sin far/mor i fjällen när hon var liten men inte dom senaste åren då barnen växt upp. Nu är det hon som planerar att vi skall till Sarek i sommar och vandra.... Det var hon som var drivande att vi skulle vara ute 8 dagar i förra veckan och tura http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2728480

Samma med att sticka ut och paddla. Behövs en hel del grejer, bil, tält etc.... som gör att många hindras att ta steget PLUS att dra iväg ensam kanske inte är det man helst vill utan det blir roligare då man är 2 som delar upplevelsen.....

Solgrop ensam känns lite segt och grått ;-)

13698284193_1990e71b39.jpg
 
Om alla svenska tjejer du möter är "immuna mot trevligheter" borde du kanske omvärdera dina "trevligheter". De kanske inte är så trevliga som du tror...

Som jag skrev är mina observationer baserade på erfarenhet. Inte alla men många svenska tjejer och kvinnor ger ett kyligt intryck.

Ett experiment. Säg att du vandrar ensam och pratar med en tjej/kvinna som också vandrar ensam och det visar sig att ni har planerat att vandra samma sträcka dagen efter. Föreslå att ni ska slå följe och observera hennes reaktion.
 
Som jag skrev är mina observationer baserade på erfarenhet. Inte alla men många svenska tjejer och kvinnor ger ett kyligt intryck.

Ett experiment. Säg att du vandrar ensam och pratar med en tjej/kvinna som också vandrar ensam och det visar sig att ni har planerat att vandra samma sträcka dagen efter. Föreslå att ni ska slå följe och observera hennes reaktion.
Heh, faktiskt sant.

Jag är själv en tjej som visserligen oftast vandrar med min partner, men som ibland vandrar själv, och jag måste erkänna att jag mentalt ryckte till och tänkte "Neeeejjjj!!! Skit!!! Hur ska jag bli av med honom på ett någorlunda trevligt sätt?!?!" när jag läste din text. Typ som alla andra tjejer du frågat kort sagt :D.

När jag analyserar min reaktion inser jag att det mest handlar om att jag då måste anpassa mig efter en annan person, som antagligen vill hålla en annan takt, stanna på andra ställen, och sannolikt kommer envisas med att prata med mig hela dagen. Ja, så social var jag...

Men kanske också en indikation att tjejer upplever att de måste vara den som anpassar sig i sådana situationer? Fler tankar om detta?
 
Två saker slår mig när folk skriver här.

Först och främst, handlar det om att hitta en partner av kärlek eller en som matchar ens checklista och krav? Det låter, luktafotogen, som att du är väldigt rationell och stenhårt körde på en checklista för att hitta någon att matcha med? För mig fungerar inte kärlek på det viset, jag behöver inte tycka och känna exakt som min partner. Självklart faller jag inte för någon som är min totala motsats, eftersom att vi då aldrig skulle göra saker tillsammans, men det finns något annat som faktiskt betyder mer än om hen gillar samma saker som mig. Det är liksom den känslan som skiljer partner från vän. Med det sagt, Sam, så tror jag inte att din inställning om att ha extremt hårda krav kanske inte är sann. Jag talar givetvis utifrån mig själv, och vet således inte hur du är eller tänker, men för mig vore det omöjligt att ha förutbestämda "krav". Just eftersom att kärlek, för mig, inte fungerar på detta sättet. Detta betyder dock inte att man ändå kan vara mer intresserad av någon som gillar friluftsliv än någon som gillar shopping (även om detta till viss del hänger ihop för prylnördarna ;)).

För det andra så måste jag klaga lite till...
Kan vi inte sluta med att tala om folk utifrån nationalitet eller härkomst? Det är ju faktiskt en totalt falsk bild av hur personer är. Folk på olika platser kan givetvis vara annorlunda än andra, men det handlar om deras närmiljö (såväl som socioekonomiska förutsättningar) och inte om deras nationalitet. För att exemplifiera, jag har förmodligen mer gemensamt med en från den tyska landsbygden än vad jag har med någon från östermalm. Bara för att jag är svensk så innebär inte det automatiskt att jag är som andra svenskar. Nationalitet är en falsk identitet.
 
Som jag skrev är mina observationer baserade på erfarenhet. Inte alla men många svenska tjejer och kvinnor ger ett kyligt intryck.

Ett experiment. Säg att du vandrar ensam och pratar med en tjej/kvinna som också vandrar ensam och det visar sig att ni har planerat att vandra samma sträcka dagen efter. Föreslå att ni ska slå följe och observera hennes reaktion.

Du har säkert haft otur försök igen sedan är det säkert enklare att slå följe på vissa aktiviteter som ex vandra Caminon i Spanien där samtalet med andra är en stor del av turen. 2010 åkte jag upp till Abisko ensam och frågade första bästa tjej när jag hoppade av var Kungsleden startade sedan hängde vi ihop ned till Sälka http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=581477 hon visade sig ha gått vinterturer ensam de senaste 10 åren så det var bara att se och lära för mig....

På sommaren 2010 hängde jag med en grupp och gjorde samma sträcka vilket var enormt kul då många var nybörjare på att vandra på sommaren. I den gruppen satte vi igång och träffades och träna i Hammarbybacken innan på söndagarna.....
 
Kan vi inte sluta med att tala om folk utifrån nationalitet eller härkomst? Det är ju faktiskt en totalt falsk bild av hur personer är. Folk på olika platser kan givetvis vara annorlunda än andra, men det handlar om deras närmiljö (såväl som socioekonomiska förutsättningar) och inte om deras nationalitet. För att exemplifiera, jag har förmodligen mer gemensamt med en från den tyska landsbygden än vad jag har med någon från östermalm. Bara för att jag är svensk så innebär inte det automatiskt att jag är som andra svenskar. Nationalitet är en falsk identitet.
Varför? Man kan ju både ha och känna en nationellidentitet (uppväxt, miljöarv, kulturellt arv) tillsammans med en personligidentitet (skapad, baserad på intressen och åsikter)
 
Varför? Man kan ju både ha och känna en nationellidentitet (uppväxt, miljöarv, kulturellt arv) tillsammans med en personligidentitet (skapad, baserad på intressen och åsikter)

Fast nej, det handlar inte om nationalitet. Jag äter inte surströmming, men jag gillar öl. Förutom språket, har jag nog mer gemensamt med tyskar och danskar än norrlänningar. Men det var inte meningen att kuppa tråden igen, och jag tänker inte följa upp detta spår mer. Men när folk säger att man inte ska åka till Norge för att norrmän har bristfällig allmänbildning så fattar jag inte vad som menas. Utbildningsnivå/allmänbildning är mycket mer kopplat till klass än nationalitet. En googling bort... http://www.som.gu.se/digitalAssets/1288/1288500_027-038.pdf
 
Fast nej, det handlar inte om nationalitet. Jag äter inte surströmming, men jag gillar öl. Förutom språket, har jag nog mer gemensamt med tyskar och danskar än norrlänningar. Men det var inte meningen att kuppa tråden igen, och jag tänker inte följa upp detta spår mer.

För att inte glida från ämnet så svarar jag endast att enstaka saker som man inte tycker om/identifierar sig med utesluter inte en nationellidentitet.

OnT: Personer som uppträder själva tar i alla fall jag för givet att de gör det av en anledning och jag söker därmed inte kontakt med dessa. Däremot sällskap om tre eller fler som möter sällskap med tre eller fler går lättare och är en annan sak. Då kan man slå upp tältet bredvid och samtala, det skulle jag inte göra om någon var ensam (av respekt och hänsyn mot denna i all välmening).
 
Senast ändrad:
Kan hålla med om att ens partner skulle behöva ha liknande intressen som skulle underlätta vardagen oxå för jag anser själv iaf att friluftsliv är helt klart en livsstil..

Har haft många diskussioner med mitt ex då hon inte förstår de hela att man ska behöva ägna så mkt tid på så onödigt som att vara i skogen el fiskar,är jag inte där så letar jag utrustning el tips på nätet,tycker de är en del av nöjet.. och de har oftast inte vanligt folk förståelse för..

Så nu väntar jag att en likasinnad tjej ska dyka upp en vacker dag så man kan uppleva o dela både vardagen o fritiden med...
 
Två saker slår mig när folk skriver här.

Först och främst, handlar det om att hitta en partner av kärlek eller en som matchar ens checklista och krav? Det låter, luktafotogen, som att du är väldigt rationell och stenhårt körde på en checklista för att hitta någon att matcha med? För mig fungerar inte kärlek på det viset, jag behöver inte tycka och känna exakt som min partner.

Till att börja med är statistik vackert. För det andra handlar min lista om saker som är ganska livsavgörande. Min partner lyssnar på musik. Det är ok trots att inte jag gör det. Hade hon däremot både lyssnat på musik och kontinuerligt haft TV igång hade hon gått fetbort för jag kan inte leva i en sådan miljö. Så visst kan man kompromissa i kärlekens namn. Att någon stämmer överens med ens specifikationer behöver inte betyda att man klickar. 90% av Sveriges föräldrar vet inte ens vad kärlek är och de älskar inte sina barn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Trött på vara singel i skogen Reskompis 0
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
Alle95 Oerfaren kille på 22 år söker vandringskompis innan säsongen är slut! Reskompis 0
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
gide Jämtlandsfjällen på skidor Reskompis 0
Makrolon Vill ut på tur! Reskompis 0
Caek06 söker manligt ressällskap för vandring på Korsika Reskompis 0
literoligt Vandring med övernattning på öde ö i sommarsverige? Reskompis 9
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Pumba Ledig v26-30 å vore ju kul att hitta på något någon :) Reskompis 10
Soffgrupp Vandra i Marrocko Feb/Mars 2013 - Häng på! Reskompis 3
cecilia.carlsson.79 Turskidåkning i Grövelsjöfjällen slutet på januari? Reskompis 2
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
vandrarman Everest Circuit i slutet på septemeber Reskompis 4
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
Thesearch Vill du bestiga Mont Blanc på skidor med mig i vår Reskompis 0
Christian1 Tips på bra vandrar eller cykelresor? Reskompis 3
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
luktafotogen Lång skidtur på Vänerns is. Reskompis 11
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
klykan Tanzania på cykel - sommaren 2011 Reskompis 4
rölin Vandring i Hemavan på kort varsel (20-22/8) Reskompis 0
Heikkinen Följa med på fjällvandring v36 eller v37 Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
duharmail seriösa planer på segla jorden runt Reskompis 0
skogsflicka klättra på mallorca i jul? Reskompis 0
rullgrus Någon som är sugen på att resa genom Papua Nya Guinea? Reskompis 0
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
hannulan Norrut från Göteborg på E20 på torsdag? Reskompis 0
Frida0314 Tips på grupp/aktivitetresa? Reskompis 2
alven Från Sthlm på måndag kväll? Reskompis 0
Binna Följa med norrländska på fjällvandring i sommar? Reskompis 5
KlaraL sugen på långfärdscykling i höst? Reskompis 9
apfaktor Någon som är sugen på spanien? Reskompis 0
realout Äventyrskompis på resa vart som helst Reskompis 1
Abriss Grövelsjön på V33 Reskompis 0
Skjeltorp Norkap - Kastaden på cykel. Reskompis 1
fiia83 äventyr på nya zeeland Reskompis 2
jabo05 följ med på vandring i jämtland Reskompis 3
boel155 Malaysia slutet på apri, början på mars? Reskompis 0
Andunge Friluftssinglar på turskidåkning i påsk? Reskompis 4
Anna.S Kompis på ridturer och ridresor Reskompis 1
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
afil MTB å cykel på Gran canaria! Reskompis 1
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0
anak8932 Fjällvandring i September eller skidorna på senare? Reskompis 9
Adventure-Cilla Kom med på en spännande resa.. Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.