Projekt: Bygga egen packraft

Ser välgjort ut!
Jag har själv beställt ritning o tyg för en packraft. Om du skulle gjort projektet igen vad skulle du gjort annorlunda?

/Isac
 
underbart bygge - skulle du kunna tänka dig och göra fler ?intresserad i så fall ,häls joachim
Tack! Nej i nuläget har jag inte riktigt den tiden över tyvärr. Men det här fixar du själv med lite vilja!

Häftigt! Hur mycket tid har gått åt hittills? Vad är kvar att göra innan den är färdig?
Skulle gissa på 15-20h totalt, Mycket tid gick åt att vänta på att järnet skulle bli varmt.Kunde göra ungefär 20cm söm åt gången sedan blev järnet för kallt. Har tänkt göra lite fästpunkter för packning. Även planer på ett kapell som även går att använda som medvindssegel.

Ser jättebra ut. Var köpte du tygerna ifrån och vilka vävar valde du? Hur var den att bygga?
Jag köpte tygerna från extremtextil.de
Min grundplan va att göra båten i 210d enkelsidig TPU i pontonerna och dubbelt i botten samt göra kapell och annat i 70d. Dock så tyckte jag 210d va lite besvärligare och tog längre tid att värma ihop så jag valde att göra pontonerna i 70d samt golvet i 210d.
Mer info om materialval och så finns på diypackraft.com

Ser välgjort ut!
Jag har själv beställt ritning o tyg för en packraft. Om du skulle gjort projektet igen vad skulle du gjort annorlunda?


/Isac
Skulle nog tränat lite mer på material innan jag gav mig på själva båten. Tog ett tag att få till ett bra arbetssätt. Även att hitta rätt redskap för att få till kurvade sömmar t.ex. Vad blev det för ritning och tyger för dig?
Riktigt snyggt bygge! Blir sugen själv på att bygga en. Kan det här strykjärnet fungera?

http://www.slojd-detaljer.se/katego...vriga-verktyg-tillbehor/ministrykjarn-pid0600

/Lars
Det där kan nog absolut fungera!
 
Utvärdering? Testrunda?

Har precis börjat intressera mig mig för liknande transportmöjligheter, kajaker är lättpaddlade men är ju tunga att släpa på i terrängen. Nu snubblade jag över den här tråden och med tanke på prisnivån i relation till förväntad låg hållbarhet, åtminstone bland de lättaste alternativen så är hemmabygge definitivt intressant även om sömtätning verkar vara en utmaning.
Nu har sommaren passerat så det gör mig förstås nyfiken: Hur gick det med jungfruturen? Är du nöjd eller har du vidareutvecklat projektet? Håller den tätt eller är materialet för känsligt?
För att få bättre styrförmåga och möta vind och strömmande sidokrafter skulle det ju behövas en köllinje, har du övervägt någon lösning där?Jag tänker att kanske någon form av tunn böjlig plast i två ark som möts i en v- form under båten och som lätt monteras vid användning kunde fungera, men för korta passager utan sidvind behöver man troligen inte ta hänsyn till avdriften alls, bara acceptera en annan paddelteknik..
Hur som helst, det vorr intressant att få veta hur den fungerat i praktiken 😊
 
Är också sugen på att komma igång med ett eget bygge, det finns en hel del turer som öppnar upp sig med möjligheten till att kombinera vandring och rafting/paddling.

Har också funderat på skedda, det finns att "köpa" och klistra dit, för egen del tror jag dock att jag skippar det helt eftersom jag vill köra en del i forsande vatten och då vill man nog undvika något som kan fastna i stenar och orsaka revor. Håller man sig utanför forsarna är det nog värt det.

Är mest spänd på hur det gått med paddlingen, är det möjligt att ta sig fram några sträckor på lugna vatten eller i värsta fall med lite motvind?

Är det lugnt att paddla med en full ryggsäck lastad i fören?

Hur blöt blir man, ska man sitta i vadare eller räcker det med regnbyxor och neoprenskor om det är kallt?

Vad jag förstått har vissa haft lite utmaningar med material från extremtextil.de, tycks vara lite kämpigare att svetsa än det som kan köpas direkt från dyipackraft.com. Känns trist då frakt och framförallt tull från USA gör det betydligt dyrare att ta därifrån, kanske får undersöka om man har några amerikanska vänner som kan agera ombud.

/Gustav
 
any updates

hi there, apologies for the english.. im just not there yet. but im in stockholm..
i brought a kit from irin raft in the uk.
and built it up myself.
took a couple of weekends
works ok, but wrongly didnt keep a good patern of the fabric
thinking of getting more fabric, this time from extremetextile
any suggestions for other matreial suppliers?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...