[Guide] Konvertera Lantmäteriets .RIK till de flesta mobila kartappar

Okej vet inte om detta är rätt ställe men jag gör ett försök i alla fall.Har sett folk som vill kunna konvertera digitala kartor i .RIK till Android/Iphone så här är en guide för er.

Program man behöver är för det första Globalmapper 14.1 som faktiskt har stöd för att importera .RIK filer samt ett jäkligt bra program som heter MAPC2MAPC via denna länk http://www.the-thorns.org.uk/mapping/.
Finns som freeware men det är värt dom ~100:- för fullversionen! .Dessa program behövs för att följa guiden jag gjort. Själv använder jag Oruxmaps för Android och det fungerar mer än kanon!

Guiden är gjord i WORD.Laddas ner via länken nedan.
Välj Slower Download.
http://www.fileupload.se/?d=51F0E3B81


Får gärna kommenterat om ni lyckats konvertera era kartor med hjälp av denna guide. Jag kan inte se några problem med andra format sålänge Globalmapper 14 känner igen dessa.

Mvh
 
Filformatet är .RIK och såvitt jag vet så är det enbart Lantmäteriet som använder den typen av filändelse på deras kartor. Dessa kostar naturligtvis pengar.

Har sett en massa som frågat om just hur man konverterar kartor i .RIK format då det varit näst intill omöjligt

Dessutom vet jag inte om Lantmäteriet gått över till något annat format den senaste tiden. Den kartan jag har i RIK är från 2007 om jag inte missminner mig. Och då jag helst vill kunna se denna i Mobilen så har det varit många timmar framför datorn för att försöka fixa det.

Det finns kartor i andra format som Globalmapper klarar av att öppna, Så guiden borde fungera med alla format som Globalmapper öppnar för sen är det bara att exportera till exempelvis GEOTIFF och saken är biff. Resten tar MAPC2MAPC hand om, Även detta program klarar av att importera en massa olika format! Så att exportera till GEOTIFF är absolut inte skrivet i sten.
 
Tack för svar!
Det är stor skillnad på olika länder; tex på Nya Zealand kan man skicka in en hårddisk och få alla kartfiler gratis typ 100 GB!
 
Toppen, tack för filen och jobbet!
Har länge velat köra mina rik-kartor på Android.

Två frågor:
1. måste man ha telefon med löst sd-kort (som formateras)
2. jag har förstått att om man omvandlar rik-filer så blir de flera gånger större. Om jag har en rik-fil på 1gb, hur stor plats tar filerna efter omvandlingen?

Hälsningar
Ulf
 
Toppen, tack för filen och jobbet!
Har länge velat köra mina rik-kartor på Android.

Två frågor:
1. måste man ha telefon med löst sd-kort (som formateras)
2. jag har förstått att om man omvandlar rik-filer så blir de flera gånger större. Om jag har en rik-fil på 1gb, hur stor plats tar filerna efter omvandlingen?

Hälsningar
Ulf

Hej Uffe. Den guiden jag gjort här är en aning gammal. Jag har hittat ett mycket bättre sätt att konvertera Rik filer på. Dock samma tillvägagångssätt (Nästan). Här är en uppdaterad guide
https://dl.dropboxusercontent.com/u... filer till ORUX och andra mobilappar V2.docx

Istället för 1000tals små filer så får du en .db (Databasfil) samt en .xml
Ja konverterar du en .Rik på 1GB så lär den slutliga produkten bli en aning större. Hur mycket kan jag inte svara på då det beror på hur du exporterar Geotiff filen från Global mapper. Där kan du bestämma kvalitet på den exporterade filen men följer du guiden vilket jag kör allt Defult (tror jag) så borde en 1GB rik bli någonstans runt 2,2GB (.db samt.xml) vilket är det klart bästa alternativet till Orux maps!
 
Tack för info. Det var inte så väldigt mycket större i gb. Bra.
Eftersom jag har lur utan utbytbart sd-kort men med ett stort inbyggt minne på 32 gb så undrar jag över formateringen som beskrivs. Kanske inte funkar på lur som denna? HTC One X.
 
Tack för info. Det var inte så väldigt mycket större i gb. Bra.
Eftersom jag har lur utan utbytbart sd-kort men med ett stort inbyggt minne på 32 gb så undrar jag över formateringen som beskrivs. Kanske inte funkar på lur som denna? HTC One X.

Allt under 4gb går bra om du har Fat32. Nu tror jag if att det är ett annat filsystem men som lägst bör du kunna köra 4gb så kör på. Linux kör ju ext och Android är i grund och botten Linux. Hur som helstså borde som jag sa innan, allt under 4gb (en och samma fil) fungera
 
Tack för svar!
Det är stor skillnad på olika länder; tex på Nya Zealand kan man skicka in en hårddisk och få alla kartfiler gratis typ 100 GB!

Hur går man tillväga för att göra det?
Jag ska åka till NZ i september på långvandring så det skulle vara smidigt om man kunde ha alla kartor på en hårddisk bara. :)
 
Hittade ett nytt, enklare och billigare sätt.

Exportera kartan från globalmapper som geotiff, jag satte skalan till 1:50000 och dpi till 0 vilket jag tror bevarar upplösningen.

Filen går sedan att importera i appen Avenza PDF Maps som finns till både Android och iPhone. Väldigt lätt går det dessutom att skicka filen med den inbyggda dropbox-kopplingen. Trots namnet går det alltså bra med geotiff.

Jag prövade med hela Dalsland och tiff-filen blev drygt 55 Mb. Den processas i appen och blir 260 Mb vilket ändå får vara ok.

Jag har en iPhone 5s och det går otroligt lätt att bläddra i kartan.
 
Hittade ett nytt, enklare och billigare sätt.

Exportera kartan från globalmapper som geotiff, jag satte skalan till 1:50000 och dpi till 0 vilket jag tror bevarar upplösningen.

Filen går sedan att importera i appen Avenza PDF Maps som finns till både Android och iPhone. Väldigt lätt går det dessutom att skicka filen med den inbyggda dropbox-kopplingen. Trots namnet går det alltså bra med geotiff.

Jag prövade med hela Dalsland och tiff-filen blev drygt 55 Mb. Den processas i appen och blir 260 Mb vilket ändå får vara ok.

Jag har en iPhone 5s och det går otroligt lätt att bläddra i kartan.

Okej låter som något jag ska prova. Tack ska du ha!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sentient6 Stuglandet - en guide till fria övernattningar Böcker, film, media 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...