Påkalla hjälp i nöd!!!

Jag tänkte ta upp ett gamalt ämne som jag initierade för något år sedan.
I dag när jag var ute och åkte hkp med mina kollegor på polisflyget diskuterade vi hur svårt det är att upptäcka en människa nere på marken, spelar ingen roll om människan rör sig eller inte om hon har fel färg på kläderna. Tyvärr är ju den vanligaste färgen på friluftskläder grön i olika nyanser. En färg som är mycket svår att upptäcka från luften.
I vårt samtal tog jag upp förslaget jag en gång hade att varje fjällvandrare eller skogsmänniska borde ha en "signalfärgad väst" med sig i packningen som man tar på sig då man har problem och påkallar hjälp av något slag. Det skulle underlätta avsevärt för t.ex. flyget om de direkt kunde se att en människa behöver hjälp eller annars påkallar uppmärksamhet. Även för övriga vandrare skulle det vara bra om man på långt håll upptäckte en "röd väst" på fjället, man förstår då att där finns en människa som behöver hjälp av något slag.
I den förra tråden fick jag en del mothugg och det spårade ur som vanligt och tråden dog, synd eftersom den var från början ytterst seriös och byggde på många års erfarenhet av fjällräddning och olika eftersök på fjäll och i skog. Jag är fullständigt övertygadom att det skulle vara en stor hjälp för både den som behöver hjälpen och för de som skall hjälpa.
Vid tillfälle kommer vi att göra ett experiment tillsammans med polisflyget.
 
Vändbar

Typ vändbara plagg för jakt, kläder med foder i signalfärg vore klart intressant, utan att addera så mycket extra vikt! Eller om man har regnskydd till ryggsäcken. Eller...

Vet ju bara hur svårt det kan vara att få syn på sitt eget gröna tält på fjället när man gjort en avstickare från lägret! Tänkte ta med en signal-tygremsa nästa gång.

Man kanske helt enkelt oftare borde tänka på att ha något med sig i packningen att kunna signalera med. (Om man nu har möjligheten att göra det i en ev. nödsituation.)
 
Jag har varit med om när man under utbildning haft flyg som flugit över för att försöka se ev signaler och det helt klart bästa är kläder i starka färger som röd/orange. De flesta av deltagarna som varit ed om detta har varit klädda i grönt eller andra mörka färger och de är mer eller mindre osynliga. När vi sökte efter en grupp så var det tack vare en person med en keps som var vänbar med röd/orange sida och det var det enda som syntes på avstånd och då var det ändå 10 pers i ett uppbyggt läger. Men personer med kläder i dessa färger sticker ut ännu mer. Skulle man behöva påkalla hjälp eller vara synlig på fjället så är kläderna troligtvis det man har på sig hela tiden och kan utnyttja som signal för att påkalla uppmärksamhet.

Kläder för jägare brukar ofta vara vändbara så man både kan gömma sig men också göra sig väl synlig om man vill det. Fjällrävens fält jacka är ett bra exempel där fodret är orange färgat och syns på långt håll. Själv tycker det borde vara vanligare eller iaf att man gör luvans insida orange. Har sett detta på en gammal Helly Hansen regnsjacka. Men saker som en visselpipa runt halsen gör en stor skillnad om man vill få uppmärksamhet på nära håll och håller mycket llängre än rösten. Funkar även bra att påkalla uppmärksamheten på kompisen som är försvunnen från lägret eller är fr långt för att ropa till.

Sen så finns mycket kläder numera i starka röda färger som sticker ut rätt bra. Ett bra talesätt som en gammal överlevnadsinstruktör lärt mig "Hellre RÖD än DÖD".
 
Vet ju bara hur svårt det kan vara att få syn på sitt eget gröna tält på fjället när man gjort en avstickare från lägret! Tänkte ta med en signal-tygremsa nästa gång.

Osch! Väck inte den gamla björnen "rött eller grönt tält"! :)

Men för att vara seriös som trådstartaren ber om: Det är enorm skillnad på att se röda resp gröna tält i terrängen, så ingen kan väl tvivla på att röda kläder vore bättre än gröna ur säkerhetssynpunkt.

Ett klarrött regnskydd till ryggan vore bra om jag kunde hitta. Just nu är det bara tältet som är signalfärgat i min ryggsäck. Jag har en sån orange reflexväst men har inte hunnit ha med den ännu, men på nästa tur så.
 
Jag förstår tanken och det goda syftet. Och det skulle fungera om inte människor använde signalfärger som rött och orange i andra fall än just när det gäller just signalering. Men det finns ju folk som använder sådana färger i jackor fast de inte är i nöd, så jag undrar om inte det skulle bädda för missförstånd.

Behöver denne man hjälp:

fc3fa75b7de179344096c69e77269bc0.jpg


Eller denne:

20096ea2aa3b08781a6560d78cfcd383.jpg


Kanske vore bättre om packsäcken man har sovsäck, kläder eller maten i vore röd eller orange. Bara att binda runt armen så den fladdrar och syns. Så går ingen som inte vill signalera. Eller?

Raskesven
 
Håller med om att det är svårt att bedöma av färgen på plagget om en person behöver hjälp; i stort sett omöjligt. Det som kan göra skillnaden är i sådana fall tecken i kombination med färg. Varför inte ett lätt nödöverdrag i stark färg såsom t.ex rött som man monterar över tältet. På överdraget kan det vara ett vitt X för medicinsk assistans, alternativt V:et för assistans. Ingår i de vanliga mark till luft-tecknen. Man skulle kunna ha ett tecken på vardera sida beroende på situation och använda sig av fallskärmstyg för viktens skull.
 
Senast ändrad:
Astronfilt hette en prassel-värmefilt en gång i tiden. Den fanns med orange baksida och silverfärgad framsida. Stor och rejäl ”utfälld”, tar mycket liten förvaringsplats, vägen knappt någonting, går säkert att ha som Tarp? - och den är bra att signalera med. Orange syns bra, silversidan ”blänker” i solsken, = bra kombination.
Jag tror att den kallades för ”räddningsfilt” också?

Jag vet inte om den finns kvar idag?

Rök syns bra i de flesta väder och rökeld går att göra upp på de flesta platser.

Det var bättre förr! Då hade de flesta fjällvandrare Hellys orange fiberpälströja och Kungsleden var ett orange stråk.

Regnskyddet till ryggsäcken kan göras orange på insidan och grönt på utsidan, vänd när nöden tränger på.

Thomas
 
...Jag tror att den kallades för ”räddningsfilt” också?

Jag vet inte om den finns kvar idag?...

Jo då, finns på många ställen, Clas Ohlsson och Micro som exempel. Kostar mellan 19-59 kronor.

Oftast 25 kronor...

Jag har flera sådana, både i första hjälp-väskan men också i hemmet, de har bland annat räddat ett prinsesskalas då vi glömt köpa guldduk. Två sådana filtar med guldsidan upp gjorde susen.
 
Osch! Väck inte den gamla björnen "rött eller grönt tält"! :)

Men för att vara seriös som trådstartaren ber om: Det är enorm skillnad på att se röda resp gröna tält i terrängen, så ingen kan väl tvivla på att röda kläder vore bättre än gröna ur säkerhetssynpunkt.

Ett klarrött regnskydd till ryggan vore bra om jag kunde hitta. Just nu är det bara tältet som är signalfärgat i min ryggsäck. Jag har en sån orange reflexväst men har inte hunnit ha med den ännu, men på nästa tur så.

Mitt McKinley regnskydd 70l (inköpt på Intersport) till ryggan är orangefärgat och gör en väldigt synlig.
Störde mig lite på det i början eftersom det inte är alltid som man vill vara synlig men vande mig och insåg fördelarna. Har än så länge, som tur är, aldrig behövt vara direkt synlig men när/om den dagen kommer så kommer jag att synas.
Har i och för sig införskaffat ett nytt och lättare regnskydd nu. Cloud cover från Granite gear. Men detta är också orangefärgat.
//Peter
 
Jag förstår tanken och det goda syftet. Och det skulle fungera om inte människor använde signalfärger som rött och orange i andra fall än just när det gäller just signalering. Men det finns ju folk som använder sådana färger i jackor fast de inte är i nöd, så jag undrar om inte det skulle bädda för missförstånd.

Äsch, riktigt så illa är det väl inte, att folk med starkare färger på kläderna förstör för människor i nöd? Man blir ju inte automatiskt upplockad med helikopter ur skogen när man har en röd jacka.

Har för mig att Vaude på någon ryggsäcksmodell har hjälp/signaleringsinstruktioner tryckta på/kring regnskyddet? Typ vissa delar liknande deras "Rescue Concept Pack" . http://www.vaude.de (Lyckas inte länka direkt, men leta via Products > Catalogue > Mountain Sports > Accessories > Emergency Equipment + Other Accessories.)
 
Många lösningar finns det!

men, tanken är att det skall vara ett vedertaget, känt sätt att kalla på hjälp och därför kom vi fram till att det allra enklaste och billigaste och förmodligen det som snabbast går att sjösätta är just en en enkel väst, Den tar mycket liten plats och väger in te mer än ett par brödskivor.. Eller varför inte varianten med benfickan som vi känner i gen från lumpen.
Vi har (poliserna i hkp) varit med om många olika eftersök, tex söka en liggande person utan tält eller rygga, söka vandrare som är vilse (med rygga å tält) söka de som själva påkallat hjälp med mobil tfn, liggandes med benbrott osv osv... Vi kom fram till att det enklaste är förmodligen det som funkar bäst. För oss som ev sitter i en hkp är det lätt att kolla "signalrödklädda" i terrängen. Tror inte det blir så många bommar, alltså att man kollar upp annat folk i rött.

Har man en väst, i en speciell ficka i ryggan som man enbart tar fram om man behöver dra till sig uppmärksamheten kommer det att underlätta väsentligt. Visst finns det många andra bra ideer men vi kom fram till denna enkla lösning. Vitsen är ju också att det blir ett enheltligt, känt sätt att larma....
Naturligvis kollar vi alla färgmarkeringar som avviker och som kan tänkas vara i nöd, men ,man skulle slippa en massa onödiga, tidskrävande kontroller av icke nödställt folk om detta gick att genomföra.
En sida av regnskyddet rödfärgat är inte dumt, bara man respekterar detta och inte använder den röda sidan vid fel tillfällen..
 
Internationell hjälpsignal

Det finns internationella hjälpsignaler som du kan använda dig av för att påkalla hjälp eller säga nej till hjälp. Att lyfta båda armarna och bilda ett "Yes" påkallar hjälp, medan en arm upp betyder "Nej, jag behöver ingen hjälp". Framför allt används det i kommunikation med helikopter.

Att bygga upp tre av något, exempelvis stenar, betyder också att man är i nöd. I Alperna kan du ge sex signaler inom en minut för att påkalla hjälp. Tre signaler ges som svar.

När jag klättrar i bergen har jag med mig en sovsäck med röd/orange insida och mitt tält är naturligtvis också i den färgen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...