Hjälp mig att välja tält

Är helt grön inom detta, senast jag tälta var flera år sen och kommer inte ihåg något, med det sagt. Så även om jag är väldigt osäker av mig så vill jag lära mig tälta. I Juli kommer jag åka till Norge i någon vecka och tanken först var att sova i bilen för det mesta, men funderar nu på tält istället.

Kommer bara tälta på sommaren, och kommer vara helt ensam, om det blir i vinter framöver nån gång får jag köpa ett nytt tält. Men det kommer dröja så.

Kommer ha bilen inom rimligt avstånd, max någon km, så kommer säkert besöka den emellanåt.

Någon som skulle vilja hjälpa mig välja ut ett smidigt/lätt tält för kalfjäll? Regn, mygg och vind är det väl jag kommer råka ut för.

Och en till fråga, har just nu en liten ryggsäck för plats med fotoutrustning och inte så mycket annat, får man plats med tält och allt vad det innebär, sovsäck e.t.c, under ryggsäcken? All mat och så för de andra dagarna har jag i bilen eftersom jag besöker nog den varje dag eller när jag behöver.

Pris, helst 1000? Max 3000?
 
Ordos 2 lightweight back packing tent
För ca 2600:- och då får du med en footprint också.
Tältet är ett tvålmanna och väger endast 1,3 kilo. Finns också som tremanna för strax under 2900:- med footprint som endast väger 1,6 kilo.

https://www.alpkit.com/products/ordos-2

https://www.alpkit.com/products/ordos-3

Jag har själv beställt tremanna tältet och väntar med spänning.

Vad är reella skillnaden på dessa och mitt 15 år gamla Hilleberg 4kg tält? Viktskillnaden tilltalar mig mycket, men antar att det finns några nackdelar eller är jag för skeptisk?
 
Vad är reella skillnaden på dessa och mitt 15 år gamla Hilleberg 4kg tält? Viktskillnaden tilltalar mig mycket, men antar att det finns några nackdelar eller är jag för skeptisk?

Om det regnar så är tältet blött innan du slagit upp det, tältduken är tunnare mindre rivtålig och PU belagd vilket kan göra att det kanske inte håller i 15år. Förmodligen tunnare stänger så det går inte att lita på för vinterfjällbruk.
 
Vad är reella skillnaden på dessa och mitt 15 år gamla Hilleberg 4kg tält? Viktskillnaden tilltalar mig mycket, men antar att det finns några nackdelar eller är jag för skeptisk?

Som i så många riktigt lätta tält är innertältets tak/väggar av mesh. Knappast ett fjälltält enligt min mening.
 
Billiga tält

Hej!
Friluftsvaror.se har billiga tält. Jag har ett 4-mannatält av märket TrueNorth Arctic Dome och har varit nöjd med det. Jag har nu utökat tältfamiljen med ett tvåmannatält av samma märke, men detta tält är f.n. inte tillgängligt på deras hemsida. Kanske vore detta ett alternativ:
https://www.friluftsvaror.se/talt-utrustning/taelt/fjaelltaelt/truenorth-arctic-lite-2p
Det ser i mina ögon ut som en kopia av Hillebergs Nallo. Dyra märkestält såsom Hilleberg är förmodligen bättre, men som instegstält kan det nog vara bra. De har rea just nu, så du får det för typ 1.200:-
 
Uppdaterar här igen, har inte köpt något tält än, men ska göra det nu.

Priset kan jag höja till 6000:- om det är nödvändigt, tycker att det lönar sig att köpa kvalité på en gång istället. Men har faktiskt ingen aning på kvalité med tält, det man hört är väl att Hilleberg är ett av de bästa, men kanske lite overkill?

Det ska helst vara 3 säsongers tält, 1-2p, och så självklart lätt, men ultralätt behövs ej. Har kollat tidigare alternativ, men svårt att bestämma sig när alla kommer med olika tips. Medans jag går igenom dessa mer noggrant hoppas jag med fler tips av andra. :)

Och en till fråga är väl vilken sovsäck, så om ni har något att tillägga där får ni gärna göra det också. :)
 
Fundera på utrustning eller utrustning och resa. Nog så viktigt beslut.
Har sett Friluftsvarors tält uppsatta och har en en bekant som har och är mycket nöjd.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...