Är det sovsäcken det är fel på, eller mig?

Jag har haft min syntetsäck från känt svenskt märke flertalet turer nu.

"Komforttemperatur dam: 2 grader C
Komforttemperatur herr: -4 grader C"

Mitt problem är att man behövde välja mellan 180 cm och 195 cm och att jag är mellan de två måtten och valde så klart 195-versionen.

Så jag har en situation där jag fryser om höfterna och neråt så fort temperaturen börjar sjunka under 10 celsius. Min teori är att sovsäcken passar bra på överkroppen (jag antar att jag är bred?) men att benpartiet är så stort att jag inte kan värma upp det men min kropp.

Jag kan uppleva att jag är så varm om överkroppen att jag måste sticka ut en arm, samtidigt som jag är kylig om benen. Detta skedde senast vid +7 celsius. Jag sover i underställ.

Kompenserar med värmejacka, inte kommit fram till om det är bäst med den utanpå eller inne i säcken på benen än dock.

Så nu till min fråga, tror ni det stämmer att mina ben helt enkelt är för små för undre halvan av säcken, eller är det fel på säcken alternativt min underkropp?

Följdfråga: Kan en liner som https://www.naturkompaniet.se/shop/sea-to-summit-thermolite-reactor-EX0000492/ hjälpa eller måste jag svälja det sura äpplet och köpa en 3k dunsäck helt enkelt?
 
Du är som du är. Kanske inte den bästa säcken heller.
Fulalternativet är en 1L Nalgeneflaska för 150kr, innan du lägger dig en kall natt kokar du en liter vatten & häller i flaskan. Flaskan stoppar du ner i säcken runt fossingarna. Jag förutsätter att du sover i underställ/strumpor. Jag har annars en dylik liner fast ”Extreme” som du kan få köpa om jag hittar den använd 2 ggr.

Testa, annars har jag en knappt använd Haglöfssäck i dun, L.I.M. +1 som jag skulle kunna sälja för 2000kr.
 
Vad har du på dig när du sover? Sover du i underställ? Provat att ha ett par tjockare underställsbyxor och tjockare strumpor?
Vad har du för liggunderlag? Går det hela vägen ner under fötterna?
Hur gammal är säcken? Hur förvarar du den? Tänkte om isoleringen inte får till loftet i nedre delen pga ålder eller för att den förvaras ihopknölad när den inte används.
Kan finnas många felkällor.
 
Om du snör av säcken nertill så blir den ju som en kortare. Det är ett tips som visst funkar jättebra exempelvis om ett barn ska sova i en stor sovsäck, sen tycker jag väl inte det borde göra en enorm skillnad - men testa!

När det är kyligt brukar jag lägga skaljackan över fötterna. Du kan till och med trä jackan över hela fotboxen - det behöver ju inte vara hermetiskt, bra att släppa ut lite fukt.
 
. Jag har annars en dylik liner fast ”Extreme” som du kan få köpa om jag hittar den använd 2 ggr.

Det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra.

Vad har du på dig när du sover? Sover du i underställ? Provat att ha ett par tjockare underställsbyxor och tjockare strumpor?
Vad har du för liggunderlag? Går det hela vägen ner under fötterna?
Hur gammal är säcken? Hur förvarar du den? Tänkte om isoleringen inte får till loftet i nedre delen pga ålder eller för att den förvaras ihopknölad när den inte används.
Kan finnas många felkällor.

Säcken är 2 år gammal. Sover i ullunderställ med socka och mössa. Förvaras i garderob hängade på galge. Sovit i den kanske 30 nätter. Det konstiga är verkligen att jag kan vara supervarm på överkroppen och samtidigt obehagligt kylig på benen.
 
Hej!
Fundera på vad du vill betala+postpåse, så kan vi se om jag lyckas leta fram den, ok? Men helt ärligt så tvivlar jag på att den löser ditt problem, du genererar för lite värme, eller är det bara i denna sovsäcken du upplevt det?!

”Nalgenetricket” skulle dock fungera oavsett, för den extra värmeavgivningen motsvarar ca
80W på de timmar det tar att gå ifrån 100 C till 30 C.
 
Senast ändrad:
Använd mössa. Värmeförlusterna är störst där. Ligger kroppen på minus dvs förlorar mer än den förbränner så dras blodkärlen ihop perifert vilket verkar drabba dina ben som då kyls av eftersom inte värme tillförs med blodet i tillräcklig utsträckning.

Vad har du för liggunderlag?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RayIV Är sovsäcken för kort? Utrustning allmänt 5
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.