Kikare nytt eller begagnat.

Hej!

Jag har tänkt skaffa mig en kikare att ha med under mina aktiviteter i skog och mark. Tanken är att den ska fungera väl att kolla på fåglar, djur och landskap.

Det jag undrar är om utvecklingen på kikare är i ständig utveckling. Har kollat på vissa begagnade oanvända kikare som börjar vara 5-10år gamla. Är det bättre att köpa en 10 år gammal testvinnare för 40% av nypris då. Eller har dagens billigare kikare hunnit om och är nu bättre?

Tanken är att lägga ca 2500kr om prisklass spelar roll ang utveckling.

Allt gott
Viktor
 
Idag är det lite vanligare med vattentäta kvävgasfyllda kikare än tidigare. Optiska kvalitén är jämnare över marknadssegmenten idag än tidigare pga bättre produktionsmetoder.

För den summan bör du kunna hitta bra nya kikare t ex 8X42. Exempelvis har Nikon modellen Monarch 5 som jag själv skaffade för ett par år sedan. Den är jag nöjd med.

Det är som jag ser det en större chansning att köpa en 5-10 år gammal kikare om du inte är övertygad att den är i mint condition.

Thure
 
En kikare du vill ha framme och bära är lätt.

Har god ljustransmission. Det är det som gör att du ser in i skuggorna.

Se vad kikar och optikaffärer erbjuder, innan du bestämmer dig.

En tung kikare kommer du att lämna hemma.

go tur
 
Jag skaffade ny kikare i våras och var på jakt efter en marinkikare 7X50 med pejlkompass och hade samma val som Dig och letade på Blocket mm. men så av ren flax fick jag syn på en nästan ny 2-3 år kikare som jag sökte på Pantbanken!

Visst den var använd men helt perfekt optiskt och priset var 1/3 av ny priset så kan löna sig att kolla deras hemsida för de säljer mycket saker och ofta till bra pris.

Däremot en kikare som är uppåt 10 år då skulle jag hellre satsa på en ny i övre mellanklassen då de som nämndes ovan ofta är gasfyllda och vattentäta vilket är bra i många lägen även ute i terränglådan.
 
Vad hette han?

Vad hette han som visste allt om kikare för ett antal år sedan? Det var bland det roligaste jag läst!

Mvh/Morgan
 
Jag rekommenderar 8x30 eller 8x32, vilket är en bra kompromiss vad gäller ljusstyrka och vikt/volym. Större kikare ser man såklart bättre i, men det spelar ju mindre roll om kikaren blir kvar hemma.

Gasfyllnad (övertryck) är en bra egenskap som skyddar mot regn och fukt.

För 3000-4000 kr får du en ny kikare av god kvalitet. Och själv är jag inte rädd att köpa en kvalitetskikare begagnad.
 
Instämmer med Swifts synpunkter. En 8x30 eller 8x32 kikare är en bra kompromiss mellan vikt, storlek och erbjuder ett stort användningområde.
Inte heller jag skulle vara tveksam mot att köpa en begagnad kvalitetskikare från något av de stora märkena (ex Zeiss, Leica, Swarovski) så länge den är i fint skick och fri från skador. Skulle dock inte köpa osedd liksom med kameraoptik, utan jag vill kunna kolla objektet själv före köp.
Kolla kikaren för repor, interna beläggningar på linserna, olämn fokusering mellan tuberna (en lins eller primat kan rubbas ur sitt läge vid en kraftig stöt eller tappskada) , mekanisk jämn gång i fokuseringsskruv mm.
Optiskt och mekaniskt upplever jag inte kikare utvecklats nämnvärt sedan multicoatingen kom på 1980-talet och kvävgasfyllda tältade kikare. Visst sker det små utvecklingssteg optiskt med nya glassorter och beläggningar, men även förbilligande med plastdetaljer mm
 
Militära kikare har oftast 6-7x förstoring då de skall brukas under stress och puls.
NATOs varjemanskikare har 7x28 och en vikt under halvkilot.

go tur
 
Jag vill milt protestera lite mot att 8X30 eller 8X32 är bra kompromiss mellan vikt och optisk kvalitet.

Jag har en Swarovski 8X30 som är drygt 25 år gammal och fortfarande bra. Men Nikon 8X42 som jag nämnt ovan är trots en 1/3 av priset minst lika bra optiskt och bara obetydligt tyngre. Chassi av kvalitetsplast gör en sådan kikare lätt och hållbarheten är utmärkt (just min Swarowski 8X30 har också plastchassi).

Det som kan tala för begagnad handjagare från prestigetillverkarna Leica, Swarowski och Zeiss kan vara tåligare mekanik.

8X20 är ett alternativ om man vandrar. Där är det kanske smartast att gå upp i prisklasserna, då billigare modeller inte är speciellt bra.

Thure
 
En 8x30 och större bär man väl oftast i rem runt halsen, om inte nedpackat i säcken, och en 8x20, som ofta bara har ett snöre som halsrem, i ett litet fodral i bältet.
Har en Zeiss victory 8x20 och retar mig på att den hänger och slänger så okontollerat om man bär den i snöret runt halsen och att det är lite bökigt att vika ihop och stoppa den i fodralet om man ska kika ofta.
Så tänk efter hur den ska användas. Ska du kika ofta och längre tider/kikarspana så rekommenderas större kikare.
Ska du bara ibland kolla på något så passar 8x20 bra. Men som sagt, gå upp i kvalitet på dom små om du ska använda den seriöst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.