Analog klocka

Seiko-klockan

Den Seikoklockan som länkas till finns med två urverk och den i länken har det billigare med sämre precision. Den japantillverkade versionen heter SNZG09J1. Jag har en sådan, fast i svart och med metallarmband.

Klockan lever upp till mina förväntningar men det är klart att man måste justera den åtminsone varannan månad som alla andra automatur med datumvisning. Och då kan man ju ändå passa på att justera tiden också. Ska du välja ett automatiskt urverk behöver du bära klockan åtminstone varannan dag för att slippa justera i onödan. Annars ska du välja andra alternativ, tex quartz

/T.
 
Nej, det var ett automatiskt ur så det faller bort. Men bra tänkt utanför boxen. Jag tror att ett kvartsur är vad jag söker. Jag är nästan säker på att jag har en Seiko 007 nu vilken jag varmt kan rekommendera, den har gått mycket bra. Seiko verkar vara en jäkla bra klocka, men jag tror det lutar åt en GPW Big Date eller en MWC G10 300 m, bara för att prova ngt nytt. Kvartsklockor båda två och rimliga priser som det känns för en bruksklocka.
Det är lite knepigt det här med klockor. Jag har aldrig haft något intresse, mer sett det som ett bruksföremål, men de sista dagarna när jag suttit och kikat på nätet, har jag fastnat mer och mer.
Med reservation för att jag inte vet vad som händer på jobbets friskvårdsdag nästa vecka, jag befinner mig aldrig på 200 meters djup. Av någon anledning går jag ändå igång på att kunna sänka klockan i Malgomaj, backa över den med släpvagn och sedan ändå kunna använda den. Låter som ren idioti när jag läser vad jag skriver, borde kanske radera det här senaste inlägget…
 
Jag gillar mekaniska klockor med manuella eller automatiska verk. Jag tycker om känslan att lyssna på det snabba tickandet, se den svepande sekundvisaren eller känna tyngden runt handleden och känna hur rotorn rör sig för att dra upp fjädern till verket men gäller det "bara" att visa tiden är ju quartzverk bättre då de är avsevärt mer exakta.

Dessutom är de mycket billigare, men har som regel också sämre andrahandsvärde. Bättre mekaniska klockor går i arv mellan generationer. Jag har själv bl a ett Zenith fickur med produktionsdatum den 15 oktober 1914 som min farfarsfar köpte under en amerikaresa då han åkte med Titanics systerfartyg Olympic. Drar jag upp den tickar den fortfarande på och det är fascinerande att öppna baksidan och se hur det mekaniska verket ser som nytt ut där det tickar på efter mer än 100 år.

För TS så skulle jag dock absolut rekommendera ett quartzur, men jag skulle kolla på ett begagnat märkesur. I de lägre prisklasserna finns mycket av varierande kvalitet med allt från reklamklockor från klädesmärken till billigare varianter som försöker anspela på dyra schweiziska märken. På Chrono24 kan man dock söka på begagnat som läggs ut klockbutiker från i princip hela världen. Den här Seikon är t ex ett mkt bra köp:
https://www.chrono24.se/seiko/divers-200--id6716399.htm
eller en Swiss military
https://www.chrono24.se/all/swiss-m...ohograph-saphir-glas-herrenuhr--id7856922.htm

MWC är btw ett märke med fokus på militärt bruk. Är man lite elak kan man säga att de kopierar CWC, som är ett klassiskt (och avsevärt mkt dyrare) militärmärke. MWC är dock mycket billigare och använder delvis kinesiska verk. Båda två använder väl en del formspråk och inspiration från det klassiska schweiziska märket IWC exempelvis från flieger och mark-serien som denna militära vintage beauty (med mekaniskt verk). Men då är det ju förstås en annan prisnivå.
https://www.chrono24.se/iwc/rare-military-www-mark-x-dirty-dozen--serviced--id7956387.htm

Här finns lite mer om MWC iaf:
http://forums.watchuseek.com/f7/thoughts-about-mwc-military-style-watches-791026.html
http://www.military-watches.net/CWC_vs_MWC.html
 
Vill inte sabba din tråd men det finns häftiga digitalklockor med visare också.Deras utseende finns i ibland i massa varianter(Klocktavlan kan ändras som en app) - man kan skifta mellan visare och köra typ hel färddator digitaldisplay och kartor.

Detta är Garmin Tactix Bravo som jag kör med.

Finns en nyare Tactix Charlie men det är en Fenix 5 som i.g är sämre än än Fenix 3/Tactix Bravo om man inte behöver så mycket kartor på grund av batteritiden är sämre
 

Bilagor

  • tactix-bravo-lineup.jpg
    tactix-bravo-lineup.jpg
    51.3 KB · Visningar: 548
Du sabbar alls ingen tråd. Jag är tacksam att du och andra medlemmar tar sig tid att komma med bra tips och råd, men jag känner att en vanlig analog klocka med visare är vad jag vill ha. CWC är riktigt fräcka. Igår kände jag mig rätt säker på vad jag skulle beställa, idag har jag ändrat mig igen. Nu funderar jag på en GPW eller en Momentum Steelix. Jag tror att jag börjar bli ett ärende för psykiatrin…
 
Däremot kanske jag sabbar din tråd...

Däremot kanske jag sabbar din tråd och ber då om ursäkt för det.

Men vad har man egentligen ett armabandsur (digitalt eller analogt) till idag?
Känns som en helt onödig pryl.
Jag gillar prylar (även onödiga) och kanske bara letar efter en ursäkt att köpa ett armbandsur själv.

Är man ute i naturen på sin fritid har man väl absolut minst intresse av att veta tiden (i tid och otid). Sorry...;)

Det enda jag kan tänka mig skulle väl vara en visning att någon ringt mig (gärna från vilket nr oxå).
Finns en sådan funktion?
Även om mobilen är avstängd?
Vad finns det för olika funktioner i ett armbandsur idag?

Jobbar man så går det inte att undvika att veta vad klockan är ens om man försöker.

mvh thomas
 
Finns ju en anledning till att man slutade med klocka på kedja i västfickan. Det är smidigare att ha tiden på armen.

Jag gick efter många år med mobilen över till armbandsur igen.
Jätteskönt att med en snabb blick läsa av tiden, utan att se vilka som har ringt. Utan att se att Google vill att jag betygsätter restaurangen jag är på och att det finns 100 jävligt viktiga uppdateringar redo att laddas ner.

När jag är ledig är det ännu skönare. Spegelblank skogstjärn och fågelsång går bara så dåligt ihop med smartphones.
 
Håller med. Mobben är jobbig att dra upp. Och batterierna kan ta slut, den kan tappas mot en sten och dö o.s.v.

Tycker faktiskt man har stor användning av att veta tiden. Hur långt kvar innan mörkret faller? Vet jag ungefär hur fort jag rör mig kan jag använda tiden som grov orienteringshjälp, veta hur långt det är kvar till en viss punkt.

Vilket påminner mig om att armbandet på min trogna gamla Certina har gett upp och kan inte bytas ut. Så jag måste hitta mig en ny klocka jag med.
 
Däremot kanske jag sabbar din tråd och ber då om ursäkt för det.

Men vad har man egentligen ett armabandsur (digitalt eller analogt) till idag?
Känns som en helt onödig pryl.
Jag gillar prylar (även onödiga) och kanske bara letar efter en ursäkt att köpa ett armbandsur själv.

Är man ute i naturen på sin fritid har man väl absolut minst intresse av att veta tiden (i tid och otid). Sorry...;)

Det enda jag kan tänka mig skulle väl vara en visning att någon ringt mig (gärna från vilket nr oxå).
Finns en sådan funktion?
Även om mobilen är avstängd?
Vad finns det för olika funktioner i ett armbandsur idag?

Jobbar man så går det inte att undvika att veta vad klockan är ens om man försöker.

mvh thomas

En relevant frågeställning som nog inte har något enkelt svar. Rent praktiskt så är det ju så att ingen gång i historien har mänskligheten haft tillgång till tid på ett så noggrant och påtagligt sätt men det är ju bara ca 140 år sedan vi fick gemensam tid i Sverige. Idag har ju de flesta mobiltelefoner och andra "devices" som visar tid på ett väldigt noggrant sätt.

I den kontexten är det intressant att intresset för armbandsur snarare ökar. Förutom att visa tid så har armbandsuret fått andra funktioner - traditionbärare, "smycke", bärare av hantverksskicklighet, statussymbol och så vidare. Men så är det ju med det mesta - skillnaden mellan en mora och en fin samekniv gjord av en mästare i duodji ligger ju kanske inte främst i funktionen.

För mig är det nog en kombination av mycket. Liksom pysen78 så vill jag inte se några uppdateringar eller påminnelser om obesvarade samtal i min klocka. Den automatiska klocka jag har ger mig info om tiden, vilken dag och datum det är och den har en enkel tidtagningsfunktion.

Den är dock också ett vackert föremål som inte är skapat för slit- och släng utan kommer sannolikt att överleva mig och jag tycker det är fascinerande att marknaden för mekaniska klockor i så hög grad är levande, trots att många trodde att den skulle dö ut när quartzverken kom.

Jag vill gärna ha koll på tiden när jag är ute. Det behöver inte vara på sekunden, men jag vill gärna veta om klockan är "typ 7" när man vaknar, snabbt kunna veta hur lång tid det är tills det börjar skymma osv. Andra kanske inte alls vill veta vad klockan är, det är olika.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...