Välja första hjälpen kit - lifesystems

så du tycker inte att det räcker med tvål och vatten för skrubbsår?
Blev lite oklart, skrubbsår är ju oftast lätta att få rena med bara avtvättning, men punkten innehöll ju alla sorters småskador. Jag tar till spriten bara ibland och mest för säkerhets skull, när det inte är uppenbart att det räcker med avtvättning. Ska jag pilla ut djupt sittande spågor etc, vill jag också gärna sprita både fingrarna, pincetten och nålen.
sen dermatol? varför använda det?
Ett traditionellt medel, men nytt i min "sjukvårds"-påse, efter tips från polska vänner. Har visat sig supereffektivt på att snabbt torka ut och ge en tålig yta åt vätskande ytliga småskrubb, skav, blåsor etc. Alltså särskilt praktiskt just på vandring, när man måste fortsätta stoppa in sådana småskadade hudytor i skor och kläder. Man slipper skavande förband och instängning under plåster, Compeed (aldrig mer) e.d., med risk att det geggar till sig därunder och fördröjer läkningen eller rentav förvärrar skadan.
Dermatol tycks vara något gammalmodigt, fortfarande vanligt på kontinenten men tydligen inte längre i Sverige.
 
Blev lite oklart, skrubbsår är ju oftast lätta att få rena med bara avtvättning, men punkten innehöll ju alla sorters småskador. Jag tar till spriten bara ibland och mest för säkerhets skull, när det inte är uppenbart att det räcker med avtvättning. Ska jag pilla ut djupt sittande spågor etc, vill jag också gärna sprita både fingrarna, pincetten och nålen.

Ett traditionellt medel, men nytt i min "sjukvårds"-påse, efter tips från polska vänner. Har visat sig supereffektivt på att snabbt torka ut och ge en tålig yta åt vätskande ytliga småskrubb, skav, blåsor etc. Alltså särskilt praktiskt just på vandring, när man måste fortsätta stoppa in sådana småskadade hudytor i skor och kläder. Man slipper skavande förband och instängning under plåster, Compeed (aldrig mer) e.d., med risk att det geggar till sig därunder och fördröjer läkningen eller rentav förvärrar skadan.
Dermatol tycks vara något gammalmodigt, fortfarande vanligt på kontinenten men tydligen inte längre i Sverige.

mina polska vänner tycker man skall borsta tänder med bakterie dödande tandkräm. flour är inte alls viktigt
 
Ot

mina polska vänner tycker man skall borsta tänder med bakterie dödande tandkräm. flour är inte alls viktigt
Haha, ja det grasserar mycket skrock och polackerna tenderar generellt att överanvända både läkemedel och (samtidigt) en massa gamla huskurer. Men Dermatol har jag testat själv med påtagligt gott resultat, annars hade jag inte skrivit om det.
 
Haha, ja det grasserar mycket skrock och polackerna tenderar generellt att överanvända både läkemedel och (samtidigt) en massa gamla huskurer. Men Dermatol har jag testat själv med påtagligt gott resultat, annars hade jag inte skrivit om det.

jag förstår det. jag använder hellre någon (så kallad) sårläkande salva.

dock så är det ända (ta i trä) som gått sönder för mig kläder eller utrustning inte skada på kroppen. om man inte räknar nån enstaka myggbett.
till mygg gillar jag aleovera( liten roll tub)
 
Nagelborste? Utveckla.

HåkanF

Har använt nagelborste för att göra rent skrubbsår. Effektivt för att få bort grus ur såret. Har själv inte med det.

Min lista på vad jag har med är ganska kort:

Nagelsax (används till annat också)
Klopincett
Paracetamol
Diklofenak
Dimor
Sårrengöringsservetter
Plåster
Skavsårsplåster
Brännskadegel
Steril kompress
Elastisk binda

Kittet väger in på 104g, så ganska kompakt.

Är sjukvårdsutbildad. Tänker lite att det man kan åtgärda på fjället klarar jag med de sakerna. Krävs ytterligare prylar så måste ändå någon form av hjälp tillkallas.
 
Gärna, borstar är bland det svåraste att improvisera ute i busken.

Nagelborsten för att rensa naglarna, den även borsta bort främmande partiklar ur skrubbsår. Tvåltvätta skrubbsår.
Sista dagen brukar jag den till att tvåla in ansiktet inför civilisations rakningen.

Danska Jegerkorpset har en hel rulle med olika borstar med sig ut i fält.

Tandborste, nagelborste och kameraborste brukar jag nöja mig med.

go tur
 
Om jag så skulle packa till 1000 fjällturer och försökte tänka ut nya grejer jag aldrig haft med tidigare så har jag svårt att se att nagelborste dykt upp en enda gång. Men det är jag det.

Kirurgtejp skulle jag inte åka utan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
Bondmoran Första utrustningen Utrustning allmänt 44
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Mleander Första hjälpen-kit, Vad tycker du? Utrustning allmänt 25
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
graylingman Första intryck av Spyderco Sharpmaker Utrustning allmänt 12
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
avslut0908 Första förband Utrustning allmänt 15
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
qvick första vandringen? Utrustning allmänt 8
Staffan Andersson Vinterns första... Utrustning allmänt 4
walkerboh Första förband Utrustning allmänt 3
såg om Första Hjälpen och utrustning. Utrustning allmänt 19
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.