Nödställda i Lapplandsfjällen får själva betala sjuktransport

Enklast vore väl om räkningen skickades till det landsting som personen är skriven i.
En bekant bröt benet i stockholm. Tror det var Sahlgrenska som vägrade operera och sade att hon fick resa hem till Norrbottten och göra operationen där då dom inte ville ta kostnaden för vården.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7279887

Vill inte räknas som petimeter, men Sahlgrenska ligger i Göteborg, förmodar att det var Södersjukhuset eller Karolinska som vägrade. Men jag förstår vad Du menar...

Jag anser att det här är ett av problemen med att sjukvården i Sverige inte sköts av staten utan Landstingen, som i allt större utsträckning brottas med dålig ekonomi. Därför skjuter dom ofta ifrån sig ansvaret.
 
Men nu bör det sägas att SSRS gör ett fantastiskt jobb året runt, även utanför tätbebyggda områden.



Så fungerar det väl redan idag? Jag fick uppsöka vårdcentral i somras när jag hälsade på i min hemstad och då berättade personalen att de tog kostnaden "där&nu" men att de sedan kommer skicka en "räkning" till mitt landsting, det enda de förlorade på mig var alltså en tiden den administrativa biten tog.

Det är hemmalandstinget som betalar. Dock är kostnaden oftast högre än om patienten opereras "hemma". Av den anledningen så avvaktar man många gånger med en operation om den inte är akut om det är så att det går att transportera patienten utan risker. Många gånger så vill inte hemmalandstingen att en operation ska göras utomläns. Kan också vara så att i de större städerna så är det ett väldigt högt tryck på operationssalar att man helt enkelt måste prioritera. Helt enkelt fördela operationsfallen inom Sverige.
 
Visserligen skickar man inte ut en helikopter pga enbart feber, men när det omnämns starka smärtor i bröst-/armregionen borde samtliga alarmklockor ringa. Både bokstavligen och i allas huvuden.

Dessutom: Hellre rycka ut en gång för ofta än en gång för lite.

Dessutom: Larmpersonalen hade redan tillsagt hjälp och hade sedan ingen möjlighet att meddela den i efterhand ändrade lägesbedömningen. Senast då handlar det inte längre bara om en medicinsk expertbedömning utan då handlar det om att hålla ett löfte. Att hålla ett löfte, det är något som inte kan underkastas en ändrad bedömning. Ett löfte är ett löfte. Sådant borde vara heligt resp. en hederssak, ffa när man vet att folk sitter eller ligger där ute och väntar eftersom de litar på en.
Men visst, vi var inte med och vet inte vad som har sagts exakt. Fast, är det inte så att sådana SOS-samtal bandas automatiskt? I så fall borde det vara väldigt enkelt att sluta spekulationerna. Lovade operatören eller inte? Det är bara att lyssna på inspelningen.
Kan också tänka mig att SOS-personal är utbildad i att lämna väldigt klara besked, t.ex. genom att låta upprepa vad som har sagts. De vet att folk är stressade eller t.o.m desperata när de ringer. Men ändå borde det gå att undvika missförstånd. Som sagt, det är bara att lyssna på inspelningen.
 
Här känns det som att helikopter borde varit det rätta men det ska ju vara livshotande för att man ska få helikopterskjuts. Jag tror det är bättre att helikoptern kan rycka ut momentant till en svår olycka och inte är långt borta och hämtar någon som skurit sig i foten under ett (barfota)vad i en kall jokk (historia jag hörde alldeles nyligen där man fick ta privat helikopter dagen efter).

Har också fått berättat om en man som gick sönder fötterna totalt pga dåliga skor och ovana och tyckte både han och frun att det skulle gå på skattsedeln. Såklart nekades hämtning men då fejkade han bröstsmärtor och blev hämtad. Han klarade inte att fullfölja när han väl skulle in på sjukhus och fick betala för sig bra nog.
 
Livshotande är nog inte ett krav för att bli hämtad. Jag bröt armen i kaskasavagge i början av september. Gick till Sälkastugan för att få hjälp och blev hämtad 45 minuter efter att jag kommit dit. Helt otroligt! Särskilt med tanke på att flygtiden från Gällivare är 30 min. Med Fribergs inlägg färskt i minne var jag ganska väl inställd på att få betala själv, mitt tillstånd var ju inte "akut" mer än att jag behövde komma till sjukhus inom nåt dygn(?) eller så. Men det behövdes alltså inte.
 
Uttryckte mig nog lite dåligt. Skönt att du kom hem OK. Sjuk just nu med tid för surf och hittade några allmänt intressanta artiklar om fjällräddning och alpina gruppen. Det finns grottgrupp också, se sista länken med film.

http://www.fjallklubben.se/fjallet/artiklar/1-01art1.htm

http://www.kuriren.nu/arkiv/2009/08/06/Kiruna/5013230/H%F6gs%E4song-f%F6r-fj%E4llr%E4ddare.aspx

http://www.kuriren.nu/arkiv/2009/08/06/Kiruna/5013230/H%F6gs%E4song-f%F6r-fj%E4llr%E4ddare.aspx

http://www.speleo.se/2013/08/grottraddningsovning-hemavan-24-augusti/
 
Angående banda inspelningarna på samtal till SOS Alarm (112) och att hålla sitt löfte. Har en erfarenhet om ren lögn från en nödsituation: En man på cykel blev påkörd av en spårvagn 50 m framför mig, en söndagseftermiddag i Göteborg. Jag sprang fram samtidigit som jag tog upp telefonen och ringde 112. Jag var först på plats sekunder efter olyckan. Mannen var i chock, hade ont i ryggen och blödde lite men det var otydligt varifrån. Några minuter senare ser vi blåljusen - en servicebil från spårvägen. Ytterligare minuter senare samma sak igen. Efter 12 minuter ringde jag igen och de svarade att ambulans var på väg. 18 min efter det första samtalet (har samtalslog på mobilen) hade ambulans fortfarande inte kommit när jag igen ringde för att fråga var fan den var. Ambulans kom först 22 min efter det första samtalet. Olyckan vid Olskrokstorget, ganska centralt i Gbg.
Kontaktade GP dagen efter och en reporter bad SOS Alarm att få ut bandinspelningen samt deras log. Enligt deras log hade ambulansen varit på plats 6 minuter efter det första samtalet och det fanns ingen annan bandinspelning än det första samtalet. Han kunde därmed inte göra så mycket mer. Något år senare "upptäcktes" skandalerna hos SOS Alarm som det skrevs om i media.
 
Ändrade regler pga vettlöst utnyttjande av fjällräddning/ambulans.

De senaste åren har det ändrats ganska radikalt i reglerna för vilka det skickas ambulanshelikopter till, speciellt i fjällvärlden.
Dessa hårdare regler kommer sig av ett missbruk av larmtjänsten av vissa idioter som ger sig ut på fjälltur med otillräcklig utrustning.
Flera personer har börjat ringa efter ambulans pga ihållande regn för de inte har tillräckligt skydd med sig, planerar envägsturer så maten räcker till att ta sig till en viss fjälltopp, sedan ringer de fjällräddningen för att få skjuts därifrån, de har inte med sig första förband så de ringer ambulans för ett skoskav mm.
Därför finns numera regeln om att livshotande tillstånd ska föreligga. Tyvärr kommer väl alltid felbedömningar göras, ofta beroende på lite vaga symtombeskrivningar från den som ringer.

Det borde dock finnas möjlighet att få ersättning för utlägg vid felbedömningar.
 
Enklast vore väl om räkningen skickades till det landsting som personen är skriven i.
En bekant bröt benet i stockholm. Tror det var Sahlgrenska som vägrade operera och sade att hon fick resa hem till Norrbottten och göra operationen där då dom inte ville ta kostnaden för vården.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7279887

Det var säkert Karolinska sjukhuset om det var i Stockholm, och helt säkert var det inte de som vägrade operera heller, men de fick inte tillåtelse.
Sjukhus älskar att behandla utomläns patienter, då de kan debitera patientens landsting ca dubbla summan av utläggen de haft. Det är patientens hemsjukhus som gör bedömningen om patienten ska behandlas hemma eller borta i de fall där inte omedelbart livshotande tillstånd föreligger.
Ofta är det mer kostnadseffektivt att transportera patienten och ta resten av kostnaden i hemlandstinget än att låta utomläns sjukhus behandla.
 
Angående banda inspelningarna på samtal till SOS Alarm (112) och att hålla sitt löfte. Har en erfarenhet om ren lögn från en nödsituation: En man på cykel blev påkörd av en spårvagn 50 m framför mig, en söndagseftermiddag i Göteborg. Jag sprang fram samtidigit som jag tog upp telefonen och ringde 112. Jag var först på plats sekunder efter olyckan. Mannen var i chock, hade ont i ryggen och blödde lite men det var otydligt varifrån. Några minuter senare ser vi blåljusen - en servicebil från spårvägen. Ytterligare minuter senare samma sak igen. Efter 12 minuter ringde jag igen och de svarade att ambulans var på väg. 18 min efter det första samtalet (har samtalslog på mobilen) hade ambulans fortfarande inte kommit när jag igen ringde för att fråga var fan den var. Ambulans kom först 22 min efter det första samtalet. Olyckan vid Olskrokstorget, ganska centralt i Gbg.
Kontaktade GP dagen efter och en reporter bad SOS Alarm att få ut bandinspelningen samt deras log. Enligt deras log hade ambulansen varit på plats 6 minuter efter det första samtalet och det fanns ingen annan bandinspelning än det första samtalet. Han kunde därmed inte göra så mycket mer. Något år senare "upptäcktes" skandalerna hos SOS Alarm som det skrevs om i media.

Lite OT, men det råkar inte ha varit den 4 november 2007? Var den enda olycka mellan cykel och spårvagn jag kunde hitta som uppfyllde kriterierna Olskrokstorget och söndag eftermiddag.

Läste precis igenom utredningsrapporten och även där står att "all räddningsmanskap" var på plats inom 6 minuter... Märkligt att tidsuppgifterna är så väldigt skilda. Kan väl tilläggas att även spårvägen larmade, både ambulans och polis, via direktlina.
 
De senaste åren har det ändrats ganska radikalt i reglerna för vilka det skickas ambulanshelikopter till, speciellt i fjällvärlden.
Dessa hårdare regler kommer sig av ett missbruk av larmtjänsten av vissa idioter som ger sig ut på fjälltur med otillräcklig utrustning.
Flera personer har börjat ringa efter ambulans pga ihållande regn för de inte har tillräckligt skydd med sig, planerar envägsturer så maten räcker till att ta sig till en viss fjälltopp, sedan ringer de fjällräddningen för att få skjuts därifrån, de har inte med sig första förband så de ringer ambulans för ett skoskav mm.
Därför finns numera regeln om att livshotande tillstånd ska föreligga. Tyvärr kommer väl alltid felbedömningar göras, ofta beroende på lite vaga symtombeskrivningar från den som ringer.

Det borde dock finnas möjlighet att få ersättning för utlägg vid felbedömningar.

Inte för att jag tror att du ljuger, men har du några referenser för det där? Har svårt att tro på att folk på allvar skulle bete sig så. Nog för att det finns enstaka idioter, men att det skulle varit så många att det blivit ett reellt problem?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Hur stollig får man vara? Säkerhet och räddning 22
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...