Larma räddningstjänsten i onödan.

Jag hittade en artikel på nätet för ett tag sen om en tjej som var ut och åkte långfärdsskridskor, simmade över en båtränna eftersom hon hade torrdräkt och orsakade ett helt onödigt storlarm eftersom den som larmat inte tog reda på fakta. Dessutom fick tjejen skäll av räddningstjänsten.

Min fråga är: får man inte simma utomhus den här årstiden? Jag gör likadant själv när jag skrinnar och jag simmar året runt för att hålla kroppen i trim efter en olycka för många år sen. Att jag inte simmar inomhus beror på att jag är klorallergiker. Jag kanske ska börja simma nattetid istället, så ingen ser mig?
 
Larm

Det finns väl 2 alternativ:

1) Personen larmar räddningstjänsten för omtanke av sin medmänniskor vilket är värt all respekt oavsett om det blev lite fel. Bättre att agera än att bara se på!

2) Personen såg sin chans i rampljuset - att bli "Svensk Hjälte" i Aftonbladet.... inte fullt så mycket respekt.

//D

PS Dessutom mår väl räddningstjänsen bra av att öva? Så vitt jag förstår är det just det de ägnar största tiden åt. De kan väl inte bli besvikna när det går bra??
Men vad vet jag....
 
Jag skulle personligen inte ta emot skäll av räddningstjänsten och bara tiga, vi lever väl i ett fritt land där man får simma och bada fritt eller? Den som skulle haft skäll i så fall var larmaren som inte tog reda på fakta.


Jag skulle gladeligen ställa upp som övningsobjekt om nu nån räddningstjänst ville öva på "levande mål". Just för att inte väcka uppmärksamhet så är min nya torrdräkt svart, utan reflexer eller beteckningar.
 
Just för att inte väcka uppmärksamhet så är min nya torrdräkt svart, utan reflexer eller beteckningar.

jepp, det underlättar vid olycka, det är lättare att hitta någon med svart utrustning.. smart!

om man istället väljer utrustning i säkerhetsfärger så är det lättare vid olycka eller för folk som passerar att identifiera dräkten..
 
Det kan ju vara så att färgvalet styrs av yttre omständigheter också. Dräkten är inte köpt bara för "plask & lek". Det andra syftet kan jag inte gå in på.

Allt kan ha flera syften och flera bottnar, och vill jag inte bli hittad så blir jag inte hittad och olyckor ja, då har man gjort en felaktig riskbedömning.
 
Kom igen, det är klart att man ringer 112 om man ser nån som går på svag is och sen "råkar" plaska i. Jag hade gjort samma sak alla gånger.

Brandmännen som skäller ut kvinnan som ringde gjorde fel, ett oprofessionellt misstag från deras sida enligt mig, och som antagligen berodde på att blev avbrutna i sin lunch, sitt tv-degande eller en på sin höjd en innebandymatch.

Det är klart att man inte ska ringa efter räddning i onödan men det är det heller ingen som har gjort, hon trodde att en människa var i fara, vilket inte är konstigt alls. Vill man simma med torrdräkt på vintern är det väl inga problem att göra det tydligt att det inte rör sig om en olycka.


Det kan ju vara så att färgvalet styrs av yttre omständigheter också. Dräkten är inte köpt bara för "plask & lek". Det andra syftet kan jag inte gå in på.

Allt kan ha flera syften och flera bottnar, och vill jag inte bli hittad så blir jag inte hittad och olyckor ja, då har man gjort en felaktig riskbedömning.

Till dig "Teknikern" kan jag bara sucka och ge dig ett tips;

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/forum/

Där kan du skryta i smyg för likasinnade om vad ni pojkar önskar att ni höll på med.
 
Brandmännen som skäller ut kvinnan som ringde gjorde fel, ett oprofessionellt misstag från deras sida enligt mig, och som antagligen berodde på att blev avbrutna i sin lunch, sitt tv-degande eller en på sin höjd en innebandymatch.

Nu var det ju vad jag förstod inte den som larmade (könet på den som larmade har inte framkommit) utan tjejen som simmade som blev utskälld.
 
De detta fall gjorda man nog rätt som larmade.
Problemet är snarare att folk ringer främst ambulancen för struntsaker. I och med att alla har mobiltelefon så är det så enkelt att bara ring ett samtal till 112 utan att först sätta sig in i situationen. Förr så bad man någon om skjuts eller tog en taxi, nu vill man åka ambulance för en stukad hand...

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=900042,00.html

För något år sedan så var jag och handlade när en fyllgubbe ramlade omkull och skog sig i pannan. Det samlades ett 10-tal personer runt om. Jag gick och hämtade ett plåster i butiken intill. Under tiden ringde någon 112. Helt i onödan, framförallt eftersom han bodde 200 meter bort. Hans fru kom på 2 minuter när någon tillslut frågade vad var han bodde...
 
Till dig "Teknikern" kan jag bara sucka och ge dig ett tips;

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/forum/

Där kan du skryta i smyg för likasinnade om vad ni pojkar önskar att ni höll på med.
Sådant här betackar jag mig för. Du vet inte vem jag är, vad jag gör till vardags, eller vem som är med och bestämmer vissa delar. Dessutom kommer du aldrig att få reda på det heller.


Det är inte min osynlighet tråden ska handla om utan vad räddningstjänsten gör när dom får onödiga larm. Är det nån som fått skäll just för att utryckningen varit onödig?




Sen en annan fråga, hur ska man göra för att göra klart för omgivningen att vistelsen i vattnet är målet med hela utflykten? Ringa 112 innan man hoppar i och meddela att alla larm som kommer in för just den aktuella koordinaten är falska?
 
Sen en annan fråga, hur ska man göra för att göra klart för omgivningen att vistelsen i vattnet är målet med hela utflykten? Ringa 112 innan man hoppar i och meddela att alla larm som kommer in för just den aktuella koordinaten är falska?

Så tror jag dom i fallskärmsklubben gör när dom ska göra en planerad ”utelandning”, som när någon/några kommer ”luftvägen” till ett bröllop eller en 50-års uppvaktning. Vad jag förstått så krävs det att det dels att finns större yta att landa på och att någon som redan kommit (landvägen) har lagt ut ett stort (sådär 10 m långt) rött T som visar vindriktningen. Fallskämshoppare landar mot vinden.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.