Förebyggande egenvård?

Några som har bra tips på knep och "att tänka på" när det gäller förebyggande egenvård? (Om två veckor ska jag försöka lära våra scouter lite om det.)

Det är ju så att det man oftast känner till är det man lärt sig av sina misstag, och då kan man ju lära sig en del av andras misstag.

Det är ju inte så svårt att komma på grejer, men det är ju alltid bra med mer att välja bland.

Välklippta naglar, mjuka fötter, dubbla strumpor för att slippa skav, nageltrång etc.

Hålla småsår rena för att undvika infektion.

Tandvård och hårvård.

Undvika fuktiga underkläder (infanterield).


(Vet inte om Överlevnad hade varit bättre forum, hittade inget direkt som handlar om sjukvård.)
 
Försvarets hudsalva på stift, brukar alltid få problem med torra knogar, haka och ibland under näsan om man är snorig.

Alkogel på händerna innan matlagning, brukar jag tyvärr slarva lite med men....
 
Att tejpa fötterna med leukoplast (finns på apoteket) innan vandring. Brukar riva av en remsa på 20-25 cm och "smeara" den tätt från mitt under foten, bakåt och upp en bra bit på hälsenan. Har aldrig fått skavsår på hälarna sen jag började med detta.

Att tvätta ansiktet på kvällen men inte på morgonen, man bygger upp ett naturligt skyddande och fett skikt under natten som skyddar mot kyla och uttorkning under dagen. Tvätta inte bort det. Utöka med extra fet kräm i ansiktet vid riktigt kyliga förhållanden.

Att alltid hålla hjärta och muskler vältränade och smidiga. Att till exempel yoga regelbundet är klart skadeförebyggande. Starka balansmuskler förebygger sträckningar och vrickningar mm. Att ha starka muskler som skyddar inre organ som en rustning kan vara avgörande vid bilkrockar, fallolyckor mm.

Inför extrema situationer (expeditioner) ha en depå extra underhudsfett. Man kan fortfarande hålla sig i extremt bra form, stark och med bra kondition, trots att man medvetet lägger på hull inför nåt sådant.

Det kanske är överkurs för en grupp ungdomar men om de är intresserade kan man ju på ett bra sätt få dem att inse värdet av ett sunt liv i vardagen den dag man hamnar i en vildmarks-/överlevnadssituation.

Här kan man ju gå hur långt som helst. Tobak försämrar blodcirkulationen, kaffe i samband med/efter måltider hämmar vitaminintaget i den måltiden osv.
 
Jag vet inte om jag var lite otydlig, det jag mest var ute efter är vilka skador och/eller obehag folk har råkat ut för på grund av slarv med egenvård.

Och inte så mycket HUR man ska göra det utan VAD man ska göra (ex. "förebygga skavsår" och inte "tejpa med leukoplast").
 
tvätta händer vid mat kontakt (magsjuka), se till att man har torra kläder innan man går och lägger sig, vikten av sömn (utvilad kropp klarar mera påfrästningar), äta och dricka rätt.
 
tvätta händer vid mat kontakt (magsjuka), se till att man har torra kläder innan man går och lägger sig, vikten av sömn (utvilad kropp klarar mera påfrästningar), äta och dricka rätt.

Detta var precis vad jag tänkte skriva.
Under "äta och dricka rätt" skulle jag vilja tydliggöra "var uppmärksam på om man själv eller någon kamrat blir grinig eller tycker allt är jobbigt" Då är det dags att sätta sig och äta någonting.

Som "förberedande egenvård" skulle jag komplettera med "provgå själv kortare distanser" så att man lär känna sig själv och sin utrustning. Det som skaver på en person kanske inte alls skaver på nästa t.ex.

/Peter
 
Några som har bra tips på knep och "att tänka på" när det gäller förebyggande egenvård? (Om två veckor ska jag försöka lära våra scouter lite om det.)

Det är ju så att det man oftast känner till är det man lärt sig av sina misstag, och då kan man ju lära sig en del av andras misstag.

Det är ju inte så svårt att komma på grejer, men det är ju alltid bra med mer att välja bland.

Välklippta naglar, mjuka fötter, dubbla strumpor för att slippa skav, nageltrång etc.

Hålla småsår rena för att undvika infektion.

Tandvård och hårvård.

Undvika fuktiga underkläder (infanterield).


(Vet inte om Överlevnad hade varit bättre forum, hittade inget direkt som handlar om sjukvård.)[/Q
är det scouter som du ska ha så skulle det vara bra och lära dom hur hygien på ett läger ska se ut. och när man hämtar mat och lagar mat, du har tagit mycket ändå.
hur tvättar man strumpor så man inte får skavsår. det finns nog en hel uppsjö med egenvård.
nått trevligt man kan göra ihop är att gör en hygienplats med olika grejor som latrin, tvätt, duch ja listan kan bli lång.
varm,torr, mätt.
skärsår,sticksår.
 
Det skall inte vara för läger utan det skall vara som förberedelse inför en längre vandring de skall göra inför våren.

Vi ska ha fyra pass:
Fotvård
Sjukvård
Mathygien/disk
Egenvård/förebyggande

Och jag ska alltså ha den sistnämnda, så disk, handtvätt, skoskav etc hamnar egentligen på de andra passen. Så jag är inte ute efter de här självklara grejerna utan mer sånt som man kanske inte tänker på i första hand.
 
Det skall inte vara för läger utan det skall vara som förberedelse inför en längre vandring de skall göra inför våren.

Vi ska ha fyra pass:
Fotvård
Sjukvård
Mathygien/disk
Egenvård/förebyggande

Och jag ska alltså ha den sistnämnda, så disk, handtvätt, skoskav etc hamnar egentligen på de andra passen. Så jag är inte ute efter de här självklara grejerna utan mer sånt som man kanske inte tänker på i första hand.

Ålder på barnen? Barn har i regel mycket mjukare fötter så de kommer inte fatta varför man ska hålla på och fila, fotbada mm. Tvätta fötterna brukar räcka bra en bit upp i tonåren (så nämn det bara - annars kommer det kännas lite overkill)

Inför Scout2001 gjordes en broschyr i samarbete med Apoteket AB som hette typ "Egenvård på läger". Den var rätt bra och tog upp det mest grundläggande. Jag vet dock inte om den går att få tag på, men den kan vara bra att utgå från och även dela ut.
 
De är äventyrarscouter (12-14). Men fotvården är som sagt var inte mitt kapitel:)

Hårvård kom jag på, och att direkt ta hand om insektsbett (så man inte kliar sönder dem). Fast insektsbetten kanske till viss del hamnar på sjukvårdspasset... förebygga insektsbett (kläder/myggmedel) kanske är vettigare.

Naglar och nagelband kanske. Vet hur det brukar se ut på läger, men på en vandring tror jag inte det är lika illa, men det kan ju vara bra att nämna.

"Egenvård på läger" hittade jag som PDF mha Google nu (och även häftet från Jiingi).
 
Den gröna säsongen funkar Pors bra för egenvård mot många insekter.
Men rena torra kläder, tvätta sig på kvällen, minst 5 punkter, äta och sova rejält. Lite träning före marschomställning bör väl oxså ingå.......Go tur!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...