Viktig medicin vid olycka ?

En bra smärtstillande receptfri tablett är Diklofenak/ Voltaren (är en NSAID och är liknande ibuprofen och Treo men anses vara mer potent). Den har blivit receptfri sista året, är potent men har en del biverkningar såsom ökad risk för magkatarr, njurpåverkan och viss försämring av koagulationen.

Om man ska ha med sig en receptfri "rescue"-medicin för att orka ta sig till hjälp tror jag att denna är den bästa, maxdos 150 mg/dygn. Och den är ännu bättre i kombination med fulldos Panodil/Alvedon. Som vanligt får man kika så att man inte har någon sjukdom eller riskfaktor som gör att diklofenak inte är lämpligt för individen.

Johan
leg.läkare
 
De borde avta i effektivitet när de åldras - någon som har koll på hur länge de kan tänkas ha positiv effekt?
Haha, om du inte vet hur gamla de är så har du ju ingen nytta av att veta hur länge de har effekt!

Nä, skämt åsido, jag försökte få en hum om deras livslängd. Min karta skrevs ut 2007 och har bäst-föredatum december 2011. Och då vete ormarna hur länge den legat på apotekshyllan innan jag skrev ut den. Så åtminstone en 4-5 år, verkar rimligt. Hur snabbt effekten därefter avtar vet nog ingen, jag har åtminstone inte sett några studier av det.

Sen är det rätt som du skriver i ditt inlägg, att lite smärta har ingen dött av. Smärta i sig är inte farlig.

Jag tror, att om du går till din läkare och förklarar sammanhanget; att du provat tabletterna och haft effekt av dem och skulle vilja ha några stycken i reserv i uteapoteket, så kommer du inte att nekas några nya när de där i papperspåsen blivit för gamla.

Man ska komma ihåg att det finns en tråd på flashback.se som (sist jag kollade) sträckte sig 65 SIDOR om bara missbruk av just Tramadol/Tradolan (och då har jag inte kollat hur många andra trådar det finns), så visst finns det kids som blandar med morsans Amaretto och farsans Glenfiddich och polarens GHB och den andra polarens Rohypnol och nån kompis' kompis ryssfemmor. Samtidigt finns det hundratusentals människor bara i Sverige som nån gång under sin livstid kommer att vara hjälpta av samma tabletter.

Johto: Tack för påminnelsen. Har du sett några data om "ekvipotens" vad gäller NSAID?
 
Dessutom tycks ju kroppen ha en fantastisk förmåga att övervinna och dämpa smärta när det behövs. Förmodligen finns det få studier om den saken.
Jo visst tål kroppen smärta, men inte knoppen, psyket.
Det är väl att gå förlångt o låna ett par
OxyContin kapslar o tugga sönder dem för att slippa smärtan....
Vi får hålla oss till det receptfria, som Johto skrev.
 
Har inte läst alla inlägg innan så jag kanske upprepar något.
Men morfin är enligt mig det enda som hjäper... tja kanske extacy eller nåt liknande skulle fungera.

En kompis fick morfin utskrivet då han bodde i Holland, dom är ju lite mer liberala där. Han har inte behövt använda det, men med dom kan man sätta upp tältet eller kanske förflytta sig en bit.
Det har varit upp till diskution förr och läkarna är mycket restriktiva till att skriva ut piller förebyggande.

/Ulf
 
Har inte läst alla inlägg innan så jag kanske upprepar något.
Men morfin är enligt mig det enda som hjäper... tja kanske extacy eller nåt liknande skulle fungera.

En kompis fick morfin utskrivet då han bodde i Holland, dom är ju lite mer liberala där. Han har inte behövt använda det, men med dom kan man sätta upp tältet eller kanske förflytta sig en bit.
Det har varit upp till diskution förr och läkarna är mycket restriktiva till att skriva ut piller förebyggande.

/Ulf
Du kan ha rätt därmen du är ute på hal is, det kan ses som en uppmaning att ordna sådana illegala droger, och det är inte bra.
Jag var ute efter nåt preparat som helst är receptfritt, eller i värsta fall en engångsdos utskriven efter konsultation av sin läkare.
De preparat du beskriver är nog förbehållna stora expeditioner, där de ges av läkare som alltid följer med, alltså inget att experimentera med på egen hand !
 
Det bästa receptfria tipset är nog Voltaren. Smärtstillande o anti-inflamatroriskt(alla vet inte vad NSAID är). Passar bra till den typen av skador man ådrar sig ute.

Vidare om biverkningarna. Mår du inte dåligt av din medicin men är av orolig natur, läs inte biverkningslistan. Alla mediciner har biverkningar i olika grad, receptbelagda har oftare fler o värre. Värktabletter t ex har ofta mängder av biverkningar, särskilt de narkotikaklassade brukar ha i högsta grad påtagliga biverkningar. Nu har jag skrivit "biverkning" i någon form sex gånger på fyra rader...
 
Alla mediciner har biverkningar i olika grad, receptbelagda har oftare fler o värre. Värktabletter t ex har ofta mängder av biverkningar, särskilt de narkotikaklassade brukar ha i högsta grad påtagliga biverkningar.
Nja, men ju mer en medicin används desto fler biverkningar upptäcks/rapporteras. Det är helt logiskt men icke desto minder orättvist. (fan, jag är så full att jag iunte kan skriva rent.1)
 
Biverkningarna kan vi nog lämna därhän, då det handlar om situationer där Prio 1 är smärtlindring,
fanken räven, jag drack Loka vildäpple igår, fick inga "biverkningar"...
 
Vet inte så mycket om ekvipotens för NSAID, de har lite olika profil i sin smärtstillande/ antiinflammatoriska och koagulationhämmande effekt. Och diklofenak/voltaren är som sagt en av de mer potenta. Tex inom dykmedicin trodde man ett tag att det kunde vara bra som behandling för dekompressionssjuka, logiskt eftersom det också är en inflammatorisk sjukdom, men nu tror man att symptomminskningen beror på att man döljer symptomen med en effektiv smärtstillning och inte behandlar sjukan i sig.
 
Biverkningarna kan vi nog lämna därhän, då det handlar om situationer där Prio 1 är smärtlindring,
fanken räven, jag drack Loka vildäpple igår, fick inga "biverkningar"...
Jo, biverkningarna blir inte så farliga så länge man har rejäl smärta, men problemet är att det är svårt att säga "nu har jag 4 ont, då ska jag ta 3 gröna piller". Hur vet man hur ont man har, och hur mycket medikament man behöver? Det kan vara bra att ha testat förut, innan man sitter ensam i nån isig skreva och ser stjärnor pga sin brutna fotled.
Och vad blir det för "medicin" i dag då? Kebabpizza och cola? :)
Nej, 1g Alvedon och 400mg Ipren (trodde jag, nu i efterhand ser jag att det visst blev 1g Tikacillin istället för Alvedon! Undra på att huvudvärken är seglivad... Tröstar mig med att en vän just gjorde likadant, och att lite penicillin säkert bara var nyttigt...)

Men i övrigt, ja, ostbågar och godis, samt resterna av gårdagens fruktbord (gissa hur dekadent det känns att ligga på sin schäslong (bara namnet!) och äta granatäpple och passionsfrukt!)

Vet inte så mycket om ekvipotens för NSAID, de har lite olika profil i sin smärtstillande/ antiinflammatoriska och koagulationhämmande effekt. Och diklofenak/voltaren är som sagt en av de mer potenta. Tex inom dykmedicin trodde man ett tag att det kunde vara bra som behandling för dekompressionssjuka, logiskt eftersom det också är en inflammatorisk sjukdom, men nu tror man att symptomminskningen beror på att man döljer symptomen med en effektiv smärtstillning och inte behandlar sjukan i sig.
Dåså, jag tror sanningen är den att det inte finns någon vidare ekvipotensdokumentation, men att man - som du skriver - har hittat lite olika "profil" på NSAIDarna. Det här med antiinflammation är en knepig grej. Det finns ju en massa "inflammatoriska" sjukdomar, inklusive astma och KOL, som jag inte tror någon skulle få för sig att behandla med de NSAID vi har idag åtminstone...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...