Påkalla hjälp i nöd!!!

Nödraketer (röda) är en stark nödsignal om den skjuts upp i ödemarken.

Om man ändå ska bära på en extrapryl som bara är användbar till just nödsignalering så tar jag hellre en nödraket eller en rökgranat än en väst. Ingen av dom gör någon nytta förrän någon faktiskt finns i närheten och tittar, men både nödraket och rökgranat blir ju helt överjävligt uppenbara i fjällterräng, till skillnad från en liten futtig väst.

Jag kan tänka mig att gramjägarna hellre tar västen, men för mig är problemet mest att man behöver ha prylen lätttillgänglig hela tiden trots att man "aldrig" använder den.
 
För- och emot eller bara tvärsemot.

om ni läst alla inlägg här nu och i tidigare trådar i detta ämne så förstår ni att det är rätt hopplöst att genomföra någonting nytt, "så här har det alltid varit och så här skall det alltid vara.."..

Det finns dock några kommentarer jag retar upp mig på och det de som tycker det blir ytterligare en extra pryl, eller de inte har plats eller orkar bära den. Löjligt säger jag....

Lyft blicken och sätt er i tanken i ett flyg, (hkp eller plan), det är om deras möjlighet att snabbt och enkelt och på avstånd kunna uppfatta ev anrop på hjälp........... sen tänker ni er in i en situation att ni ligger där på marken med en bruten fot eller annat......... ni hör flyg osv men ni kan inte förmedla er. En liten väst i ryggan kan ni säkert få på er sittandes eller liggandes... Om flyget ( alla flyg) ser en lysande punkt på fjället skall de reagera och kolla upp vad det är.
Västen skall fungera som en nödsignal som t.ex flyget får in visuellt.
Jag vet att nödställda blivit "överflygda" och inte upptäckta därför att ingen såg deras viftande.

Visst, man kan ju bära med sig all möjlig utrustning men just detta med en liten väst som hopvikt, kanske vacumförpackad, är bara dryga 10 x 1cm i fyrkant och som väger i princip INGENTING, är enl mitt sätt att se en enkel, billig pryl. Nedpackad i t.ex topplocket eller annan speciell ficka tar den ingen plats och är inte ivägen.
Kompl sen med nödraket, fackla, spegel, visselpipa , satelittelefon, GPS osv.... då blir det riktigt bra . Kom bara ihåg att lära er hur allt fungerar, tex kordinatangivelser...

Ha de!
 
Extra tid/pengar att inte hitta nödställda

Jag hörde om följande problem i vintras då jag var på tur i Abisko så användes en Spot för att kalla på hjälp (fungerar via sattelit och behöver inte vanlig telefontäckning)

En helikopter gick upp från Gällivare och hittade inte den nödställde första gången trots position utan var tvungen att komma igen..... dvs. det kostade extra tid och pengar pga att dom inte var synliga från luften....
 
Visst har vi fruluftsmänniskor en pervertion för gröna kläder, vad gäller helikopter finns ett säkert kort som fungerar i alla förhållanden och det är den ofta ljusa färgen på ditt innerduken i tältet. Är du i nöd ta fram dit perverst gröna tält och krångla av ytterduken, givetvis får vädret styra huruvida du kan blöta mer innerduken eller ej men den syns, det har jag själv använd vid nerkallning av hkp i Vistasdalen, fungerade kanon.

Mer om telekopter, en platt, hård yta på 15*15m är att föredra. lägg ut ditt signal tyg så att helikopten går in mot vinden och landar med signal tyget vid fören/nosen på helikoptern, är landningsmörjigheterna dåliga eller att helikoptern ska landa på din tillplattade snö sätt dig på den plats helikopternsnos skall vara när den landat och kommit in i mot vind, sätt dig på knä, 90 grader vid armbågarna och knutna nävar mot luften är standard tecken.

PS. om du sitter som följande kommer helikoptern lända vansinnigt nära dig, ta det lugnt.
 
3 av nånting, t.ex. 3 eldar, 3 bävrar odyl placerade helst i en triangel (triangel som mark luft signal = nöd)
Trekantig orange duk eller fyrkantig orange duk med en svart cirkel i = nöd

Ett X på marken med t.ex. pinnar eller upptrampat i snön är också nöd. Alla de där tecknen som Y, N etc brukar sällan användas.
[...]
.

Om det där skall fungera så krävs det att alla vet om vad det betyder och så är inte fallet. Så förlita sig på bävrar i triangel skulle inte jag göra i alla fall
 
Det bästa man kan göra är att vifta med armarna, vinka så mycket man kan och skrika för allt man är värd : här är vi !!!, här !!!, hallå, här nere !!!, det funkar alltid kanon om man vill få besättningen i ett flygplan eller helikopter att förstå att man behöver hjälp.

Gör det även om det är en oljetanker, stort passagerarplan på långt håll, ge aldrig upp !

Det här kan man se på många filmer, så passa på och lär er när ni ändå ser på TV, väldigt lärorikt.
 
Har jag missat någon uppdatering på nödsignaleringsområdet eller finns det två "internationellt erkänd standard"?

Det jag har lärt mig och läst nästan överallt är att en nödsignal är TRE av något, tre visselsignaler, tre grenar över vägen tre eldar osv.
Nu har jag dock sett på flera ställen, bla på addnature att det är SEX blås som gäller och att man svarar med tre.

Jag har sett på något vandringsforum i USA att denna diskussion fanns redan 2005 men jag har inte sett det förrän för ungefär någon vecka sedan.

Är det tre eller sex som gäller?

Finns det en världsstandard eller är det som vanligt att vissa länder kör olika standard.
 
Som jag känner det så skulle jag nog kunna signalera finfint ändå.
iom att jag brukar köra mitt bensinkök även på sommaren så är det bara att klippa av bränsleslangen med min gerbertång, pumpa upp tryck i flaskan och öppna försiktigt för skriva nånting på marken med bensn, och sen tutta på!

Hur säkert som helst, samma eldkastare kan funka som försvar mot illasinnade järvar.


Annars när jag tänker efter är mitt tält gult med rött golv, min sovsäck röd, så det borde gå att lösa tycker jag :)

Edit: Eller hmmm, regulatorn sitter ju vid köket så jag kommer inte kunna reglera genom att skruva på slangen.. Men jag kan därimot slå av och på strålen genom att ansluta och ta bort slangen från snabbkopplingen!
 
Ganska otroligt hur det kan bära iväg...

Det finns en viss tjusning med dessa forum och olika rådar hit och dit.
Ett litet enkelt, simpelt förslag kan efter en tid bära iväg hur långt som helst. Kreativiteten hos utsidans medl är det inget fel på....
Jag föreslog för Lääääänge sedan en signalväst i packningen, vikt ca 10-20 gram. Det var tydligen en dumt förslag, i vart fall tydligen icke genomförbart. Det finns 100-tals bättre sätt....

I bland funderar man om alla inlägg i frågor om t.ex säkerhet är seriösa elle är det bara fråga om ett behov att kommentera.

I denna tråd har det nu dykt upp en mängd förslag på hur man skall larma om man behöver hjälp. Förslagen skulle kanske sammanställas i en skrift "Påkalla hälp" eller "Din vän i nöden"...

Ha de!
 
"Jag förstår tanken och det goda syftet. Och det skulle fungera om inte människor använde signalfärger som rött och orange i andra fall än just när det gäller just signalering. Men det finns ju folk som använder sådana färger i jackor fast de inte är i nöd, så jag undrar om inte det skulle bädda för missförstånd.

Raskesven[/QUOTE] "


Wildwood: Jag vandrade nyligen själv runt Sylarna och tältade. Hade med mig reflexväst och två av mina tröjor hade skarpa färger (orange och rött) just med tanket på eventuell nödsituation. Men , som Ranskesven skriver, det kanske kunde ha bäddat till missförstånd?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.