Kajakolycka i Vänern

Så tragiskt. Jag tänker på när jag själv som totalgrön paddlare var flera km från land i slutet av mars utan att kunna eskimåsväng och utan riktiga kläder. Jag har tänkt på den färden många gånger och på vilken tur jag hade, men när jag läser detta mår jag nästan illa. Hoppas att paddelsverige kan lära sig något av denna hemska olycka.

Det här verkar inte stämma riktigt i rapporten:
Först: "För distanspasset valde Jonas och hans kamrat extra sjösäkra kajaker" Och lite senare: "Jonas kajak sjunker." Det talar emot varandra.
 
Men vindstyrkan då?

Något som inget nämnt här är väl att det rådde klass 2 varning för vindstyrkorna vid tillfället för "olyckan". Är det inte tämligen omdömeslöst att ge sig ut under sådana omständigheter?
 
Det är väl svårt att säga något om rådande vindar. Man surfade tydligen, men det kan man ju också göra i någorlunda "lugna" vågor.

En klass-2-varning låter inte idealiskt, men om jag skulle göra en liknande tur skulle jag nog tycka att min egen uppfattning om vädret på plats gäller med företräde framför en prognos. Det var ju ingen överfart på flera timmar som planerades.

Att det blåste så att det var vågor är ju ändå tydligt, och att överfarten var farligt lång, är också lätt att efterklokt konstatera.

Utan att göra nån slags rescension kan man ju ändå konstatera att det som hade betydelse i det här fallet (avseende utrustningen) var:

Kajakernas sjövärdighet (före och efter kantring)

Klädseln

Telefonerna och deras förvaring


Klädseln var tydligen inte direkt dålig; den ene klarade ju av mycket simning. Och båda tillbringade trots allt lång tid i vattnet.
Vidare var åtminstone en telefon med i land, trots missöden. Den var tydligen inte heller vattenskadad, men möjligen nedkyld.
Telefonen är oerhört viktig när man ändå måste larma, och att ha den på kroppen och inte i kajaken är också mycket viktigt.

(Det känns inte helt OK att rescensera de två kanotisternas utrustning och beteende, i ett läge där det gått så illa. Så som det rapporterats kan man vidare konstatera att det var kanotister med mer paddelvana än väldigt många vinterpaddlare. Detta talar för att de har gjort väldigt mycket rätt, men att man ändå kan råka illa ut.)
 
Om vi börjar med helikoptrar så är det vådligt ojämt både över plats, dygn och tillgänglighet. Vet man inte exakt plats är både ambulans och hkp ute i ogjort väder och klockan bara går.
Att ambulanshelikoperlösningen inte finns hos oss men väl omkring oss, överallt, är efter trettio års utredande och disskuterande en förbannad politisk skam!
Där alla vill ha men ingen vill betala.
Norge som exempel täcks med sex baser och sju ambulanshelikoptrar 24/7.
För Sveriges del skulle det behövas ett par hkp till men revirtänkande och tilltron till utredningar har till dags dato lett till vådligt lite!
Oavsett räddningsmöjligheter måste man alltid som enskild förlita sig till själv och den risk man utsätter sig för.
Med modet i äventyrssporter och häftighetsfaktor tänjs gränserna. Envar blir inte bättre i motsvarande grad men förhoppningsvis lite klokare. Det gamla uttrycket tänk om, före äger ännu sin viktighet.
Det är alltid lika trasgiskt när någon passerar sin förmåga, men tankarna går till de efterlevande.
 
Var man rustade för kappsejsning?

Hade de öskar/länspumpar? Vilken kajakmodell? Att kajaken sjönk talar ju mot att den var lämpad för de aktuella förhållandena.

Att surfa med kajak är roligt men risken att kappsejsa är ganska stor i varje fall i riktigt branta vågor och med vissa kajaker. Var det rätt plats, vägval och tidpunkt/förhållanden för paddling på fredagen?

Vore intressant med mera detaljer för att lära av de misstag som kanske har gjorts.

Thure
 
Det råder ingen tvekan om att misstag begicks, annars hade inte olyckan inträffat. Tycker dock inte att spekulationer skall göras utifrån vad några skriver i dagspressen. Det finns utrymme för vida tolkningar.
De var inga nybörjare, som multisportare är de risktagare, men ändå vana att bedöma risker.

Det är en tragisk olycka, men med lite distans och fakta är jag övertygad om att orsakerna tydligen kan urskiljas.
 
Re: Hypotermi

fbistedt; sa:
En läsvärd tråd från http://www.thomassondesign.se

Läs kommentarer ang Hypotermi, ganska långt ner på sidan, inlägg nummer30

Vet inte vad du avsåg. Hittar bara detta http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=73 på den hemsidan.

Thure

PS Hittade sedan detta http://www.thomassondesign.com/item.aspx?id=1168453551#c4677

Vilket förmodligen är vad du avsåg.

Lena Conlans råd om inblåsning av "varmt syre" hos en person som fortfarande andas sätter jag ett frågetecken för.

Enligt se senaste svenska riktlinjerna för återupplivning skall man blåsa in betydligt mindre volymer med mun mot munmetoden än vad som tidigare rekommenderades.

Detta beroende på risk för hyperventilation vilket höjer pH och stryper tillförande blodkärl till hjärnan vilket kan leda till relativ syrebrist i hjärnan och risk för förvärrad hjärnskada.

För stora inblåsta volymer leder också till risk för luft i magsäcken med risker för kräkningar och lungskador av magsyra.

Det är nu inte möjligt att kommentera på Björn Thomassons hemsida.

DS
[Ändrat av thureb 2007-05-30 kl 12:27]
 
HLR

Riktlnjer för HLR

http://www.hlr.nu/utb_prg_2007/hlr/HLR_förändringar.pdf

Inblåsningar
• Ge ett normalt andetag som skall ge en synlig
höjning av bröstkorgen (0,5-0,6l/andetag)
• En inblåsning skall ta 1 sekund


Varmt syre..patient med akut hypotermi måste behandlas varsamt.
Tilförsel av syre/oxygen minskar risken för ventrikulära arytmier.

Vem har syrgastuber med sig när man paddlar? Man har varm luft i lungorna, ca 16% syre....

se även
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/DFF19826-5D83-45CD-9FB0-08076F0F4F1A/1021/20031237.pdf
[Ändrat av fbistedt 2007-05-30 kl 23:51]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.