"Tillverkare varnar för ombyggda fältkök"

Data på kolmonooxidnivåer?

Vore bra om det fanns lite referenser till Primus tester.

Cigarettrökare har relativt höga kolmonooxidnivåer i blod och andra vävnader vilket sannolikt har en hel del effekter mentalt.

På fyrtiotalet gjordes en del tester i snöka med kök och där gick man så långt att man åstadkom medvetslöshet hos en del av försökspersonerna.

Kolmonooxid är ett samhällsproblem finns mer i städer än på landsbygden och mer under rusningstrafik än på natten. Om man värmer upp bostäder med fotogenkaminer åstadkommes såpass höga halter att man ser effekter på prestationsförmåga. (Effects of low concentration of carbon monoxide on human physiological function Author: Amitai, Y., Zlotogorski, Z., Golan-Katzav, V., Wexler, A., Gross, D.
Date: 1998 Journal: Archives of Neurology

För ett par år sedan höll jag ett föredrag om kolmonooxid och gick igenom en del litteratur. Jag har en sammanställning med bilder och referenser om någon är intresserad.

Vore intressant med mera jämförande data. Hur höga nivårer får man när man har flera stearinljus tända inomhus?

Finns några studier i tält?

Thure
 
Re: Re: Minus XX grader celsius och snöstorm

polarhund; sa:
I en situation som du beskriver ovan så skulle min slutsats bli att inte köra kök i tältet (absiden). Anledningen till det är att vid en eventuell tältbrand eller större skada på tältet så kan konsekvenserna bli lite väl otrevliga. Råkar man ut för tråkigheter med ens boende med lite bättre förutsättningar kan man för det mesta improvisera men om vinden blåser stormstyrka så kan man glömma det där med silvertejpslagninar. :)

/Jesper
Ps Det jag menar med med kök i texten ovan är framför allt multifuelbrännare. Ds

Man har inte så mycket val när det rör sig om dagar. Smälter du snön i sovsäcken? Man måste ju äta och få vatten. Termosarna räcker ju inte i evighet.

Nu är det ju inte varje gång man råkar ut för stränga minus grader och storm i flera dagar, men det händer ju. Hör de om en skådis och hans polare som red ut en storm på 2 dygn i ett utedass.
 
Re: Re: Re: Minus XX grader celsius och snöstorm

Aramis75; sa:
Man har inte så mycket val när det rör sig om dagar. Smälter du snön i sovsäcken? Man måste ju äta och få vatten. Termosarna räcker ju inte i evighet.

Nu är det ju inte varje gång man råkar ut för stränga minus grader och storm i flera dagar, men det händer ju. Hör de om en skådis och hans polare som red ut en storm på 2 dygn i ett utedass.

Visst måste man äta och få vatten, men å andra sidan så ligger man stil så behöver man inte lika mycket. Ligger man inte å trycker på Jan Mayen eller något annat skräpväderområde utan i våra enga fjäll så tycker jag gott att man kan vänta inte bättre väder.

Notera att jag inte vänder mig mot att matlagning och vattensmältande i tältet, för det ägnar jag mig själv åt vinter som sommar, utan att göra det när vädret är extremt dåligt. Jag har fått gräva ner mig i snöstorm och jag hör hellst aldrig det igen. Jag anser att det är upp till var och en att fatta sina egna beslut om sin säkerhet till fjälls så därför tänker jag inte försöka påtvinga min åsikt på någon annan, men det kan ändå vara av intresse att visa på en avvikande åsikt och orasken till den.

/Jesper
Som undrar lite om vi diskuterar i från väldigt olika förutsättningar höghöjds tältning vs fjällturer?
 
Kan inte Primus redovisa testerna

När jag läser artikeln så får intrycket av att dess enda syfte är att säga att Pimus inte vill att folk ska montera Omnifuel i trangiköken. Ett citat från artikeln lyder, "Jörgen Eklöf ger några klassiska och tydliga exempel på – dessvärre allt för vanliga – modifieringar av företagets kök." Det enda exemplet som ges i texten är att man monterat det i trangiat.

Vidare skrivs det att den höga effekten (3000W) faktiskt kan smälta aluminiumet i trangiat. Genom felaktigt handhavande så kan jag smälta ett trangia med hjälp av spritbrännaren, dessutom så är maxeffekten hos ett Omnifuel endast 5% högre en den hos NOVA (2850W) som man kan montera i ett trangia.
Vidare så är juäven effekten reglerbar. Om nu Primus har gjort ordentliga tester av deras Omnifuel monterat i ett trangia så tycker jag att dom kan publicera dessa så att man kan se vilka under vilka förutsättningar dom är gjorda. För en sak är säkert det finns Omnifuel som sitter monterade i trangia som fungerar, dvs vindskydden är forfarande hela.

Kanske är det bara jag men jag har lite svårt att acceptera påståenden/slutsatser där man inte är redovisar hur man kommit fram till dessa.

/Jesper
Glad NOVA-ägare/användare
 
Re: Kan inte Primus redovisa testerna

polarhund; sa:
När jag läser artikeln så får intrycket av att dess enda syfte är att säga att Pimus inte vill att folk ska montera Omnifuel i trangiköken.
[ klipp ]
Kanske är det bara jag men jag har lite svårt att acceptera påståenden/slutsatser där man inte är redovisar hur man kommit fram till dessa.

Olika personer reagerar på olika saker i artikeln. Det starkaste intrycket jag fick är att företaget tar ansvar för sin omodifierade produkt och vill varna för hemmapulande. De vill klart inte att risksituationer skall uppstå öht, men inte heller att deras produkter kopplas till en olycka. Det tycker jag är helt ok.

Personligen anser jag att det finns kök på marknaden för de olika situationer jag har tänkt försätta mig i. För de som inte känner likadant skadar det säkert inte att bli påmind om att modifieringar kan innebära risker. Förnuftet varierar hos folk.

Min tolkning av artikeln är "tänk efter och var försiktig. Det är farliga saker", inte bara peka på OmniFuel i Trangia eller kolmonoxid/koldioxid.
 
Re: Kan inte Primus redovisa testerna

polarhund; sa:
När jag läser artikeln så får intrycket av att dess enda syfte är att säga att Pimus inte vill att folk ska montera Omnifuel i trangiköken.

Jag håller med dig.

Vidare skrivs det att den höga effekten (3000W) faktiskt kan smälta aluminiumet i trangiat.

I mina öron låter det ganska orimligt. Ett KAP Arctic ger också ca 3000 W vid max pådrag, och har använts i Trangiakök i över 20 år. Jag har inte hört talas om någon som smält sitt Trangia.

Vidare skriver man om Omnifuel i Trangia att: "Effekten blir alldeles för hög och gaserna går inte att ventilera bort." KAP Arctic har (minst) lika hög effekt, och jag har aldrig hört talas om några kolmonoxidolyckor med detta kök.

Om nu Primus har gjort ordentliga tester av deras Omnifuel monterat i ett trangia så tycker jag att dom kan publicera dessa så att man kan se vilka under vilka förutsättningar dom är gjorda.

Jag håller med dig även här. Det enda sätt på vilket jag kan tänka mig att man skall kunna smälta Trangiavindskyddet är om man monterar en brännare, t ex Omnifuel, så att lågorna kommer för nära aluminiumplåten. Antingen att man sätter brännaren för långt ner så att det nedre vindskyddet överhettas, eller snett så att lågorna på någon sida kommer för nära det övre vindskyddet. Eller är det kanske så att Omnifuel alltid sprider lågorna mycket mer åt sidorna än andra brännare? Det vore ju inte en speciellt smart konstruktion i så fall med tanke på att det är kastrullen ovanför lågan som skall värmas.

Peter
 
Folk från Primus lär väl läsa trådar som den här, så Primus; redovisa gärna era testresultat. Det kommer göra påståendena betydligt mer trovärdiga, och lär ha större preventiv effekt på konsumenternas ombyggnadsplaner, vilket jag antar är meningen med artikeln.
 
Kan man inte se det så här ?:
1. Trangia har gjort det ultimata vindskyddet (som håller vinden borta, står stadigt, går att packa ihop någotsånär och dessutom håller en tolerabel vikt).
2. Övriga producenter har valt helt andra lösningar på sina vindskydd (som oftast inte funkar något vidare).
3. Det finns brännare på marknaden som till skillnad från Trangias spritbrännare ger bra effekt, är pålitliga, och går att mecka med i fält (tex MSR XGK II).
4. Flertalet av de högeffektiva multifuelköken har den egenheten att de gärna tippar, eftersom de medföljande vindskydden inte stabiliserar kastrull o brännare.

Om man nu vill använda sitt kök trots att det är kallt eller marken lutar / är instabil (tex pga av snö, mossa eller att man befinner sig på en brant bergsluttning, eller att det helt enkelt blåser lite grann): vad gör man då?? Knyter näven i fickan och krånglar vidare med originalvindskyddet, eller försöker lösa problemet på egen hand? Min lösning (se annan tråd på detta forum) är att montera en bra brännare i ett bra vindskydd. Jag valde bort lösningen att använda tältet som vindskydd, tänk om det lutar så mycket eller blåser så mycket att tältet inte går att resa inför fikapausen??
 
Re: Välkommen till disclaimer-samhället

JensLarsen; sa:
Har någon mer än jag reagerat på vilka långa varningstexter som numera följer med vad man än köper? Det egna ansvaret för konsekvenserna av sitt handlande är på väg att förskjutas till någon annan, i detta fallet tillverkarna. Dessa försöker skriva sig fria med varningstexter och disclaimers. Utvecklingen gagnar ingen.

Det är hela grejen med CE-märkning, ansvaret ligger hos tillverkaren och inte hos användaren. I och med att en produkt är CE-märkt så ligger ansvaret på tillverkaren att produkten fungerar på ett korrekt sätt. CE-märkningen undertecknas av lämplig person, oftast någon form av chef eller kvalitetsansvarig som därför naturligtvis är noga med att ange för vilka olika fall produkten inte är tänkt att användas för att då kunna frånsäga sig ansvaret om olyckan är framme.

...Johan...
 
Re: Re: Välkommen till disclaimer-samhället

jd; sa:
CE-märkningen undertecknas av lämplig person, oftast någon form av chef eller kvalitetsansvarig som därför naturligtvis är noga med att ange för vilka olika fall produkten inte är tänkt att användas för att då kunna frånsäga sig ansvaret om olyckan är framme.

Tillverkaren har ansvaret för att produkten är säker när den används på AVSETT och FÖRVÄNTAT sätt. Deras disclaimers handlar då såklart om hur de AVSER att produkten skall användas, och till viss del är det varning för viss förväntad felanvändning.

Grundprinciperna är dock att faror i första hand skall konstrueras bort, det är först när det inte är praktiskt möjligt eller försvarbart (med tanke på risken) att konstruera bort faran som man får använda sig av varningar.

Det senare får heller inte gå till överdrift. Företag som tillverkat lampor i form av Disneyfigurer och liknande har försökt märka dem "Får ej användas som barnkammarlampa" (eftersom de inte uppfyllt de extra hårda kraven som ställs på sådana lampor). De har fått försäljningsförbud och fått återkalla produkterna från marknaden eftersom myndigheterna har ansett att folk trots varningen kommer köpa dem till sina barn.
 
Äh, begriper ni inte att det hela bara handlar om att de bara vill att konsumenterna köper deras brännare istället för konkurrentens. Det är väl förstås billigare att sprida lite skräckpropaganda kring konkurrentens produkt än att utveckla en lika effektiv själva... Precis som när skrivatillverkare påstår att det inte går att använda konkurrentens papper i den egna skrivaren med bibehållen kvalitet eller något annat dumt. Pyttsan! Bygg en bättre brännare istället så kommer folk att köra med den.
 
Re: Kolmonooxid är livsfarligt.

thureb; sa:
För höga halter av koldioxid i blodet innebär i och för sig en sömnmedelseffekt och kan leda till medvetslöshet och död.

Det sägs att man inte kan känna koldioxid, men det kan man. Under en bussresa till Holland stannade bussen en längre tid för att plocka upp folk. Avstängd motor betydde avstängd ventilation, och det var gått om folk där inne. Till slut kändes det som att jag skulle kvävas, så jag lämnade bussen och mådde genast bättre.

Slutsatsen blir att vid sakta och gradvis höjning av co2-halten borde man ha tid att åtgärda på något sätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.