Avbärarbälte på eller av?

I de flesta skrifter om vad framhålls att det är av stor vikt att lossa avbärarbältet vid vad för att lätt få lös ryggan vid ett eventuellt fall.

Jag är lite kritisk till det där och anser att om man har ett avbärarbälte som man känner väl och som går snabbt och enkelt att få upp tar man en mindre risk vid vad än om man bara bär ryggsäcken medelst axeloket tack vare den stora vinsten vad gäller stabilitet.

Bär man tungt och kanske har en ostadig ryggsäck ökar ju risken drastiskt för plurr om man inte använder avbärarbältet.

Själv vadar jag oftast med bältet spännt och visst har jag halkat till men aldrig så allvarligt att jag satt eller lagt mig i jokken. Men stor sannolikhet hade jag fått bada mer om jag kört utan avbärarbältet och inte lätt kunnat hindra ryggsäckens egna liv och rörelse.

-Per Wiklund
 
Man får väl testa!

Luffarn; sa:
Bär man tungt och kanske har en ostadig ryggsäck ökar ju risken drastiskt för plurr om man inte använder avbärarbältet.

Just den slutsatsen har jag också kommit fram till när jag suttit ned och funderat kring det där med ryggsäcksbärande vid vad. Men den där biten när man man trillat ned i vattnet är jag lite osäker på, hur lätt får man upp avbärarbältet och sen hur lätt kränger man av sig säcken?

Eftersom jag aldrig har trillat omkull så har jag ingen som hellst aning om hur svårt det kan vara. Men tanken kommer ju fram vi varje tur till fjällen: Vad händer om man plurrar? Kanske man helt enkelt får ta med sig en våtdräkt och leta rätt på en lagom kraftig jokk och testa. Både med knäppt och uppknäppt avbärarbälte :)

/Jesper
 
Resonemanget är helt rätt och du kan ju återkomma när du rullat runt i en stor jokk med ryggsäcken på ryggen :)
Jag knäpper alltid upp avbärarbältet, släpper ner ryggan en bit för att få lägre tyngdpunkt och sedan vadar jag.
Dessutom vadar jag med två stavar.
Samma förfarande när jag passerar snöbryggor. Vad man nu har för nytta av det när man faller igenom?
Men jag kan återkomma när jag trillat i.....
// Roland
 
Jag har trillat,
men inte med ryggsäck utan vid flugfiske med vadarstövlar.

Jag kan bara säga att om man väl trillar blir man som regel blöt med besked, det är svårt att rädda upp situationen om det är strömt och man inte ser botten riktigt.

Jag har blivit lite snopen av allt kallt och blött, men när man väl inser att det är kört har det inte känts farligt utan bara lite fånigt och jobbigt...

Ryggsäckar är väl som regel ganska vattentäta och då finns ju hopp om att de inte blir så tunga (som t ex ett par vattenfyllda vadare). Möjligen ger säcken till och med flythjälp.
 
I det militära så förpackade vi allt i plastpåsar och hade en stor sopsäck som innersäck. Behöver man simma så fungerar det som en bra flythjälp...
 
En förklaring som jag fått till varför man skall knäppa upp avbärarbältet är att ryggsäcken då inte "hjälper till" lika mycket i fallet i och med att tyngpunkten blir något annorlunda. Jag vet inte om det är annat än en marginell skillnad rent fysiskaliskt (min gymnasiefysik räcker nog inte till för att räkna ut det) eller om det stämmer.
I början tyckte jag också att det kändes vingligt att knäppa upp (jag bär väl inte så överdrivet tungt men å andra sidan är jag inget muskelberg), men har vant mig. Aspekten av att kunna få av sig ryggsäcken snabbt och använda den som flythjälp är nog den viktigaste. Om ryggsäcken fungerar som flythjälp åker man väl runt och hamnar på mage i vattnet och då kan det vara svårt att få näsan över ytan om vattnet är strömt.

Susanne (ursäkta allt babbel)
 
AV!

Jag hävdar bestämt att avbärarbältet ska vara av.
Det går så himla fort då man åker i. Vattnet är iskallt och med huvudet under ytan är man inte särskilt snabbtänkt och att få upp även ett "lätt"öppnat bälte kan nog vara en konst.
Med avbärarbältet av glider ryggsäcken sin egen väg och du är fri...

Laila
 
Risken finns ju att man pangar tex ett finger om man faller. Då kan det ev. bli lite knepigare att knäppa av sig ryggan !

/P.D
 
Både och..........

Jag håller med dig om att man har bättre balans med bältet på och kanske vadar lite stabilare men om du väl faller så tror jag inte att det är så lätt att knäppa upp bältet. Som nämnts så kan du skada dig, lätt panik och en massa andra parametrar kommer in i bilden så jag fortsätter att knäppa upp bältet.

Better safe then sorry.

Mvh
Uffe
 
Ut o prov!

Som med allt annat är teorin inget värt om den inte omsätts i praktiken.

Jag ska packa min fjällrygga och provplurra med respektive utan avbärarbälte och se hur man styr upp situationen på bästa sätt. Det får väl dock vänta till våren när vattnet tinat.

/Per
 
Vada med eller utan höftbältet på?

Har ni badat i bassängen med ryggsäck, kängor och kläder på? Jag har.- Har också fallti vid grunt vad och lös ryggsäck då jag gillar att kunna andas....Jo jag slog i huvudet... Min kamrat föll vid djupt vad och påstod att det som klarade honom var löst avbärarbälte...Han slogs medvetslös.... Men vill ni pröva på hur djupt ni flyter med avbärarbältet spännt så börja i bassäng, varmt, klart vatten och kamrat nära till hands....
Två stavar gör vadet lite mindre spännande, lättare ryggsäck bästa hjälpen...

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-10-31 kl 09:56]
 
Gammal tråd.

Fiskar upp detta ämne.

Jag skulle välja avbärarbälte spänt om jag gick med en inte alltför stor ramlös säck med låg tyngdpunkt för att kunna använda flythjälpen som en ryggsäck kan ge. Med hög tyngdpunkt och stor vikt på säcken tror jag däremot att säcken är mer ett hinder än en hjälp och då bör den sitta löst och nedflyttad genom att axelbanden förlängts.

Allt för låg tyngdpunkt kan vara farlig i och med att man då tippar med huvudet under vattnet om säcken sitter fast och man skulle drutta i.

Jag har testat en del i bassäng och vak med långfärdsskridskopackning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Sewen FM-, digital- eller DAB-radio vid kris? Säkerhet och räddning 14
Wibrån PLB-nödsändare – ny eller byta batteri? Säkerhet och räddning 23
Peaken Fjällräddning eller inte med Nya helikoptern Säkerhet och räddning 19
Tobbe C PLB: Fastfind 220, ResQLink eller PLB1? Säkerhet och räddning 8
desireman Hur ska man tänka i fjällen, ska man följa leder eller gå dit det är vackert? Säkerhet och räddning 14
brigas Mobiltäckning eller inte Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.