Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jobba i härdat stål kräver lite tålamod.
Har precis gjort det roligaste momentet på min JX6, linoljat. Älskar förändringen i trät.
Fredrik

Håller med helt, det är kul varje gång att se hur "det blir". Blev riktigt bra det där! Om du ger dig på en ny slira så skulle det uppskattas extremt mycket om du orkar lägga upp liknande bilder "undervägs" som med kniven. Jag ska ju som sagt precis ge mig på mitt första försök på egen slira så all input tages tacksamt emot
 
Tack henjon!

Jag har gjort kanske 7-8 helt nya slidor och moddat desto fler. Visst kan jag lägga upp steg för steg men jag är inget proffs och gör antagligen mycket på ”fel” sätt. Alla jag har gjort finns på utrustning.se i steg för steg om du vill gå med där och kolla. Förövrigt ett mycket trevligt forum.

Några av dom jag gjort.

9062b2ad3c4144177a635cac0cdac9dc.jpg


8b2d2beab852c5e09ac425962da88902.jpg


2f7480791b196cb6c5a5ed9547e696b2.jpg


6fee961b1451e3440585fe28fefc4a3f.jpg


4df7846165174c1b2a7c50eb4dd74c38.jpg


Fredrik
 
Senast ändrad:
Tack henjon!

Jag har gjort kanske 7-8 helt ny slidor och moddat desto fler. Visst kan jag lägga upp steg för steg men jag är inget proffs och gör antagligen mycket på ”fel” sätt. Alla jag har gjort finns på utrustning.se i steg för steg om du vill gå med där och kolla. Förövrigt ett mycket trevligt forum.
Fredrik

Tillåt mig få en smula prestationsångest, innan jag ens börjat :) De där ser åtminstone ut att vara gjorda av just ett proffs. Tänkte börja med en rätt enkel variant för att lära mig grunderna.
 
Tillåt mig få en smula prestationsångest, innan jag ens börjat :) De där ser åtminstone ut att vara gjorda av just ett proffs. Tänkte börja med en rätt enkel variant för att lära mig grunderna.



Ha ha, tackar!
Nä, ngt proffs är jag inte men har väl inte tummen mitt i handen. Allt tar väldigt lång tid när jag gör ngt för jag har svårt att avsluta då jag tycker det där sista är riktigt kul. Den första blev nästan bäst, det är den svarta men röd liner. Har inte bestämt än vad det blir för slida till JX6:an än mer än att det antagligen blir en dangler.

Fredrik
 
Orginal och hur jag tänker mig "face liften". Skaften gör jag nog i Blue Mahoe och Lacewood som finns i lager här hemma.

Den blir grymt bra, den där. Du har gjort mig sugen på något liknande, men har du den med dig som enda slidkniv på jakten eller tar du med dig en "vanlig" också? Den är ju en rätt renodlad flåkniv, men funkar väl förstås till det mesta
 
Den blir grymt bra, den där. Du har gjort mig sugen på något liknande, men har du den med dig som enda slidkniv på jakten eller tar du med dig en "vanlig" också? Den är ju en rätt renodlad flåkniv, men funkar väl förstås till det mesta

Knivbagaget varierar en del på jakten, där är ju lite att välja på i lådorna ☺️
Sista åren har jag haft en Fällkniven H1 med mig.
Nu ska jag använda flåkniven jag gjorde med ett Frostsblad, som jag visade längre bak i tråden. Men den hamnar kanske mest i ryggsäcken och åker fram i ladugården. I fickan en Victorinox Hunter XS med blad plus buköppnare, mer än så behöver man ju egentligen inte för att ta ur ute i fält.
Men som sagt, det ändrar sig nog tids nog!
 
Miniprojekt (lägger upp mest för att det är kul att hålla forumet aktivt) av senaste köpet. Är svag för finska äldre knivar överlag, och har alltid haft ett gott öga till formerna på denna gamla Normark/Fiskars. Det var väl någon typ av mora-liknande (”folklig”) variant i Finland, dock lite snofsigare handtag och slida. Är nöjd med den! Fit and finish var väl ”sådär”, slidan var rätt sliten och ville ha en renare bladform (original är det mer clip point/”bowiespets”), så fixade det värsta lite snabbt idag. Gillar den verkligen, så den får nog provas i fält och/eller på sjön i höst. Någon kanske vet vad det är för stål?
 

Bilagor

  • 5B16CCBD-4532-4EB5-AADE-65F5A73B764C.jpg
    5B16CCBD-4532-4EB5-AADE-65F5A73B764C.jpg
    179.2 KB · Visningar: 590
gamla Normark/Fiskars.... Någon kanske vet vad det är för stål?
Normark distribuerade Fiskars/Rapala i övriga norden. Om jag inte minns helt fel så beroende på årgång så kunde det handla om 12C27, Bonpertuis och senare också kinesiskt 420J2.

De flesta äldre Normark-importerade knivar till Sverige var 12C27.

~Paul~
 
Är svag för finska äldre knivar överlag, och har alltid haft ett gott öga till formerna på denna gamla Normark/Fiskars

Kniven är, rent profilmässigt, inte så lite lik senare versioner av Peltonens M95 inser jag nu. Fiskars tillverkade väl även den? Den jag köpte har sitt ursprung från -67, så den borde isf. ha inspirerat M95:an
 
Fiskars gjorde åtminstone den näst senaste upplagan av M95, och i mina ögon även den bästa. Ser också likheter med din kniv. Tycker omprofileringen blev bra på den! Alla projekt, stora som små ska så klart upp på bild i tråden!
 
Flåkniven jag gjorde i våras har nu fått göra lite nytta till slut. Igår föll en bock för bössan, och tillsammans med Pro Zip öppnaren har den tagit ur, flått och grovstyckat lite.
Funkar fint, gillar kniven skarpt. Fabrikseggen fick lite mikroflisor och behöver tas ner lite. Och visst hade man önskat ett lite grövre blad när man gav sig på bäcken och bröstkorg.
 

Bilagor

  • DSC_0908.jpg
    DSC_0908.jpg
    31.9 KB · Visningar: 439

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.