Misslyckas med att slipa Morakniv

Hej,

Har köpt en slipsten 1000/3000 för att slipa min Morakniv (Survival) som var i rätt illa skick. Det är första gången jag prövar att slipa med slipsten, men jag tycker det är kul och något jag skulle vilja lära mig.

Eftersom eggen hade fler jack i sig fick jag ta bort ganska mycket, och det slutade med att jag fick en väldigt rund egg, som man inte kunde skära sig på om man ens försökte. Uppenbarligen har jag gjort något fel

Jag gjorde ett nytt försök idag, och körde länge på 1000-sidan, för att försöka få ner respektive sida och få till en egg. Antar jag måste ta ganska mycket på resp. sida, nu när jag fått till en så rund egg?

Det blev något bättre, men kniven är fortfarande väldigt slö. Lyckades skära mig i tummen lite när jag testade eggen. Hur vass ska den bli, innan jag går över till 3000?

Jag har kollat på div. instruktionsvideos och försöker imitera. Har låtit stenen ligga i vatten över natten. Jag lutar kniven mot den färdiga vinkeln på kniven och skjuter eggen mot stenen med lätt tryck, på tillbakavägen har jag inget tryck.

Gör jag något fel, eller har jag bara dåligt tålamod? Har nog suttit ca 1 h respektive dag.


Tips om slipmaskiner/annan utrustning undanbedes. :)
 
Givna vinklar och grövre sten gör jobbet lättare.
Det finns en uppsjö av vinkelhållande hjälpmedel, så jag väljer att inte namnge något. Men de flesta fungerar väl.

Med en trött, hackig egg brukar jag börja med ett grovt diamantbryne. När eggen är fri från hack och likformig övergår jag till medelgrovt och slutligen fint bryne.

Att kunna skära ett fritt A4a på längden i ett snitt är målet och det uppnås med rätt teknik.

Rundad egg tyder på att du forcerar eggvinkeln.

go tur
 
Hej,

Har köpt en slipsten 1000/3000 för att slipa min Morakniv (Survival) som var i rätt illa skick. Det är första gången jag prövar att slipa med slipsten, men jag tycker det är kul och något jag skulle vilja lära mig.

Eftersom eggen hade fler jack i sig fick jag ta bort ganska mycket, och det slutade med att jag fick en väldigt rund egg, som man inte kunde skära sig på om man ens försökte. Uppenbarligen har jag gjort något fel

Jag gjorde ett nytt försök idag, och körde länge på 1000-sidan, för att försöka få ner respektive sida och få till en egg. Antar jag måste ta ganska mycket på resp. sida, nu när jag fått till en så rund egg?

Det blev något bättre, men kniven är fortfarande väldigt slö. Lyckades skära mig i tummen lite när jag testade eggen. Hur vass ska den bli, innan jag går över till 3000?

Jag har kollat på div. instruktionsvideos och försöker imitera. Har låtit stenen ligga i vatten över natten. Jag lutar kniven mot den färdiga vinkeln på kniven och skjuter eggen mot stenen med lätt tryck, på tillbakavägen har jag inget tryck.

Gör jag något fel, eller har jag bara dåligt tålamod? Har nog suttit ca 1 h respektive dag.


Tips om slipmaskiner/annan utrustning undanbedes. :)
Både 1000 och framför allt 3000-strävhet är på tok för lite för seriösare reprofilering/grundslipning. En timme per dag är komiskt lite tid att tro att man uppnår något som helst resultat ;).

Att du rundar av slipfasen har att göra med att du inte håller en koncis vinkel, dvs du wobblar och därmed omväxlande ökar och minskar vinkeln mellan brynet och bladet. Att lära sig slipa på frihand är inget man lär sig i en handvändning. En del lär sig aldrig.

Att du anbringar lätt press mot stenen när du rör bladet moteggs och ingen press på tillbakavägen gör inte saken lättare ;). Personligen byter jag inte, utan kör med samma press både fram och tillbaka. Det är först när du grovformat slipfasen som du kan börja använda din nuvarande teknik!

Sammanfattningsvis. Du behöver ett grövre, gärna diamantbryne (om du inte vill anlita maskinell hjälp) med hyfsad strävhet som t ex 130 - 240 mesh eller våtslippapper på plant och hårt underlag i motsvarande strävhet. Du bör ta bort så mycket material att din slipfas ser någorlunda plan ut ända ned till eggapexen.

Bry dig inte om att hela tiden alternera sidorna. Använd ett förstoringsglas ifall dina ögon inte tjänar dig väl. Annars kan man med blotta ögat se i släpljus hur långt man kommit mes slipandet eftersom ytan på den brynta och obrynta delen av slipfasen har olika struktur. Vill du vara riktigt säker så kör du på spritpenna som du med jämna mellanrum drar över slipfasen. När du sedan slipar så ser du var slipningen tar.

När du gjort detta så kan du börja att minska på strävheten i dina brynen. Vanligast är att cirka-halvera den efter varje steg, dvs efter att du kört på 240 så går du över till 600 - 1000 - 2000/3000 - 6000 och så vidare. Du avslutar med strigling på ett mättat bälte på ett plant och hårt underlag. Tormek slippasta bör funka i ditt fall. Autosol är ett annat billigt alternativ men ytan blir inte lika polerad som med Tormekpastan. Vill du vara riktigt "anal" så kör du vidare på diverse pastor och aerosoler som man använder till rakknivar. Dessa ligger inte sällan på sub-mikronnivå.

Personligen brukar jag sluta med grundslipningen när jag satt själva slipfasen. Därefter brukar jag anlita min Spyderco Sharpmaker och apterar en något trubbigare eggvinkel/arbetsvinkel/mikro-primärvinkel för att få en hållbarare egg. 30 grader brukar funka på de flesta knivar med hyfsat bra kvalitet på stålet. 40 grader om stålet är mjukt och av sämre kvalitet. I ditt fall bör 30 grader vara helt OK.

~Paul~

PS Seobserver och undertecknad skrev samtidigt ;)
 
Hej,

Har köpt en slipsten 1000/3000 för att slipa min Morakniv (Survival) som var i rätt illa skick. Det är första gången jag prövar att slipa med slipsten, men jag tycker det är kul och något jag skulle vilja lära mig.

Eftersom eggen hade fler jack i sig fick jag ta bort ganska mycket, och det slutade med att jag fick en väldigt rund egg, som man inte kunde skära sig på om man ens försökte. Uppenbarligen har jag gjort något fel

Jag gjorde ett nytt försök idag, och körde länge på 1000-sidan, för att försöka få ner respektive sida och få till en egg. Antar jag måste ta ganska mycket på resp. sida, nu när jag fått till en så rund egg?

Det blev något bättre, men kniven är fortfarande väldigt slö. Lyckades skära mig i tummen lite när jag testade eggen. Hur vass ska den bli, innan jag går över till 3000?

Jag har kollat på div. instruktionsvideos och försöker imitera. Har låtit stenen ligga i vatten över natten. Jag lutar kniven mot den färdiga vinkeln på kniven och skjuter eggen mot stenen med lätt tryck, på tillbakavägen har jag inget tryck.

Gör jag något fel, eller har jag bara dåligt tålamod? Har nog suttit ca 1 h respektive dag.


Tips om slipmaskiner/annan utrustning undanbedes. :)

Du håller förmodligen inte en konsekvent slipvinkel, utan wobblar så att eggen blir konvex. Tyvärr så är det i princip omöjligt att återfå en rak egg på frihand när den väl blivit konvex.

1000 korn är onödigt fint om du har en skadad egg och du måste avverka material, men det funkar. Du får jobba på litet mer bara.

Skillnaden i skärpa mellan t.ex. 400 och 3000 är minimal. Det är först om du vill börja klyva hårstrån som du märker av den skillnaden. 3000 är mer till för att polera upp och ge en slittåligare egg.

Blir det inte vasst av 400 så har du gjort något fel, och då är det inte lönt att gå över till en finare sten.

Testa att måla hela eggen med svart eller blå spritpenna. Bryn ett par gånger och se vart färgen försvunnit.

Det är också möjligt att din kniv är slipad på sten och således lätt skålslipad. Då kommer ditt bryne ta på eggen och högst upp. I så fall är det lätt hänt att man koncentrerar kraften mot eggen, och då är det lätt hänt att man misslyckas. Om det är skålslipning så avslöjas det också utav spritpennan.
 
Låt oss utgå från att du bara har din 1000/3000 sten.

Den är, som påpekats ovan, egentligen för fin för arbetet men med mycket tid och tålamod så går det. Din Mora har i grunden en V-slipning. Detta kan ibland också refereras till som "Skandinavisk slipning".

Använd sidorna av detta "V" som guide och håll dem så plant mot stenen som möjligt. Plana därefter ut båda sidorna till dess att de möts och eggen inte längre reflekterar ljus.

När detta är gjort kan du använda 3000-sidan och öka slipvinkeln marginellt. Använda lätta drag längs med hela bladet. Detta kommer att ge dig en s.k. "microegg", vilket gör det lättare för dig att underhålla knivens skärpa.

Detta är det enklaste sättet jag kan förklara för ngn utan slipvana, men om det fortfarande är luddigt får du skrika till så ska jag försöka förtydliga.

Lycka till!
 
Tack för alla tips och hjälp! Nu förstår jag bättre hur det funkar!

Blir att införskaffa en grövre sten eller slippapper, och pröva igen.


Använd sidorna av detta "V" som guide och håll dem så plant mot stenen som möjligt. Plana därefter ut båda sidorna till dess att de möts och eggen inte längre reflekterar ljus.

Det är precis så jag försökt. Men jag måste ha slarvat när jag gjorde det i början.
 
Tack för alla tips och hjälp! Nu förstår jag bättre hur det funkar!

Blir att införskaffa en grövre sten eller slippapper, och pröva igen.




Det är precis så jag försökt. Men jag måste ha slarvat när jag gjorde det i början.

Det är, som dePaul sade, inte helt lätt att lära sig. Med en grövre sten eller slippapper är det ett ganska enkelt fel att rätta till. Tänk dock på att placera slippappret på en hård, jämn yta så att du får kniven så plan som möjligt.
 
Ytterligare ett tips

Om kniven blivit så slö som du säger, så skulle jag först grovbearbeta eggen maskinellt (så stor sandsten som möjligt så inte eggen blir för konkav) och därefter arbeta med brynen... eller helt enkelt lämna in den på slipning. När du väl har en vettig egg så är det dags för brynena och därefter underhåller du eggen tills det återigen är dags för grovbearbetning. Om inte eggen är allt för skadad räcker det oftast med ett grovt diamantbryne till grovbearbetningen. En väl skött och underhållen egg kan hålla en livstid, men eftersom du har en Survival, så misstänker jag att den ska användas offroad och då får man underhålla därefter.

Det har hänt att jag använt bänkslipmaskin med smärgelskiva och varje gång jag gör det, så vet jag att också att knivens stål blivit sämre (framför allt kolstål). Det lilla problemet är att eggvinkeln blir konkav, vilket medför att eggen blir skörare men det medför "tillfälligt" bättre bett i skärpan. Stora problemet är att man bränner bort kol från stålet (tomtebloss), vilket medför att eggen blir slö fortare. Den här metoden använder jag enbart på billigare eggverktyg eller när det är sista utvägen. Något skonsammare är bänkslipmaskin med bandslip, men båda metoderna är vansklig för en ovan, då stålet lätt blåanlöps och då är kniven förstörd för gott.

Lycka till.
 
Hur långt är ditt bryne? Jag tycker det är lättare att hålla vinkeln stadigare med ett längre bryne och använder gärna ett Foss skridskobryne. Vi har dessutom en enkel roterande Tormek slipsten i garaget. Bra investering för saxar knivar och stämjärn.

Om din kniv är rätt misshandlad kanske en pansarfil skulle funka för grovslitet i början. Du kan ta av handtaget på filen och lägga filen plant på en bänk och fila med kniven mot filen på samma sätt som du brynar. En sån fil är i varje fall bra till misshandlade yxor.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.