Trötta fjällvandrare utlöste nödsändare i Rapadalen

Fjällräddning VS Sjöräddning

Det är mycket stor skillnad på inställning mellan fjällräddningen och sjöräddning. Som medlem i Sjöräddningssällskapet SSRS har jag möjlighet att i förebyggande syfte, få hjälp innan en nödsituation inträffar. Deras inställning är att det är enklare och billigare att hjälpa på en ö än i vattnet.
Det skulle vara bra om dessa båda organisationer utbyter erfarenhet mellan varandra så kanske det blir enklare och säkrare i fjällen!
 
Det är väl lite olika storlek och upplägg på organisationerna?

En snabb googling visar att fjällräddningen har 400 fjällräddare, sjöräddningssällskapet har 2100 sjöräddare (och över 100 000 medlemmar).

Nån kan säkert räkna ut hur många sjöräddare det finns per km kuststräcka och hur många fjällräddare det finns per hektar fjäll.

Jag hittar vid en snabb sökning ingen info om hur fjällräddningen finansieras... Men de verkar vara en resurs som används av polisen och ingen helt fristående organisation?
 
Det är ju viss skillnad mellan sjöräddning och fjällräddning. Det är ju oftast en betydligt större insats när fjällräddningen skall ut, de kan inte använda så många hjälpmedel (t ex radar eller andra personer) för att finna folk, och en helikopterinsats är också mera omfattande än en båtutryckning. Skall fjällräddningen ut vintertid, så är det också riskfyllt för dem själva
 
Jag vill nog påstå att en sjöräddningsinsats är minst lika krävande som en fjällräddning. Vid sjöräddning deltar ofta en eller flera helikopter /-rar också, liksom kustbevakning, polis, lots..., utöver SSRS (sjöräddningssällskapet). Jag vet dock inte hur fördelningen ser ut exakt. Visst avlastar SSRS skatteresurserna avsevärt.
 
Fjällräddningen

När jag tittade på uppdrag granskning 2017-09-20 om räddningshelikoptrar och piloternas otroligt få flygtimmar, behöver dessa vara ute och hjälpa folk i nöd enbart för att få ihop flygtimmar! Piloterna sitter på arslet i stället för att vara ute och får dessutom övertidsersättning för detta.
 
Det är ju viss skillnad mellan sjöräddning och fjällräddning. Det är ju oftast en betydligt större insats när fjällräddningen skall ut, de kan inte använda så många hjälpmedel (t ex radar eller andra personer) för att finna folk, och en helikopterinsats är också mera omfattande än en båtutryckning. Skall fjällräddningen ut vintertid, så är det också riskfyllt för dem själva

Du har inte deltagit i sjöräddning va?
 
Man sitter ute och pimplar öl på havet, och hjälper ibland någon som fått soppatorsk på motorbåten

Hoppas du syftar på dig själv och inte SSRS högst seriösa och professionella verksamhet som sker helt på frivillig basis och med insamlade medel trots att det egentligen är SjöV som ansvarar för sjöräddningen formellt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandrare utan kunskap Säkerhet och räddning 208

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...