Larma räddningstjänsten i onödan.

Jag bryter käbblet er ungdomar emellan och återgår till trådens ämne.

Om man nu varskor räddningstjänsten - att idag skall jag testa min nya fina räddningsdräkt och simma runt sjön, så ni behöver inte bry er om eventuella larm.

Där plaskar jag lugnt runt i sjön OCH dräkten börjar att läcka. Gumman Österberg uppmärksammar mitt dilemma och ringer 112. De tackar Gumman för visad engagemang men klargör att token på sjön ingalunda behöver hjälp.
Vad gör jag då?

Det är väl inget man ska göra ensam utan säkerthetsutrustning OAVSETT om man har varnat räddningstjänsten eller inte..
 
Jag bryter käbblet er ungdomar emellan och återgår till trådens ämne.

Om man nu varskor räddningstjänsten - att idag skall jag testa min nya fina räddningsdräkt och simma runt sjön, så ni behöver inte bry er om eventuella larm.

Där plaskar jag lugnt runt i sjön OCH dräkten börjar att läcka. Gumman Österberg uppmärksammar mitt dilemma och ringer 112. De tackar Gumman för visad engagemang men klargör att token på sjön ingalunda behöver hjälp.
Vad gör jag då?

Look on the bright side of life! Det regnar inte.
 
.

Där plaskar jag lugnt runt i sjön OCH dräkten börjar att läcka.
En fräsch torris som inte är snudd på antik börjar inte läcka huxflux bara sådär. Att ha hål på en torris är snudd på omöjligt utan vass morakniv, och även med morakniv och sax är materialet ett litet helvete att bearbeta så, skalpell rekommenderas varmt.

Då jag pysslar en del med just dom materialen som dräkterna är gjorda i så kan jag påstå att jag har god kännedom om möjligheter och begränsningar, och risken att en mindre än 10 år gammal torris skulle rämna är näst intill obefintlig även vid ganska rejält våld.

Dessutom skrotas mina torrisar efter 10 år, det är materialets tekniska livslängd, baserat på lim och annat som åldras före väven. Blir du blöt i en torris som är yngre än 10 år och använts normalt har du pissat på dig.



Nu kan jag ju inte garantera att alla material på marknaden är lika bra, det är Ursuk och GUL jag pysslat mest med, där Ursuk är outstanding.
 
aktuell återkoppling:

Isbadare orsakade stor utryckning
Stockholm 20 mar 15:16

Tre isbadare med torrdräkter orsakade en stor utryckning på Riddarfjärden på lördagseftermiddagen.

- Folk ringde och hade sett tre personer som låg i vattnet så vi åkte ut med hela pakatet, fem brandbilar, dykare, polis, räddningshelikopter och ambulanser. Men det visade det sig att det var tre killar som höll på och lekte i vattnet, säger Björn Hörnsten vid Räddningscentralen till Sveriges Nyheter.

Larmet gick vid 14-tiden. Då låg två av männen i vattnet och en tredje stod på ett isflak bredvid. Alla hade torrdräkter och brädor med sig.

Gjorde de sig skyldiga till något egentligen fel?

- Nej, men det kan tyckas lite oförståndigt att ge sig ut på isen, med tanke på isarna och att folk på håll inte såg att de hade torrdräkter på sig, säger Björn Hörnsten till Sveriges Nyheter.
 
tätningar

En fräsch torris som inte är snudd på antik börjar inte läcka huxflux bara sådär. Att ha hål på en torris är snudd på omöjligt utan vass morakniv, och även med morakniv och sax är materialet ett litet helvete att bearbeta så, skalpell rekommenderas varmt.

Då jag pysslar en del med just dom materialen som dräkterna är gjorda i så kan jag påstå att jag har god kännedom om möjligheter och begränsningar, och risken att en mindre än 10 år gammal torris skulle rämna är näst intill obefintlig även vid ganska rejält våld.

Dessutom skrotas mina torrisar efter 10 år, det är materialets tekniska livslängd, baserat på lim och annat som åldras före väven. Blir du blöt i en torris som är yngre än 10 år och använts normalt har du pissat på dig.



Nu kan jag ju inte garantera att alla material på marknaden är lika bra, det är Ursuk och GUL jag pysslat mest med, där Ursuk är outstanding.

Själva dräkten må vara svår att få hål på men gmmitätningarna i t ex hals och ärmslut har inte hållit i 10 för mig trots ivrigt talkande - har du några tips på någotsätt att få dem att hålla längre - lagras redan svalt och mörkt?
Har också bytt ut gummistävlarna på min torris före 10år passerat.
Några tips om hur man ska sköta även dessa.

Jag har sköljt med färskvatten efter användning och låtit hängtorka.

/Patrik, med gammal renoverad skal-torris
 
Latexen håller max 5 år trots minutiös skötsel och du har gjort helt rätt. Räkna med 2 byten av tätningarna och ett byte av stövlarna på en torris livslängd så är det så nära sanningen man kan komma. Nu har det ju kommit tätningar i silikon och jag väntar spänt på vad det kommer att föra med sig. Hoppas dom håller måttet för då blir det en befrielse för dom med latexallergi.
 
Händer visst regelbundet...

Testade dykardräkter - gick genom isen
Stockholm 02 apr 13:40


Larmet om en person som gått genom isen vid Lilla Essingen visade sig vara falskt.

Enligt polisen var det två unga män som testade sina ytbärgardräkter och en av dem föll i vattnet.

- Det var alltså ingen fara med dem. De har visserligen inte gjort något olagligt, men det har ju tagit stora resurser i anspråk, så vi har förklarat för dem hur det har uppfattats av förbipasserande som sett dem, säger Ulf Lindgren vid polisens sambandscentral till Sveriges Nyheter.

Larmet kom klockan 13.21
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.