Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-11-23, 09:36
Jonas Larsson Jonas Larsson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dania Visa inlägg
Vilken av varianterna är det du har? och hur tycker du att den fungerar på fjllvandringar
Tittade på dem och den dyrare var otroligt lockande dock kan jag inte riktigt motivera kostnaden.
Den billigare har jag inte hittat pris på och den saknar en he del attraktionskraft.
Jag tänkte som du och köpte den digitala, kostade ca 2000kr har jag för mig. Har haft den på flera vandringar, senast i Sarek i somras. Den fungerar väldigt bra och skönt att slippa dra på extra batterier eller laddare. Barigo är inte klocktillverkare i 1a hand, de bygger barometer och det gör de väldigt bra. Om man kallibrerar på morgonen så här man oftast en höjdangivelse som stämmer på någon meter när. Perfekt vid topprurer, då ser man precis hur långt det är kvar samt att klockan visar hur många meter man stiger per minut.
I barometerläge visar den aktuellt lufttryck, då kan man se hur vädret utvecklar sig under natten när man ligger still.
Termometerfunktionen är rolig tycker jag, men då får man ta av sig klockan en stund för korrekt värde.
Kompassfunktionen har jag inte använt så mycket, känns bättre med en analog i handen.
Jag använder även klockan till vardags.

J
Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:37
thureb thureb är inte uppkopplad

Många har säkert observerat suspekta inlägg från nyregistrerade medlemmar som oblygt propagerar för prylar.

I det här fallet med en tidigare registrerad medlem är det inte uppenbart.

Är barografmätningen temperaturkompenserad? Finns metallarmband?

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 15:47
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Larsson Visa inlägg
Haha, konstig stämning här, vet inte vad ni menar riktigt. Jag skrev för att trådskaparen frågade om klockor med höjdmötare. Jag har använt en barigo i några år och den har precis de egenskaper som efterfrågades. höjdmätare, kompass och vädervarning. Dessutom har den termometer, tidtagning, barometer och batteriet räcker minst ett år och det är enkelt att byta själv.
Så, nu har jag skrivit 2 inlägg, tror det räcker så.
J
Aha du är ingen reklamrobot! Lite varningsklockor när ett endaste inlägg ploppar upp med produkthänsvisning....

Väliommen till forumet

Haha
Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 21:48
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Jag slog till på Suunto Core Graphite Crush - Graphite. Mest för stormvarningen och tycker det verkar vara en mycket enkel och tydlig klocka.
<hittade den på Länna Sport för ett mycket bra pris1579:- :
https://www.lannasport.se/sv/a ... hite%20Crush
Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 00:45
MonicaKa MonicaKa är inte uppkopplad

Hej,
nu har du ju iofs redan bestämt och beställt, men ändå några rader bara. Det ser ut som Suunto Core idag har samma funktioner som när den kom för ca 10 år sen, dvs en friluftsklocka utan GPS. Säkert har kvaliteten på hårdvaran förbättrats efterhand också.

Jag har en Suunto Lumi, damversionen med i princip identiska funktioner förutom några "damanpassade" som Suunto hade klurat ut, men olika hårdvarulösningar/utseende. Livvskamraten har en Suunto Core. När vi gick med dem parallellt i sommarberg funkade hans höjdmätare utmärkt på Core-klockan, medan min Lumi ofta flippade ur totalt. Jag tror jag gjorde 3 returer till Suunto, dvs det är mitt fjärde exemplar jag har kvar trots att jag fick OK på en fjärde reklamation, den funkar helt enkelt dåligt på svettiga armar så jag gav upp att byta in den. Sista godkända reklamationen fanns inte klockan i produktion längre. På vintern eller inte direkt mot huden på armen, funkar den bra.

https://www.utsidan.se/forum/s ... &postcount=5
https://www.utsidan.se/forum/s ... &postcount=3

Så, Core har säkert inte blivit sämre, och då funkar höjdmätaren bra!
Läs bara på hur den fungerar, och vad du behöver tänka på för att den ska visa så korrekt som möjligt, med tanke på att den är barometrisk.
Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 15:36
erito erito är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
Intressant med stormvarning, vilken modell har du?
Casio Pro Trek PRW 3000
Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 16:31
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MonicaKa Visa inlägg
Hej,
nu har du ju iofs redan bestämt och beställt, men ändå några rader bara. Det ser ut som Suunto Core idag har samma funktioner som när den kom för ca 10 år sen, dvs en friluftsklocka utan GPS. Säkert har kvaliteten på hårdvaran förbättrats efterhand också.

Jag har en Suunto Lumi, damversionen med i princip identiska funktioner förutom några "damanpassade" som Suunto hade klurat ut, men olika hårdvarulösningar/utseende. Livvskamraten har en Suunto Core. När vi gick med dem parallellt i sommarberg funkade hans höjdmätare utmärkt på Core-klockan, medan min Lumi ofta flippade ur totalt. Jag tror jag gjorde 3 returer till Suunto, dvs det är mitt fjärde exemplar jag har kvar trots att jag fick OK på en fjärde reklamation, den funkar helt enkelt dåligt på svettiga armar så jag gav upp att byta in den. Sista godkända reklamationen fanns inte klockan i produktion längre. På vintern eller inte direkt mot huden på armen, funkar den bra.

https://www.utsidan.se/forum/s ... &postcount=5
https://www.utsidan.se/forum/s ... &postcount=3

Så, Core har säkert inte blivit sämre, och då funkar höjdmätaren bra!
Läs bara på hur den fungerar, och vad du behöver tänka på för att den ska visa så korrekt som möjligt, med tanke på att den är barometrisk.
Tackar för tipsen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.

Logga in

Tips!