Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-05, 08:19
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Marknaden har gott om färdiga knivar med bladlängd 95-130 så varför ytterligare en?

En kniv för sniderier bör ha lågt blad. Behöver inte alls ha långt blad, en vass nagel på 45 mm har många bruksområden. (Även om klabb på 90 mm breda skidor inte är mest ändmålsenligt.)

Fullslipad då det ger bra skäregenskaper, ingen ricasso för bättre moment då man behöver ta i. Genomgående tånge och nitad eller skruvad. Snyggt skaft, fånglinehål. Riktig slida med klickfunktion och utrinningshål i botten. Hänge med förlängingsdel så att ryggsäck kan bäras med höftbälte.

Kan det vara en åldersgrej att korta knivar är mer intressanta?

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 09:52
marja marja är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Marknaden har gott om färdiga knivar med bladlängd 95-130 så varför ytterligare en?

En kniv för sniderier bör ha lågt blad. Behöver inte alls ha långt blad, en vass nagel på 45 mm har många bruksområden. (Även om klabb på 90 mm breda skidor inte är mest ändmålsenligt.)

Fullslipad då det ger bra skäregenskaper, ingen ricasso för bättre moment då man behöver ta i. Genomgående tånge och nitad eller skruvad. Snyggt skaft, fånglinehål. Riktig slida med klickfunktion och utrinningshål i botten. Hänge med förlängingsdel så att ryggsäck kan bäras med höftbälte.

Kan det vara en åldersgrej att korta knivar är mer intressanta?

go tur
låter som en kniv som jag skulle kunna tänka mig.
ålder = mera kunskap = ta inte med sker som är dålig
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 15:41
ålänning ålänning är inte uppkopplad

Fattade inte vad det här var för tråd först men nu har jsg sett många fina knivar och vill gärna ge lite input. Om beslut tas om en vacker kniv som faller mig i smaken kan jag tänka mig att köpa men bara om den också passar i en vänsterhänt kvinnohand.
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 18:26
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av marja Visa inlägg
Varför sekundär slipfas?????????
Därför stt eggen blir starkare och att kniven i alla fall kommer att få en.

Jag tror mycket av de olika kraven på en kniv snarare baseras på olika erfarenheter och användningsområden än ålder på användaren.
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 23:17
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Något om slidor. De har gjorts av läder, trä, horn, metall och plast. Ibland en blandning av material. De sista två absorberar inte vatten och skyddar väl. Den sista är rätt gjord tyst och stabil oxså.
Givetvis skall hänget göras i modern webbing, suger inte vatten, stark och flexibel.
En slida där greppets form sitter fast med klick är extra bra. En sådan slida bör vara djup för greppet och ha ett rejält dräneringshål.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:58

Utlovade bilder på en Mora med masur skaft.
1 viktigare saker dök upp
2 Jag kom ihåg fel då det inte är en Mora.
3 lite övriga knivar med för skojs skull
4 skryträttighetet för den som gissar varför det inte är en Morakniv.

Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:01

Två bilder till

Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 20:44
StatuFama StatuFama är inte uppkopplad

Fina grejer z_bumbi

Vad är det för nitning i baken på den där masuren?
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 08:54
greendanger greendanger är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Två bilder till
Skulle inte förvåna mig om den är tillverkad i Eskilstuna sent 1800 eller tidigt 1900 tal
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 10:30

Citat:
Ursprungligen postat av greendanger Visa inlägg
Skulle inte förvåna mig om den är tillverkad i Eskilstuna sent 1800 eller tidigt 1900 tal
Där fick du skryträtten.

Det står
E A Berg
Esk
på bladet

Erik Anton Berg, Eskilstuna är en rimlig tolkning.

Niten är en "trattformad" bricka och så är tången nitad i den. Försökte ta bilder men ljuset och telefon en ville inte just nu.

För att föra tråden framåt så är bladet för kort för min smak när det gäller friluftsliv. Nu fiskar jag inte längre men att filea en fisk eller kapa av huvudet är svårt med så kort blad, att skära en limpa är inte heller en höjdare, att barka en stam går men är så mycket lättare med mer blad osv. Skulle jag bara sitta och tälja så funkar den men det är inte mitt huvudsakliga användningsområde. Tittar man på övriga knivar så är den större moran mer åt rätt håll men då är skaftet det vanliga röda som ger skavsår...

Senast redigerad av z_bumbi den 2019-06-16 klockan 10:45
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.

Logga in