Är friluftslivet i fjällen jämställt?

OT.men en undersökning angående "utbildningsnivå och yrke" gentemot intressen likt "fjällvandring med tält" eller liknande skulle jag finna mer intressant.

Något som bara hastigt berörts i kommentarer är det socioekonomiska perspektivet. Detta tangerar det du menar, men är ytterligare en aspekt. Hur jämställt är friluftslivet med avseende på inkomst och ekonomisk status?

Man kan ju där studera hur friluftslivet porträtteras i annonsbilderna, och varför inte samma bilder som studien från Mittuniversitetet använt sig av? De jag har tittat på visar överlag människor med ny (och sannolikt dyr) utrustning och senaste modet i friluftskläder. Trots att det inte är just de sakerna man säljer. Jag får intrycket av att de kunder man vänder sig till är dem som har gott om pengar. Hur upplever man detta om man måste vända på varje slant när det gäller utgifter? Passar man in om man skulle komma i sliten utrustning och kläder från ett sedan länge passerat modestadium? Eller upplever man att vissa aktiviteter och sammanhang är "inget för mig" och väljer något helt annat istället? Eller spelar det kanske ingen roll vad annonserna visar?

Som ett personligt exempel kan jag nämna att när jag - i mogen ålder - började vandra i Sarek så upplevde jag fjällstationen i Kvikkjokk som "fin" och anpassad till dem som hade "hög fjällstatus" (och - tänkte jag - gott om pengar, betydligt mer än jag själv). Visst bodde jag väl en och annan natt i vandrarhemsavdelningen, men hellre bodde jag ute i naturen som behandlar alla lika. Det tog rätt så lång tid innan jag kände mig bekväm i dessa sammanhang som fjällstationer innebär. Numera är det dock inga större problem, så jag har väl blivit "förstörd". ;)
 
Nog min uppfattning om vad som gällde på fjällstationer förr. Min pappa skrev om en färd de gjorde 1957-eller 58.Då fick man åka buss och båt till Kvikkjokk,och det var ju en "blandning av lokaltfolk,, riktiga fjällvandrare och dryga fjäll-militärer och STF.are."..,ungefär så utryckte han sej.
Ingen uppfattning om hur det är idag,de som sover nån natt är nog mest långvandrare som vill sova anständigt nån natt .De som bor och gör kortare utfärder möjligen av annan sort.
Något som bara hastigt berörts i kommentarer är det socioekonomiska perspektivet. Detta tangerar det du menar, men är ytterligare en aspekt. Hur jämställt är friluftslivet med avseende på inkomst och ekonomisk status?

Man kan ju där studera hur friluftslivet porträtteras i annonsbilderna, och varför inte samma bilder som studien från Mittuniversitetet använt sig av? De jag har tittat på visar överlag människor med ny (och sannolikt dyr) utrustning och senaste modet i friluftskläder. Trots att det inte är just de sakerna man säljer. Jag får intrycket av att de kunder man vänder sig till är dem som har gott om pengar. Hur upplever man detta om man måste vända på varje slant när det gäller utgifter? Passar man in om man skulle komma i sliten utrustning och kläder från ett sedan länge passerat modestadium? Eller upplever man att vissa aktiviteter och sammanhang är "inget för mig" och väljer något helt annat istället? Eller spelar det kanske ingen roll vad annonserna visar?

Som ett personligt exempel kan jag nämna att när jag - i mogen ålder - började vandra i Sarek så upplevde jag fjällstationen i Kvikkjokk som "fin" och anpassad till dem som hade "hög fjällstatus" (och - tänkte jag - gott om pengar, betydligt mer än jag själv). Visst bodde jag väl en och annan natt i vandrarhemsavdelningen, men hellre bodde jag ute i naturen som behandlar alla lika. Det tog rätt så lång tid innan jag kände mig bekväm i dessa sammanhang som fjällstationer innebär. Numera är det dock inga större problem, så jag har väl blivit "förstörd". ;)
 
Appropå forskning och Mittuniversitetet så har universitetet varit i blåsväder flera gånger beträffande sin forskning. Nu senast kring kvinnor med PMS och homeopati.

En av kritikerna en barnläkare utryckte sig så här;

””Universitetets resurser är ändliga. Satsar man på en sorts forskning får man välja bort något annat. Det är inte rimligt att satsa tid och pengar på att ännu en gång undersöka myter och fantasier som inte har skuggan av en chans att vara sanna.””

Hurvida den här forskningen tråden handlar om är rimlig vet jag inte men den skulle lika gärna handlat om hur klasskillnaderna spelar in i utövandet av friluftsliv eller inte. Och i så fall vem gör vad. Är den mindre bemedlade mer fiskeintresserad än att utöva vissa andra delar av friluftsliv. I så fall hur fiskas det, är det med flugspö och egna knutna flugor eller med metmask eller spinnare.

Forskningen kanske kan ge svar på alla rimliga och orimliga frågor.
Frågan är däremot om prioriteringen av forskningen är vettig och rimlig.
 
Appropå forskning och Mittuniversitetet så har universitetet varit i blåsväder flera gånger beträffande sin forskning. Nu senast kring kvinnor med PMS och homeopati.

En av kritikerna en barnläkare utryckte sig så här;

””Universitetets resurser är ändliga. Satsar man på en sorts forskning får man välja bort något annat. Det är inte rimligt att satsa tid och pengar på att ännu en gång undersöka myter och fantasier som inte har skuggan av en chans att vara sanna.””

Hurvida den här forskningen tråden handlar om är rimlig vet jag inte men den skulle lika gärna handlat om hur klasskillnaderna spelar in i utövandet av friluftsliv eller inte. Och i så fall vem gör vad. Är den mindre bemedlade mer fiskeintresserad än att utöva vissa andra delar av friluftsliv. I så fall hur fiskas det, är det med flugspö och egna knutna flugor eller med metmask eller spinnare.

Forskningen kanske kan ge svar på alla rimliga och orimliga frågor.
Frågan är däremot om prioriteringen av forskningen är vettig och rimlig.

Bra kommentar av läkaren över, att forska på effekt av homeopati är ju dumheter, om det gjorts.

Tycker du inte att det är bra att titta på genusaspekter kring friluftsliv? Varför inte i så fall?
 
Hittade en intressant föreläsning av Professor Germund Hesslow från Lunds universitet, om manliga och kvinnliga förutsättningar. Nån rabiat elev har tydligen anmält honom också för att hans teorier inte klickar med genusforskarnas läste jag på FB.

https://www.youtube.com/watch?v=6Q8f-fpSOks

Herr Hesslow råkar vara ökänd för att hitta skillnader i gener som inte ens har hittats. Enligt honom finns det t. ex. en gen i kvinnor som gör att de vill ha lägre lön än män. Vilken denna låglönegen är går bara att fantisera om.
 
Och varför skulle det vara obehagligt att bli "uppfostrad som en pojke"?

Att inte flickor skulle kunna utöva utvecklande och befriande aktiviteter. Jag tycker att det är obehagligt att dela in aktiviteter i manliga och kvinnliga över huvud taget, eftersom aktiviteter i sig inte har något kön. Utom att föda barn, men det är en enda sak.
 
Nåväl, denna undersökning från Mittuniversitetet gör sedan en stor sak av att friluftsliv inte är jämställt i könsfördelningen, och man knyter detta samman med vad man ser på annonserna. Varför? För man hade lika gärna kunnat påtala den jämställdhet som återfinns i mer än två tredjedelar av aktiviteterna (och som flera som yttrat sig i denna tråd har kunnat stämma in i). Men så klart väcker detta inget större uppseende. Man vill väl poängtera de skillnader som fortfarande finns.
Jo, ingen skillnad är ju utgångspunkten i alla undersökningar och det är bara skillnader som räknas som resultat. Samma med kemi. Försöker man göra en reaktion och inget händer så är det inget resultat, och det kan man inte presentera. Synd, för folk gör ju om samma sak gång på gång utan det som betraktas som resultat.
 
Jag vet inte, men jag förhåller mig såpass ödmjuk att jag inte hävdar något bestämt mer än att jag tror att socialkonstruktivistiska genusteorier i hög grad undervärderar medfödda könsskillnader.

Fast vad har det med saken att göra? I den här studien presenteras vissa könsskillnader i friluftsaktiviteter och reklam, men jag ser inte någonstans att författarna hävdar att allt måste vara lika. Lika möjligheter betyder bland annat att inte på förhand etikettera aktiviteter som manliga och kvinnliga Även om män utför aktiviteten i högre grad så ska den alltså inte betraktas som manlig. Det är där vi får problem med förebilder och en förstärkning av en könsseparation som kanske inte borde vara så stor som den är.
 
Herr Hesslow råkar vara ökänd för att hitta skillnader i gener som inte ens har hittats. Enligt honom finns det t. ex. en gen i kvinnor som gör att de vill ha lägre lön än män. Vilken denna låglönegen är går bara att fantisera om.

Är det en tolkning/slutsats av nåt han sagt eller var har du fått det ifrån?
 
Bra kommentar av läkaren över, att forska på effekt av homeopati är ju dumheter, om det gjorts.

Tycker du inte att det är bra att titta på genusaspekter kring friluftsliv? Varför inte i så fall?

Bra fråga.

Jag skulle nog inte tänkt så mycket på det här för några år sedan. Jag vet inte om jag tycker det är direkt dåligt men möjligtvis är ”genusgängens” dominans något som tagit över exempelvis den sk. klassfrågan.

Att prata om klass idag är som att svära i kyrkan men likt fb. har den bäring på vårt samhälle och vart vi är på väg. Såväl historiskt som nutid och i framtiden.

För att inte anklagas för att tillhöra den ”vita hetrosexuella medelklassmannen med kvinnofientliga böjelser” brukar de flesta utrycka vördnad inför feministiska genusgurus. Allt annat är tämligen riskabelt. Därav törs jag inte säga att det på något sätt inte skulle vara bra med genusaspekten i friluftslivet.
Däremot skulle jag tycka det vore intressant att belysa friluftslivets socioekonomiska aspekter ur flera vinklar.

Hur är det nu ställt med frågan. Forskas det kring hur barn och ungdom från landets klassiskt välbeställda familjer bedriver friluftsliv. Vad är vanligt respektive ovanligt i en jämförelse med de mindre bemedlade familjernas barn och ungdomar. Finns det barriärer andra än ekonomiska. Hur skiljer det mellan pojkar och flickor med denna utgångspunkt. Massor av frågor att dissikera på den ivrige forskarens bord.

Under vintern hade jag och frugan en av dessa pojkar som aldrig hade bedrivit friluftsliv boende hos oss. Genom ett kommunalt intiativ kunde vi låna diverse utrustning för sport och friluftsliv.
En helt ny värld öppnade sig för honom och visst förstod han att utrustningen bara var till låns under en kort tid. Min kusins jämnåriga barn fick på julafton en skidutrustning för många tusen kronor och visst förstod ”vår” pojk diskrepansen mellan rik och fattig. Inte desto mindre hade pojkarna jättekul tillsammans med sina respektive skidor.

Vår kommuns intiativ Sportoteket var kanske följden av en inhämtad viktig kunskap. Att det finns behov att tillfredställa i friluftslivet. Att genom denna låneverksamhet har många möjligheter att finna friluftslivet som något positivt och kanske en livslång glädjekälla.

Nej jag tycker genusaspekten i friluftslivet inte är oviktigt, möjligtvis vill jag lyfta blicken något högre och ge ekonomisk prioritet från det allmännas börs till andra områden också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...