Jägarna i blåsväder

En lyckad övning!!

Man kan ju endast se detta som en lyckad övning!

Nu vet befälen vilka rekryter som håller måttet, fick en bra sjukvårdsövning som är mycket viktigt det oxå!! samt att rekryterna fick se vad utrustningen håller för och kan lita på den.

Folk som inte gjort lumpen förstår sig inte på detta och tidningarnas journalister verkar vara en i den mängden :)
 
Man kan ju endast se detta som en lyckad övning!

Nu vet befälen vilka rekryter som håller måttet, fick en bra sjukvårdsövning som är mycket viktigt det oxå!! samt att rekryterna fick se vad utrustningen håller för och kan lita på den.

Folk som inte gjort lumpen förstår sig inte på detta och tidningarnas journalister verkar vara en i den mängden :)
Högst benägen att hålla med. Det blir inga soldater av morsgrisar som man pjoskar med även i lumpen.
 
Högst benägen att hålla med. Det blir inga soldater av morsgrisar som man pjoskar med även i lumpen.

Dessutom ska man nog ta citaten från befälet med en säck salt, journalisten kanske inte var helt i samklang med jargongen som används.

Soldaterna som var med har ju i alla fall garanterat något att berätta om när det blir dags o dra lumparminnen på krogen eller ålderdomshemmet.
 
Och jag som betalt dyrt för att

få vara ute och kuta omkring i buschen flera dygn utan sömn!

Här har man betalt 10000 tusentals kronor under flera år för att få kuta omkring i buschen i dåligt väder, ibland flera dygn i sträck med för lite kläder, mat, vatten och sömn. Och så längta fjälljägarna efter mamma efter 1 dygn med lite blåst.

Nä, låt multisportarna överta jägarregementet.

Stifflern
 
Skillnaden mellan en multisportare och en Jägare är att Multisportaren löper omkring med 2 kg utrustning och vet exakt hur länge han ska bli ute och vilka moment han har.

En jägare kommer upp på måndagen, får ordern "marschfärdiga, packa LK100" blir utskickad till Keb och går dit befälen säger åt en att gå. Bara radio 180 + dart väger runt 13-14 kg. Sen har du en järnklump á 4kg runt bröstet och en väst med ytterligare 8-10 kg järnskrot. Utöver det livsmedel för veckor, sovsäck, tält och annan militär "bra att ha utrustning".

Kängorna du har har någon annan gått in åt dig i flera år, du har en filtsula som är som en betongplatta under sulorna, du har 0 stöd i sidled och framrycker över blockterräng.

Du upprättar bas och måste alltid ha minst en post per var 6 gubbe utanför tältet!, någon som är vaken och håller radiosamband.

Prova multisporta med deras utrustning..

Vinter: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-vinter.mp4
Sommar: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-sommar.mp4
 
"Ändå gick soldaterna inte med full packning. Inte heller bar de ammunition eller hade vapen och vattenflaska runt nacken"

Jag tvivlar på att det är en jägarbataljon. Ska man döma av artikeln så är det nästan fysiska vrak det rör sig om. Någon light-variant kanske.

Sedan är jag fascinerad över att 26 skavanker i form stukningar, vrickningar, ryggont, magsjuka och feber bland 150 man blir en nyhetsartikel. Det motsvarar 5-6 fall av skavanker i en pluton. Högst alldagligt.
 
nä, jag tycker inte heller det är konstigt...

att några kan få feber eller magsjuka är väl inte konstigt, det kan man väl få hur vältränad man än är? har för mig att endel fick såna röda utslag av kroppsskydden när jag gjorde lumpen också... och jaa, stuka fötterna på keb, det kan man ju göra, är det 150 pers så lär ju nån göra det, särskilt under övning...

tycker det verkar som vanliga skador dom lika gärna kunde fått på kasern, väldigt lite relaterat till att det var dåligt väder eller så.

Sen att endel tält blåser sönder, ja, vad tror man om man sätter upp en förläggning helt öppet sådär när det blåser mer än full storm? men det tror jag inte bara var dom värnpiktigas fel, sällan man få välja förläggningsplats själv... och som endel sagt, en militärövning är inte riktigt samam sak som en vanlig fjällsemester...

(måste vara fjälljägarna från arvidsjaur, dom ligger under I19 numera...)
 
"Ändå gick soldaterna inte med full packning. Inte heller bar de ammunition eller hade vapen och vattenflaska runt nacken"

Jag tvivlar på att det är en jägarbataljon. Ska man döma av artikeln så är det nästan fysiska vrak det rör sig om. Någon light-variant kanske.

Vet inte riktigt vad de menar med full packning eller inte men 100Literssäck bör räknas som packning iallfall.. Och vapen ser vi ju...

Bilder från övningen.

6560_120238767746_707047746_2391870_741460_n.jpg


9517_138216261151_696611151_2981739_6305409_n.jpg
 
"Ändå gick soldaterna inte med full packning. Inte heller bar de ammunition eller hade vapen och vattenflaska runt nacken"

Jag tvivlar på att det är en jägarbataljon. Ska man döma av artikeln så är det nästan fysiska vrak det rör sig om. Någon light-variant kanske.

Sedan är jag fascinerad över att 26 skavanker i form stukningar, vrickningar, ryggont, magsjuka och feber bland 150 man blir en nyhetsartikel. Det motsvarar 5-6 fall av skavanker i en pluton. Högst alldagligt.

6560_120238697746_707047746_2391858_1094496_n.jpg


10117_160049696426_654371426_4050720_7507996_n.jpg


10117_160049476426_654371426_4050689_8354087_n.jpg
 
Gulligt att man fortfarande använder svettdräkt 90. För mig var det ett mysterium varför man övergår till någon sorts grå gummikostym när det börjar bli regna. "Kriget inställt på grund av regn"? Den höll ju knappast för nåt heller, borde vart billigare med regntätade gröna tyvekdräkter.
 
Skillnaden mellan en multisportare och en Jägare är att Multisportaren löper omkring med 2 kg utrustning och vet exakt hur länge han ska bli ute och vilka moment han har.

En jägare kommer upp på måndagen, får ordern "marschfärdiga, packa LK100" blir utskickad till Keb och går dit befälen säger åt en att gå. Bara radio 180 + dart väger runt 13-14 kg. Sen har du en järnklump á 4kg runt bröstet och en väst med ytterligare 8-10 kg järnskrot. Utöver det livsmedel för veckor, sovsäck, tält och annan militär "bra att ha utrustning".

Kängorna du har har någon annan gått in åt dig i flera år, du har en filtsula som är som en betongplatta under sulorna, du har 0 stöd i sidled och framrycker över blockterräng.

Du upprättar bas och måste alltid ha minst en post per var 6 gubbe utanför tältet!, någon som är vaken och håller radiosamband.

Prova multisporta med deras utrustning..

Vinter: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-vinter.mp4
Sommar: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-sommar.mp4

Välkommen till det militära! Så har det varit för oss alla som gjort lumpen (inget specifikt för jägare). Ingen större nyhet direkt!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...