Frost och sidjustering

Nej, nu har detta forumet varit stilla sen 30 april så nu tycker jag vi väcker liv i det igen.

Vad ska vi diskutera då? Jag har själv lite undringar om detta med möjligheten eller avsaknaden av möjligheten att sidjustera löshälsskridskor. Tänkte skaffa ett par till vintern och har läst runt en del i gamla diskussioner här på sidan. Har beställt ett par Maple Gold som jag ska montera en skate bindning på. Det finns ett par olika lösning på sidjustering alltifrån att perforera skridskon med nya hål för montering, till fästplattor som kläms fast i skridskon. Men hur nödvändigt är detta igentligen? Pratade med en skridskohandlare i Uppsala och han ansåg att det bara var väldigt få som behövde sidställa skridskorna. Och hur funkar det på hastighetsskridskor och inlines? Finns möjligheten där? Det borde väl vara lika angeläget även i de fallen.

Vi har föresten haft höstens först frostnatt här i Värmland, det var invånarna i de centrala delarna som fick förmånen att skrapa is på bilrutorna i onsdags morse. Ifjol åkte vi den 20 oktober när blir det i år?

Anders
 
Salomon+Almgrens Adventure

Hej!

Kul med ett nytt inlägg, det börjar dra ihop sig till långfärdsskridskosäsong!

Jag har kört två år med Salomon+Almgrens Adventure som saknar sidledsinställningsmöjlighet (praktiskt språk svenskan). Det är svårt att säga om den behövs, men jag misstänker att jag borde flytta skenan inåt. Det funkar dock bra med mittplaceringen, men kanske skulle det gå ännu bättre med en ändring?

Ett argument för en sidledsflytt är att dessa skor är avsedda för skidåkning och då ligger kanten mycket mer off-center.

Jag har funderat på om man kunde sätta dit en reglerplatta för test och när man hittat rätt placering så borrar man nya hål EN gång. Risken är annars stor att skridskon ser ut som en schweizerost.

Lycka till med testerna!

/Raymond
 
Sidjustering, en mänsklig rättighet.

Snart ligger isen!

Att sidjustera och hitta sin personliga inställning är ingenting som bara "proffsen" har nytta av. Att ställa in skridskon enligt sina egna förutsättningar och preferenser är det mest grundläggande för åkare i ALLA nivåer.

Har man skridskon fel inställd (och fel inställd kan du räkna med att den är från fabriken) kommer du hela tiden kämpa i uppförsbacke och inlärningen kommer gå långsamt framåt tills du tröttnar på skridskoåkning.

Inställningen är en millimeterkunskap som tar tid att genomföra.
Grunderna i sidjustering för hälen är:

Negativ excentritet:
Hälen på höger skridsko sitter till höger om skenan
Ger en sen impuls till avspark. Ger rakare och längre skär, tenderar till lång retarderande glidfas.
Klassisk inställning för starka åkare som endast utnyttjar lårmusklerna i kraftiga avsparkar.


Positiv excentritet:
Hälen på höger skridsko sitter till vänster om skenan
Ger tidig impuls till avspark. Skären får mer bågar och ger möjlighet till IsPush (Doublepush på is). Inga långa glidfaser utan ger mer livfulla skär där framdrivande krafter kan appliceras i ett mycket tidigt ytterskär. Inställning för tekniska åkare som utnyttjar hela kroppen i framdrivningen.

När det gäller hastighetsskridskor och inlines finns sedan länge möjlighet till sidjustering.

/Lycka till!

bo



[Ändrat av boe skates 2003-08-28 kl 11:26]
 
Re: Salomon+Almgrens Adventure

RBK; sa:
Ett argument för en sidledsflytt är att dessa skor är avsedda för skidåkning och då ligger kanten mycket mer off-center.

Jag har funderat på om man kunde sätta dit en reglerplatta för test och när man hittat rätt placering så borrar man nya hål EN gång. Risken är annars stor att skridskon ser ut som en schweizerost.

Om nu skidskorna har en för centrerad placering av fästet för bindningen och därför inte blir optimal för skridsko kan man ju undra varför inte skridskofabrikanterna för att motverka detta placerar bindningen lite sidjusterat från början.

Hur har du tänkt fästa reglerplattan i bindning resp skridsko? Skulle det tom funka med kraftig kardborre, dubbelhäftad tejp eller någon form av liten skruvtving. Skulle ju vara bra om man enkelt kunde testa olika placeringar på isen för att sen fästa permanent.
 
Sidojustering glappskridsko

Anders m fl,

Jag har kört med Maple Gold + Salomon SNS i två säsonger. Problemet med avsaknad av sidojusteringsmöjligheter har stört mig. När jag åker inlines eller med klappskena på inlinesskorna går det ju att justera i sidled.

Förra säsongen hittade jag ett sätt att åstadkomma nästan samma effekt som sidojustering; sk canting. Det innebär att man sätter en kil mellan skenan och i det här fallet bindningen. På detta sätt åstadkommer man en vinkling av skenan relativt bindningen/skon. Jag "cantade" mina Mapleskenor genom att klippa till små bitar av paragummi från Kuntze och kila in dessa på de yttre sidorna mellan skenan och bindingen och sedan dra åt. Effekten blir att skenan lutar svagt inåt och på så sätt också hamnar "inåt", precis som om jag hade kunnat justera bindningen i sidled. Min lösning gör att jag lättare kommer ut på ytterskär, skenan är ju vinklad som om jag redan påbörjat ett ytterskär. Till saken hör att jag överpronerar ganska kraftigt. Canting är vad jag har förstått ett sätt att kompensera kraftig överpronering vid inline/isskridsko, jfr följande site: http://www.adamsinline.com/hardware_new.html#wedgies

Mvh

Johan
 
För inställning!

Jag är också tveklöst för inställningsbarhet på löshälsskridskor! Misstänker att det är personligt, att man är olika känslig för korrekt inställning. På slutet, innan jag hittade min inställning höll jag på med millimetrar hit och dit. Jag tror också att samtidigt som man utvecklar sin stil också behöver justera inställningen.
 
Sidojustering

Att tillverkarna inte löst detta med sidojustering ännu är svagt. Det beror nog mest på att de sparar så mycket i tllverkningsprocessen på att ha höger och vänsterskridsko lika.
Men med SNS eller liknande skor så hamnar helt enkelt skenan fel för de allra flesta om den placeras mitt för skåran i sulan.

Ingen av de som gör skridskor för eget bruk skulle kunna komma på en så dum idé som att placera skenan som den sitter på skridskorna med SNS-system.

Thure
 
En fråga:
Rent konkret betyder det ovanstående att jag (som inte direkt är hemmafixarkillen) inte kan skaffa mig ett par skridskor med "lös häl" utan att riskera att få fel "inställning"?
Eller?

Patric
 
I dagsläget sant.

I dag finns det inget tillverkare som kan göra en skridsko som uppfyller ens de LÄGST STÄLLDA (grundläggande) kraven från en långfärdsåkare:

1. det ska vara löshälsbindning
2. det ska vara lätt att ta av och på skridskon
3. skon ska vara bra för att både åka skridskor i och gå i
4. man ska kunna ställa in skridskon som man önskar. både i längs- och sidled.

Är det inte larvigt?

/bo
 
Re: I dagsläget sant.

boe skates; sa:
I dag finns det inget tillverkare som kan göra en skridsko som uppfyller ens de LÄGST STÄLLDA (grundläggande) kraven från en långfärdsåkare:

1. det ska vara löshälsbindning
2. det ska vara lätt att ta av och på skridskon
3. skon ska vara bra för att både åka skridskor i och gå i
4. man ska kunna ställa in skridskon som man önskar. både i längs- och sidled.

Är det inte larvigt?

/bo

Är det de allra mest grundläggande kraven?
Då kan jag inte låta bli att undra hur i all världen de tusentals skrinnare som åker med fabriksskridskor tar sig fram?
 
Om man tar bort kravet på bra att gå i (och nöjer sig med "halvbra") och kravet att lätt att ta på och av (och nöjer sig med "halvlätt") - är det då lika illa?

Och kristalkulan: hur länge skall man (vi som inte fixar och joxar) behöva vänta på de önskade innovationerna?

Patric
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...