Arrangörer av vandringar för äldre tonåring

Hej

Min son på 17 år önskar i sommar ut på äventyr av något slag, som t ex vandring, paddling, segling men saknar kompisar med samma intresse.

Jag har letat på nätet efter organiserade vandringar, paddlingar, seglingar och äventyr i allmänhet men inte hittat mycket lite.

Har någon tips på arrangörer av sommarläger, vandringar eller "äventyr" i Sverige eller Europa som vänder sig till målgruppen?

Övriga tips på hur man kan göra för att hitta passande sällskap mottages tacksamt.

(Passar på att nämna att sonen är friluftsvan, seglingskunnig och är som vilken tonåring som helst.)
 
Är han aktiv i scouterna? Svenska scoutförbundet anordnar "Explorer Belt" varje år, en 16 mil lång vandring i ett annat land som görs tillsammans med 1 partner. Jag gick vandringen 2010 i Italien, tycker att det var ett bra event. Mycket fokus på integration och att lära känna kulturen i det land som man vandrar i, men även ett krav på att gå minst 16 mil under 10 dagar för att "bli godkänd". Totalt är resan ca 25-30 dagar lång.

Tror dock att anmälan till eventet är stängt nu...
 
Friluftsfrämjandet. Gå med, sen är det bara att boka in sig på de event som ligger ute. Väl där lär man känna folk och börjar skapa sitt nätverk med utekompisar!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...