Är friluftslivet i fjällen jämställt?

Artikeln som var utgångspunkt för denna tråd hade titeln - (In) equality in the outdoors: gender perspective on recreation and tourism media in the Swedish mountains. Den kan också sägas handla om könsstereotypier som det finns ganska mycket skrivet om i vetenskapliga källor. Här tar jag som utgångspunkt en artikel i Annual Review of Psychology av Naomi Ellemers från 2018 (Annu. Rev. Psychol. 2018. 69:275–98). Tyvärr finns inte denna artikel tillgänglig som Open Access så att vem som helst kan läsa den så jag kan bara ge er några egna referat från texten. Här skrivs bland annat:

Det finns skillnader mellan män och kvinnor men frågan är om beskrivningar av dessa återspeglar våra förutfattade meningar (stereotypier) snarare än beskrivningar av vilka vi verkligen är.

Den stereotypiska beskrivningen tar som utgångspunkt män och kvinnor som grupp och målar i svart och vitt. Då underskattar en hur stor variationen är hos olika män och kvinnor som individer. De påstådda biologiska skillnader som utgår från kategoriseringen man/kvinna får inget enkelt stöd i forskningen. I själva verket återfinns större skillnader mellan män och kvinnor som individer än skillnader mellan män och kvinnor tagna som grupper.

Sociala roller som man/kvinna påverkar hormonregleringen, identifiering som person och därmed också hur vi känner, tänker och beter oss som man eller kvinna.

Media förstärker stereotypierna.

Stereotypierna föreskriver inte bara vad vi förväntar oss hur en man och kvinna ska bete sig utan också hur man inte ska bete sig. För en kvinna som avviker från dessa förväntningar får det konsekvenser. Ett exempel på detta är när en kvinna är mer framgångsrik (tjänar mer pengar) än sin man så ägnar hon mer tid åt hemarbete.

Om vi tror att könsstereotypierna återspeglar faktiska skillnader mellan män och kvinnor så hindrar det oss alla från att hitta och utveckla unika egenskaper och förmågor som vi anar oss ha och som vi skulle vilja utforska.

Så finns det någon väg ut ur stereotypiernas tvångströja? Ja, genom att visa exempel på rikedomen och mångfalden i hur våra roller som man och kvinna kan se ut.

Nog om referat. Jag tror inte att det behövs någon argumentation som bara vilar på vetenskapliga källor. Precis här handlar det om oss. Om några kan ge exempel på mångfald och rikedom som bryter mot alla könsstereotypier så är det väl vi!

Jag förnekar inte att jag som man har blivit alldeles bergtagen av Sarek. Och att jag säkert har hittat mitt ”macho” precis där. Men jag har inte varit ensam. Tänk om jag hade tänkt mer på att ge bilder och beskrivningar som hade varit exempel som brutit mot stereotypierna? Där tror jag att vi kan hjälpas åt – som ett alternativ och ett annat perspektiv på livet till skillnad från Google eller som marknadsförare som bara återspeglar våra förutfattade meningar.
 

Bilagor

  • Block.jpg
    Block.jpg
    81.3 KB · Visningar: 463
Hittade en intressant föreläsning av Professor Germund Hesslow från Lunds universitet, om manliga och kvinnliga förutsättningar. Nån rabiat elev har tydligen anmält honom också för att hans teorier inte klickar med genusforskarnas läste jag på FB.

https://www.youtube.com/watch?v=6Q8f-fpSOks

Har nu slösat min tid genom att titta på den här professorns publikationer, 0 av dem handlar om området han föreläser om i videon, så akademiska titeln är inte mycket värd i sammanhanget.

Läser en på Google så finns en rad skrivelser av germund där han påstår biologiska skillnader som minst sagt är häpnadsväckande. Exempelvis att kvinnor själva väljer lägre lön (bland många andra uttalanden som skulle kräva stora mängder studier av varierande metodik för att kunna belägga). Alla dessa häpnadsväckande skrivelser verkar backas upp av 0 referenser.

Videon du länkar innehåller också en stor mängd påståenden som helt saknar referenser (vilket en behöver ange för att va trovärdig i en kontroversiell föreläsning). De få referenser som finns i hans ppt bilder naggar bara lite i kanten.

Att lyssna på den personen i det ämnet skulle jag tro är ungefär som att lyssna på Stig Bengmarks åsikter om kost. Rena slöseriet med tid, och påhittat ljug som bara gör folk dummare
 
Tycker nedan kommentar sammanfattar det bra.



Friluftsliv är jämställt då fjäll, skog och sjöar inte gör någon skillnad på man eller kvinna. Jag tror helt enkelt att det beror på intresse.

Att reklam ser olika ut beror naturligtvis på att de som betalar för reklamen har god kännedom om deras potentiella kunder och riktar sig självklart dit.

Om jag ser till min egen familj så får jag tjata med min fru på fjällvandringar men fiske totalvägrar hon. Lika kul som jag tycker det är att gå i fjällen tycker hon det är att turista i en storstad. Betyder det att vi inte är jämlika i vår familj eller har vi bara olika intressen ?

Tycker det är bra att jämställdhet diskuteras och belyses men det har nog gått för långt med genusforskningen när allt ska brytas ner och analyseras.

Fast frågan är om studien som rapporteras tar genusforskningen för långt. Som jag kan förstå utifrån texten på utsidan har författaren mätt, observerat och rapporterat (analyserat) skillnader utifrån kön.

Då författaren är verksam vid ett turismforskningsinstitut (ETOUR) har forskningen förmodligen en sådan inriktning. Skulle jag vara verksam inom turistnäringen skulle jag givetvis vara intresserad av en studie som denna och av efterföljande arbete som baseras på studiens resultat. Kanske inte med syfte att göra världen mer jämstäld utan enbart för att förstå hur jag ska göra för att attrahera en underrepresenterad (kund-) grupp.

Vem vet, den här typen av forskning kanske resulterar i att framtida par åker och fiskar tillsammans istället för att en av dom turistar i en storstad.
 
Senast ändrad:
Upp mot Snavvavagge

Kom en gång två flickor i tolvårsåldern glatt småskuttande utan ansträngning.
Stor kontrast till trötta tagna ”machomän” som vi såg ta sej fram i Rapadalens lägre belägna delar.
Vid Rapaälven där vi väntade på båt lekte flickorna glatt i sanden medan andra trötta bara väntade.
Det tar lite udden av när nåt ska vara ”macho”,tungt,strapatsfyllt för män och flickor leker sej fram...
 
... Kom en gång två flickor i tolvårsåldern glatt småskuttande utan ansträngning ...
Med 20-25-30-35% av kroppsvikten på ryggen - eller låg allt det i föräldrarnas ryggor?
Britt, jag är faktiskt nyfiken på grunden i din jämförelse. När jag var i den åldern (för sådär 5+ decennier sedan) så skuttade jag och min yngre mellanbror också glatt omkring som bergsgetter kring våra föräldrar (som, insåg jag långt senare i livet, hade våra packningar i sina ryggor + yngsta lillbrorsan i ryggbarnstolen). Själva hade vi varsin liten ryggsäck med regnkappa, förstäkningströja och vattenflaska i...
 
Något som är spännande är att flera studier ger stöd för en "gender equality paradox" t ex när det gäller utbildningsval. I länder som rankas högt i gender gender equality index väljer kvinnor i lägre grad STEM-utbildningar (science, technology, engineering, mathematics) än i länder med lägre gender equality index. (...)
Hinner inte gräva efter mina källor just nu, men haft yrkesmässiga anledningar att dyka ner i detta och minns en hel del studier från Mellanöstern och Östeuropa, som pekar i just denna riktning. Iran har en avsevärt högre andel kvinnor på tekniska/naturvetenskapliga högre utbildningar än Sverige. Palestina har högre andel kvinnor på chefs- och beslutsfattarposter inom bygg- anläggnings- och infrastruktursektorn (bara för att ta ett område som jag råkar veta mycket om). Polen lär ligga någonstans mittemellan.

Men det är ännu "värre" än så. I länder med både könsblandade och könssegregerade grund- och gymnasieskolor blir flickor i könssegregerade skolklasser duktigare på matte (och duktigare än pojkar), än i könsblandade klasser - detta även efter justering för socioekonomiska faktorer (som ju kan skilja skolorna åt p g a att de inte rekryterar ur exakt samma grupper). Skillnaden var större, ju mer "ojämställt" resp. land var i övrigt.
En sammanfattning av bara en av flera liknande studier om detta finns här, med länk till källtexten för den som vill fördjupa sig i ämnet.
Orsaksmekanismerna är säkert komplexa; med egen erfarenhet av liv och arbete med främst barns villkor i ett av dessa länder känner jag igen mig mycket i det du citerar:
A mediation analysis suggested that life-quality pressures in less gender-equal countries promote girls’ and women’s engagement with STEM subjects." 1

***
När jämställdhet diskuteras finns ofta en underton av att om könsfördelning avviker så innebär det att jämställdheten är lägre än om det fanns en jämn könsfördelning och att fördelningen skulle gå mot 50-50 om könsstereotypiserande uppfostran upphörde. Det kanske i vissa fall är tvärtom? Jag vet inte, men jag förhåller mig såpass ödmjuk att jag inte hävdar något bestämt mer än att jag tror att socialkonstruktivistiska genusteorier i hög grad undervärderar medfödda könsskillnader.
Säkert kul att forska på, men vad gör vi med resultaten? Vad har aldrig så ostridiga bevis på genetiskt betingade statistiska könsskillnader för relevans i jämställdhetsdebatten (eller vår lilla avdelning därav i denna tråd)? På varje hittills beforskat område är skillnaderna inom resp. grupp större, och därmed har en genomsnittlig skillnad mellan grupperna noll prediktivt värde på individnivån. I den bästa av världar borde därför, av princip, ingen sådan skillnad ha minsta inverkan på individens rättigheter och livsval, förväntningar på hens uppförande etc.

Naturligtvis är "jämn (köns)fördelning" inom vad det månde vara för livsområde inget självändamål. Men den dagen kvarstående "snedfördelningar" bevisligen endast beror på medfödda genomsnittsskillnader mellan kön, folkslag etc, är jag personligen fullständigt nöjd :).

Till dess är det ju inte fel att försöka blottlägga och motverka uppenbart könsstereotyp uppfostran, diverse glastak på jobbet och fritiden, skev bildrepresentation i media och så vidare. Vardagen för våra barn ser nämligen fortfarande ut såhär - vilket jag själv var fullständigt blind för tills mina egna barn börjat på dagis::
(...) Nu för tiden ska det finnas aktivt genusarbete i förskola och skola, vilket inte var fallet för ett antal år sedan. Men jag ser och hör hur barn stimuleras till olika aktiviteter och olika beteendet än idag, helt baserat på kön. Exempel är att jag sett hur några barn stimuleras till fysisk aktivitet ute och andra i större utsträckning till pyssel och omvårdnad. Dessutom pedagoger som påpekar (försöker cementera) könsskillnader när barnen hör. Mina barn får påpekat flera gånger dagligen vilket kön de tillhör sen flera år trots att de är små, och de får även höra vilka beteenden och intressen som förväntas av dem baserat på kön. I hemmet försöker vi undvika detta, men omgivningen är extrem i mina ögon, trots att vi bor i ett område där många är feminister. (...)

Med detta sagt - som framgår av mina tidigare inlägg så tycker jag inte, att den diskuterade studien tillför så mycket kunskap på området.
 
Senast ändrad:
Det är generellt ocharmigt med en norm som förnekar problematik hos en ickenorm. Alltså gubbar som förnekar könsdiskriminering eller genusproblematik. Eller vita som förnekar förekomst av rasism. Hetero som förnekar hbtq-diskriminering osv. Trots att det finns mängder av studier som belyser detta. (...)
:)
There is a war
Between the ones who say there is a war
And the ones who say there isn't

(Leonard Cohen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...