Varmaste säcken syntet, dun, bomull.

God jul.
Det där med låg livslängd på syntetsäck är ju intressant, och samtidig kravet på att kunna torka.
Av det som är sagt kan man dra slutsatsen att om man ska vara ute en lång tid i hård kyla är dunsäck uteslutet, på grund av att den måste torkas, men att man inte i praktiken kan torka något vid -30 -40.
Då är ju en syntet bättre där, men då kommer vi till livslängden.
Vad händer med en "förbrukad" syntet, har förstått att den tappar värme, är det allt?
U så fall är det bara att skaffa syntet med rejäl marginal, så den värmer komfortabelt vid -40 när den redan är "förbrukad".
Har hört någonstans att det finns ingen för varm sovsäck, bara för tung.
I alla fall vår höst vinter måste man väll hålla med om det.
Om vikten inte är ett problem, hur väljer man då?
Ska man ta dom två varmaste största syntetsäckar eller ska man titta på bomull som fyllning som det var förr, eller ska man enbart ta skalet och bygga värme med kläder?
Det finns en del kombinationer, eftersom dom tyngsta säckarna som säljs verkar inte väga mer än 3 kilo.
 
Syntet tappar loft då fibrerna bli styva och fjädrar inte tillbaka.
Det handlar dock om 10 år minst.

Angående bomull i sovsäckar - att du ens nämner det och gör
de angående fyllning är oroande - är du en robot?
 
Varför inte satsa på gammalt o beprövat a la inuit style dubbelvänd isbjörnsfäll? Med pälsen inåt på det innersta lagret o pälsen utåt på det yttersta? Funkar det på Grönland måste det väl funka på ryska troll? Klart kommer man över en färsk isbjörn kan man ju alltid skjuta den i nödvärn o krypa in i magen. Budget varianten är väl annars att smörja in sig i talj och rulla in sig i en bit heltäckningsmatta i ylle?

God Jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Troll?
Ska det vara nödvändigt att etniskt angripa folk för man har större näsa än andra?
Stackars Slatan fick ju skaffa hästsvans.
Angående bomull, ja det är tyngre och drar åt sig fukt, men tål samtidigt att vara närmare brasan vid torkning.
Finns grova tunga varma militära Sovjetiska sovsäckar av bomull, med knappar, som tydligen tillverkades till sent 1990.
Tänk på vad en cowboy bedroll vintertid väger i jämförelse.
Till exempel, Tänk vad som händer om man är i vinterfjällen och dragkedjan går sönder.
Är ärligt talat lite för "grön" för att uttala mig än, men det blir nog att någon gång om man får tid att sy sig en sovsäck själv som man vill ha den.
Man kan ju testa med bomull som fyllning, funkar inte det, byter man fyllningen mot dun.
Ska limma igen och täta dragkedjan på säcken jag har nu, för jag tycker den är helt onödig på den klassiska, typen av säck.
Och det är den modellen jag fastnat för, just för den funkar fint utan dragkedja, och är bekväm i övrigt.
 
Bomull sovsäckar kommer aldrig torka och är värdelösa så därav kommentarer - finns sådana militärt men dom är endast avsedda för folk
som är kanonmat och endast klarar nån dag.

Bomull kan vara ok som innertyg i en sovsäck men endast korta tider.

Liner i sovsäck kan vara bomull och då är det väl ok
 
Menar du att 1 gram bomull torkar långsammare än ett gram dun?
Själv är jag väldigt imponerad av syntetsäckar i alla fall.
Finns dom som säger att dun släpper igenom 30% mer värme än syntet.
Dessutom torkar syntet väldigt fort.
 
Är det apelsinväder vandrar fukten ut ytterst i -15 och kallare. Då går det att borsta bort isväxten.
Men vinterturer brukar bjuda på mycket varierande väder så räkna inte med det.

go tur
 
God jul.
Det där med låg livslängd på syntetsäck är ju intressant, och samtidig kravet på att kunna torka.
Av det som är sagt kan man dra slutsatsen att om man ska vara ute en lång tid i hård kyla är dunsäck uteslutet, på grund av att den måste torkas, men att man inte i praktiken kan torka något vid -30 -40.
Då är ju en syntet bättre där, men då kommer vi till livslängden.
Vad händer med en "förbrukad" syntet, har förstått att den tappar värme, är det allt?
U så fall är det bara att skaffa syntet med rejäl marginal, så den värmer komfortabelt vid -40 när den redan är "förbrukad".
Har hört någonstans att det finns ingen för varm sovsäck, bara för tung.
I alla fall vår höst vinter måste man väll hålla med om det.
Om vikten inte är ett problem, hur väljer man då?
Ska man ta dom två varmaste största syntetsäckar eller ska man titta på bomull som fyllning som det var förr, eller ska man enbart ta skalet och bygga värme med kläder?
Det finns en del kombinationer, eftersom dom tyngsta säckarna som säljs verkar inte väga mer än 3 kilo.

Problemet med att en dunsovsäck blir fuktig slipper du om den är vattentät utifrån och inifrån. Själv har jag löst det med en vattentät innerliner samt en vattentät bivysäck utanpå. Det fungerar otroligt bra. Det enda som blir fuktigt är understället, men det torkar fort under turen då kroppen värmer det.
Jag tror även att det finns helt vattentäta dunsovsäckar att köpa som tillochmed går att tappa ner i ett vattendrag och sedan sova i. Men de är nog väldigt dyra.
 
Så var man lite marginal med en större säck.
Ja dom gångerna man är magsjuk kan det vara bra med blixtlås, men att dra av sig säcken tar inte många sekunder ändå.
Ut med bägge armarna, böj dig uppåt, dra ner säcken till höften, lägg dig ner lyft baken och dra säcken under, ut med benen och det är klart.
Tränar man på det kommer man nog ur på under 10 sek.

Men detta löser inte frågan om ventilation. Jag förstår teoretiskt konceptet med en blixtlåsfri sovsäck, men i min värld är det en skrivbordskonstruktion. I vart fall på vintern, där du lätt kan få skillnader i temperatur på 30 grader från en natt till en annan. Så mycket kan man inte reglera med kläder. Med den prestanda som TS frågar efter, finns det situationer där avsaknaden av ett blixtlås blir fullständigt olidliga.

Jag har ännu inte beställt en renodlad vintersäck, utan kombinerar en -10 och en +2-dunis till något som är sjukt varmt. Men något som jag inte tänkte på var möjligheten att ligga med bägge säckarna öppna och omlott när temperaturen endast är halvsval. Otroligt lyxig känsla! Men det kostar i form av vikt (väger nästan 2 kg) och framförallt i form av volym, vilket också påpekats. Problemet är att jag gillar sovkomforten så mycket att jag har svårt att tänka mig en ren vintersäck. Offrar hellre något annat.
 
Min vintersäck fyndade jag för tusenlappen på blocket. Den är helt enorm.
Det jag vet om den är att den är sjukt varm och skulle själv gissa på minst 10-15 år gammal. Det står -45 grader på lappen i säcken. Den är enormt stor och väger enligt vågen ca 2,7 kilo, och då är fyllnadsvikten 1650 gram dun (90 % dun och 10 % fjäder) . Det går en röd dragkedja längs hela säckens sida. Den heter Caravan Antarctic.
Tyget är Gore-Tex. Nedan lite bilder på den:
 

Bilagor

  • 20151029_221431.jpg
    20151029_221431.jpg
    33 KB · Visningar: 427
  • 20151029_221507.jpg
    20151029_221507.jpg
    38.1 KB · Visningar: 418
  • 20151029_221413.jpg
    20151029_221413.jpg
    37.4 KB · Visningar: 415
  • 20151029_221447.jpg
    20151029_221447.jpg
    17.9 KB · Visningar: 416
Ser gosig ut ,Goretex är inget tyg utan ett membran som ligger laminerat mot Pertexen.

Detta gör den här säcken helt vind och vattentät men hindrar även fukt att lämna då vattenångan garanterat fryser till is när det når ytterskiktet.
Norska försvaret beställde en sovsäck med denna setup och det var inte lyckat då dom inte har kunskap och använda den.

På längre vinterturer är denna säcktyp extra beroende av VBL om man inte kan komma in en gång i veckan och torka ur den
 
Ser gosig ut ,Goretex är inget tyg utan ett membran som ligger laminerat mot Pertexen.

Detta gör den här säcken helt vind och vattentät men hindrar även fukt att lämna då vattenångan garanterat fryser till is när det når ytterskiktet.
Norska försvaret beställde en sovsäck med denna setup och det var inte lyckat då dom inte har kunskap och använda den.

På längre vinterturer är denna säcktyp extra beroende av VBL om man inte kan komma in en gång i veckan och torka ur den

Tackar för tipsen, jag kör numera alltid med vbl på vintern, har även provat det på hösten med och tycker mycket om det. En fördel som jag upptäckt är att jag blir varm direkt när jag kliver i sovsäcken och har vbl. Det kanske beror på att jag måste värma upp säcken mycket mer annars ?
Och fukten som blir sätter sig i understället, det torkar under turen dagen därpå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.